Nincs 30 évünk arra, hogy szemtanúi legyünk környezetünket romboló szokásaink hatásainak
Nem rég került bemutatásra egy új applikáció, melynek segítségével nyomon követhetjük azt, hogy mennyire éljünk fenntarthatóan mindennapjainkat. Az applikáció egy 8 európai országban, köztük Magyarországon futó, elsősorban fiataloknak szóló projekt részeként jött létre. A Climate Game alkalmazás célja, hogy a felhasználók az app segítségével szén-dioxid-kibocsátásukat évi 3 tonna alá csökkentsék. Az applikáció Android és iOs rendszereken is elérhető.
A párizsi klímaegyezmény céljainak elérése érdekében a Föld minden lakójának kevesebb mint 3 tonnára kellene csökkentenie szén-dioxid kibocsátását. A legtöbb ember azonban nem tudja felmérni azt, hogy a hétköznapokban szokásai és életvitele által mennyi CO2-t bocsát kit. Az alkalmazás első 100 teszt felhasználója által naplózott tevékenységekből például kiderült, hogy átlagosan 4,8 tonna éves Co2-kibocsátásuk, ami jóval meghaladja a fent kitűzött célértéket.
A játék célja, hogy segítsen az embereknek felismerni a biológiai sokféleség csökkenése és fogyasztásuk közötti kapcsolatot. Emellett azt is hivatott bemutatni, hogy hogyan tűnik el a minket körülvevő élővilág abban az esetben, ha továbbra sem változtatunk fogyasztási szokásainkon. Az applikáció segít az úgynevezett szén-dioxid-lábnyom-intuíció kialakításában, továbbá a mindennapi, fenntartató cselekvésekre ösztönöz a Co2-kibocsátás együttes csökkentése érdekében.
A projektben résztvevő országok listázták azokat az állatokat, amelyek a klímaváltozás miatt a kihalás szélére sodródtak és mára veszélyeztetett fajként tartják őket számon. Ha fenntarthatóbb szokásokat alakítunk ki, akkor az applikációban lehetőségünk van ezeknek az állatoknak és élővilágunknak a védelmére is. További információ az állatokról az alkalmazásban érhető el.
„A való életben nem kapok visszajelzést arról, hogy milyen pozitív hatásai vannak annak, ha például egy hétig nem használok autót, vagy januárban vegán kihívásban veszek részt. Ahogyan azt sem látom, hová kerül az a hulladék, amit a szemétbe dobok. Körülbelül 30 év múlva szembe kell néznünk a bolygón folyó jelenlegi cselekedeteink következményeivel, de nincs már időnk a szennyezés leállítására. Ezért hoztunk létre egy képzeletbeli világot, ahol valós cselekedeteknek azonnali hatása van”- mondta Borissza Kitti, a Climate Game alkalmazás projektmenedzsere.
A Climate Game alkalmazást egy EU által finanszírozott projekt részeként fejlesztették ki, amely a “Game on! Ne hagyjuk, hogy az éghajlatváltozás vessen véget a játéknak” mottót kapta és egy 8 közép-kelet-európai országból érkező, összese 10 partnerből álló konzorcium kezdeményezése. Más szemszögből próbálnak kommunikálni, és pozitív üzenetek közvetítésével szeretnék ösztönözni az embereket viselkedésük megváltoztatására.
"A legtöbb esetben a klímaváltozás negatív következményeire összpontosító üzeneteket arra használják fel, hogy felhívják az emberek figyelmét a témára, katasztrófákra, tehetetlenségre és félelemre hivatkozva. A Game On projektben feltettük azt a kérdést, hogy mi van akkor, ha a klímaváltozásra, mintegy stratégiai játékként tekintünk? Játékos és pozitív üzenetekkel új módszert vezettünk be, amely reményt és ösztönzést ad az embereknek a változtatásra. A Climate Game alkalmazás is ehhez járul hozzá, mivel játékos betekintést nyújt a Co2-kibocsátás hatásaiba"- mondta Sztaniszláv András, a Game On projekt kommunikációs vezetője.
"Célunk, hogy minél több fiatal és felnőtt körében felhívjuk a figyelmet, és cselekvésre ösztönözzük őket, hogy még sokáig játszhassuk a bolygónk milliói évvel ezelőtt elindított játékát" - mondta Thor Morante Brigneti, kommunikációs és projektkoordinátor, a CEEweb a a Biológiai Sokféleségért elnevezésű szervezet munkatársa.
Kép forrása: unsplash.com / Szerző: Yura Fresh