2040-re 9 milliárdra nőhet a repülővel utazók száma!

Hír

írta: MTI
2019/12/27

Évente csaknem 4 százalékkal növekedik és meghaladja az évi 9 milliárdot a légiutasok száma a következő húsz évben a német légiközlekedési és űrhajózási kutatóintézet (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt - DLR) hétfőn közölt előrejelzése szerint.

A légi személyforgalom a következő két évtizedben átlagosan 3,6 százalékkal emelkedhet éves szinten, a repülővel utazók száma így a 2016-ban regisztrált mintegy 4 milliárdról évi 9,4 milliárd fölé emelkedhet 2040-re a DLR kutatói szerint.

A repülőtéri kapacitások és a repülőgépflotta alakulása alapján összeállított előrejelzésükben az is szerepel, hogy a légitársaságok egyre nagyobb gépeket állítanak majd forgalomba a 2020-as és a 2030-as években. Így az utasok járatonkénti átlagos száma a 2016-os 111-ről 179-re emelkedhet majd 2040-re.

A járatok száma is lendületesen, évi 1,6 százalékos ütemben növekedhet, évi 35,5 millióról nagyjából 53 millióra.

A légiközlekedés súlypontja egyre inkább Ázsia lehet, mind messzebb maga mögött hagyva Európát és Észak-Amerikát. Így az ázsiai térségben repülővel utazók száma a 2016-os 1,4 milliárdról 2030-ra 2,5 milliárd fölé, 2040-re pedig 3,5 milliárd fölé emelkedhet. Európában és Észak-Amerikában nagyjából egyforma folyamatokra lehet számítani, a légiutasok 2016-os, valamivel 1 milliárd alatti száma 2030-ra 1,5 milliárd körülire, 2040-re hozzávetőleg 2 milliárdra növekedhet.

Alternatív üzemanyagok, fenntartható repülés

A világon egyre több kísérlet történik arra, hogy alternatív üzemanyagok használatával fenntarthatóbbá tegyék a légiközlekedést a jövőben.
A NASA kaliforniai kutatóközpontjában 2013-ban és 2014-ben végrehajtott kísérleti repülések idején gyűjtöttek adatokat arról, miként hat az alternatív üzemanyag a repülőgépek hajtóművének teljesítményére, károsanyag-kibocsátására és a kondenzcsíkok kialakulására. Ennek során arra jutottak, hogy az alternatív, észterekből és növényi olajból előállított zsírsavakból készített üzemanyagot használó repülők koromkibocsátása 50-70 százalékkal kisebb volt
2015-ben a kínai Hainan Airlines egyik utasszállító repülőgépe tette meg a Sanghaj és Peking közötti utat hulladékolajjal vegyített kerozinnal.
2017-ben a British Airways kötött együttműködési megállapodást egy megújuló üzemanyagokat gyártó céggel, hogy a későbbiekben háztartási hulladékból készítsenek üzemanyagot a vállalat számára.
A KLM még 2011-ben indított először bioüzemanyaggal működő kereskedelmi járatot, azóta a Dow Jones Fenntarthatósági Index listáján 12 alkalommal is az első helyen végzett.

A DLR kutatói szerint az ágazat a repülőtéri kapacitás folyamatos bővítésével és az egyre nagyobb gépek forgalomba helyezésével sem tud majd lépést tartani a kereslettel. Így 2040-ben már 225 millió olyan utazó lesz, aki ugyan repülőgéppel szeretné elérni célállomását, de a kínálat szűkössége miatt kénytelen lesz más megoldást választani vagy elhalasztani útját.

Európában tavaly 1,1 milliárdan utaztak repülővel az Eurostat európai uniós statisztikai hivatal december elején kiadott adatai szerint. Ez 6 százalékos növekedés 2017-hez képest, 2010-hez viszonyítva pedig 43 százalékos emelkedés.


Kép forrása: commons.wikimedia.org / Szerző: Aero Icarus
forrás: MTI

A rovat új hírei

Hasonló