Interjú Réti Évával

Interjú

2014/02/13

Újrahasznosított farmerekből készít egyedi ruhákat a 2012 májusában startolt Réthy Fashion. Réti Évával, a cég ügyvezető tulajdonosával beszélgettünk.

eco: Személy szerint mióta foglalkozol ruhák tervezésével?

RÉ: Az édesanyám mesélte, hogy még nem jártam óvodába, mikor egész nap képes voltam egy anyag darabot hajtogatni, különbözőképpen tekergetni, újabbnál újabb formákat kihozni belőle. Az első olyan élményem, ami meghatározó – talán 5 éves lehettem –, mikor az akkor még négyzethálóra felrajzolt szabásmintát próbáltam akkorára felnagyítani, hogy a mérete jó legyen a babámra. Azóta is folyamatosan tervezek, figyelem a divatot, bár az élet más területre sodort. Építészmérnökként is a kreativitás volt meghatározó a munkámban. A hobbym akkor még a ruhák tervezése volt, ahol éreztem a szakmai tudás hiányát, ezért elvégeztem a Budapesti Divatiskolát, akiknek azóta is hálával tartozom.

eco: Honnan jött az ötlet, hogy újrahasznosított farmer anyagból készüljenek egyedi darabok?

RÉ: Sokszor kellett stoppolnom kifeslett farmert, de volt olyan is, hogy már nem lehetett tovább javítani. Akkor jött a dilemma, hogy hova is lehet ezeket dobni, mert a ruhagyűjtő konténerekbe nem tettük, hiszen használhatatlan volt, és textil szelektív hulladéktároló pedig nincs. Sajnáltam kidobni a szemétbe, mert tudtam, hogy ezek az anyagok nem bomlanak le, vagy elégetik őket. Egy ideig pakolgattam, kerülgettem az elhasznált nadrágokat. Ekkor jött az ötlet, hogy fel lehetne használni még, hiszen több mint 90%-a ép volt az anyagnak. Azt tudtam, hogy ha készítek, belőle valamit, az nem lehet ugyanolyan, mint az eredeti, de még hasonló sem. Arra gondoltam, hogy a lehető legnehezebbel kezdem, és az első terveim között szerepeltek az alkalmi ruhák.

eco: A vállalkozás közel két éve indult. Hol tart most a cég? Hallottuk, hogy Helsinkiben is nyílt már egy Réthy Fashion üzlet…

RÉ: Letettük a vállalkozásunk alapjait. Megszerveztük a farmerbegyűjtést, az előkészítést, és van közel 50-60 féle termékünk, van a Réthy Fashion-nak weboldala, webáruháza és fent vagyunk az egyik közösségi oldalon. Jelentkeztünk a 4. Ozone Zöld-Díj 2013-as pályázati felhívásra, ahol a Szent István Egyetem Klímatanácsának különdíját vehettük át. Budapesten a pArt 12 Designer Galériában és egyelőre két viszonteladónál tudjuk árulni a termékeinket, célunk termékeink elérhetőségének növelése. Helsinkibe egy környezetvédelmi kiállítás révén jutottunk ki, ahol nagy siker fogadta termékeinket, majd nyílt egy magyar bolt, ahol megtalálható ruháink.

eco: A külföldi piacokra való nyitás oka az ottani nagyobb kereslet? Vagy talán mert itthon rengeteg új designer jelenik meg a piacon évről-évre?

RÉ: A mi termékeinkben a design és a környezettudatosság összefonódik. Szerencsére már a környezetvédelem nem csak divat, hanem rájöttek arra az emberek, hogy szükségszerű. Külföldön és Magyarországon is egyre fontosabb, hogy történjen valami minden területen. Mi azt szeretnénk megmutatni, hogy odafigyeléssel és szorgalommal a kidobásra ítélt anyagból is lehet újszerű, hordható ruhákat előállítani, nem szükséges mindig mindent kidobni, megsemmisíteni. Talán külföldön az újrahasznosítás és a környezetvédelem előrébb tart, de azt tapasztaljuk, hogy a magyar hölgyek is nagyon érzékenyek és befogadóak. Fontos számukra, hogy környezettudatosan éljenek és ehhez szorosan kapcsolódik, hogy újrahasznosított termékeket vásároljanak.

eco: Termékeitek hogyan válaszolnak az újabb és újabb kihívásokra?

RÉ: Folyamatosan figyelem a divatirányzatokat, és hogy milyen vonalak, színek lesznek a következő szezonban. De a legfontosabb számomra a vevőktől kapott visszajelzések. Szeretek beszélgetni a vásárlókkal, az érdeklődőkkel. Érdekelnek a kritikák és az új ötletek is. A pArt 12 Design Galériában – ahol árulják a termékeinket – minden héten csütörtökön délután 17-19 óra között ott vagyunk és várjuk az érdeklődőket. Hétről-hétre egyre többen jönnek és szeretnének Velünk találkozni, ami fantasztikus érzés. A kollekció összeállításánál fontos szempont volt, hogy nem készítünk olyan farmer termékeket, melyeket most lehet kapni a boltokban. Tehát nem készítünk hagyományos farmernadrágot és -szoknyát, vagy a tipikusan megszokott farmerkabátot. Termékeink a modern hölgyeknek készülnek, akik egyszerre nevelnek gyereket, vezetik a háztartást és dolgoznak. Az újrahasznált farmeranyag jellegéből adódóan a ruhák kényelmesek, komfortosak, hiszen minden felhasznált anyagnak már volt egy előző „élete”, az új termékeknél már csak újra életre kelnek.

eco: Van egy üzlettársad, akivel együtt alapítottátok a céget. Róla mit tudhatunk?

RÉ: Az üzlettársam a legjobb barátnőm, Papp Ildikó. Több mint tíz évvel ezelőtt találkoztam Vele először, a gyerekeink egy helyre jártak óvodába és barátok lettek. Évről-évre egyre több időt töltöttünk együtt és megismertük egymást. Mikor két évvel ezelőtt megszületett az ötlet, akkor Ő volt az első, akit felhívtam és megkérdeztem Tőle, hogy csatlakozna-e hozzám. Úgy mondott igent, hogy még nem látott egyetlen egy terméket sem, csak bízott bennem. Leültünk otthon a konyhaasztal mellé és elkezdtük a Réthy Fashion vállalkozást. Nem volt tapasztalatunk, hogyan kell most Magyarországon felépíteni egy vállalkozást, ezen belül egy divatmárkát. A rendíthetetlen hitünk és az elképzelésünk iránti alázatunk, ami előre visz Bennünket, de tudjuk, hogy csak folyamatos tanulással, képzésekkel tudunk előre haladni ezen az úton.

eco: A design termékek virágkorukat élik, sok ruházati termék a 18-35 közötti korosztályt célozza meg. Nálatok miért éppen a 25-55 éves korosztály a célcsoport?

RÉ: A farmer egy olyan anyag, mely kor-független. Termékeink a hölgyek azon csoportját célozza meg, akik a mai farmer piacon mást szeretnének hordani, mint egy hagyományos farmer, mert szeretik magát a farmer anyagát. Gondolok itt például egy csodás farmer kosztümre, alkalmi ruhára, de készítünk farmerből fűzőket, kabátokat, egyedi szoknyákat is különböző színösszeállításban és díszítőelemekkel. Olyan ruhákat tervezek, amiket bátran föl lehet venni egy vacsorához, színházba, különböző rendezvényeken, ha nem szoros az öltözködési protokoll akár munkába járáshoz, tárgyalásokon is, például a menedzser és üzleti világban sok helyen a péntek a „farmer nap” a jeans day. A viselésükhöz nincsenek korlátok és megvan bennünk az a fiatalos lendület, lezserség, amit a farmer biztosít.

eco: Elsősorban kik választják a Réthy Fashion termékeit? Számít, hogy az újrahasznosítás mint környezettudatos gondolkodásmód áthatja a termékeiteket?

RÉ: Fő szempont, hogy sportosan elegánsak legyenek a ruháink, valamint hogy a termékeknél nem látszódhat, hogy újrahasznált farmerból készült. Ez nem azt jelenti, hogy olyan, mintha egy új anyagból lenne kiszabva, hanem az összhatásnak harmonikusnak kell lenni. Ezzel szeretnénk bevonni azokat a hölgyeket is, akik eddig nem foglalkoztak a „zöld” divattal, vagy nem tartották fontosnak az újrahasznosított ruhákat. Azt tapasztaltuk, hogy ilyen típusú termékek kis számban vannak jelen, ezért nagyon sok helyen meg kell mutatni magunkat. Amíg csak beszélünk, vagy hallanak rólunk, nem is gondolják, hogy milyen hordható csodákat lehet alkotni a kidobásra ítélt anyagokból. Ruháinkat meglátva teljesen másképp viszonyulnak az újhasznosított divathoz.

eco: Nem vitás, a farmeranyagok újrahasznosítása igencsak "öko". A környezettudatosság mellett még a társadalmi felelősségvállalás terén is lépéseket tett a cég. Múlt év októberében mi is hírt adtunk arról, hogy egy éven belül közel 40 fő hátrányos helyzetű munkavállalóval tervezitek növelni a cég létszámát. Hol tart most ez a munkaerő-fejlesztés, személy szerint miért tartod fontosnak a hátrányos helyzetű dolgozók foglalkoztatását?

RÉ: A Réthy Fashion névhez szeretnénk ha nem csak a környezetvédelem kapcsolódna, hanem a társadalmi szerepvállalásunk fontossága is. Ezt is – mint a többi részét a vállalkozásunknak – nem hagyományos, megszokott módon építjük fel, hanem a hátrányos helyzetű embereknek lehetőséget szeretnénk biztosítani, hogy vissza tudjanak kerülni a mindennapi munka világába. 2013 októberében elindult egy közel 20 főt foglalkoztató pozitív munkaterápiára épülő csoport létrehozása Kispesten a Forrásházban. Alapvető célunk az – szakemberekkel együttműködve –, hogy ebben a munkacsoportokban résztvevő emberek az újrahasznosított farmer előkészítésével önbizalmat szerezzenek, fejleszthessék a munkavégző képességüket a nyílt munkaerőpiac elvárásaira való felkészülésre. A program 4 hónapja alatt már pozitív fejlődés mutatkozik. Elmondható, hogy kezdetben a csoport nagy része a napi 1-2 órai munkát is csak megszakításokkal tudott végigdolgozni. Már a második hónap végére szinte mindenki elérte azt az állapotot, hogy képes legyen heti öt napban, napi 4 órás munkavégzésre. Ezek a munkával kapcsolatos közös élmények, tapasztalatok nélkül talán sosem sikerült volna. Ezt a munkaterápiát a vállalkozásunk növekedésének arányában folyamatosan bővíteni kívánjuk.

eco: Hogyan vonjátok be a ruhakészítő programba a hátrányos helyzetű munkavállalókat?

RÉ: Egy év elteltével vállalkozásunk azon szakaszába értünk, hogy kerestük a megoldást, hogy milyen módon tudjuk megvalósítani egy ilyen munkaterápiás csoport foglalkoztatását. Ekkor találkoztunk a Forrásház vezetőivel, akik ugyanolyan szemlélettel gondolkoztak, mint mi, hogy a gyógyulást csak pozitív munkaélménnyel lehet elérni. A begyűjtött farmereket elszállítjuk a Forrásházba, ahol a csoport tagjai az előkészítési folyamatot végzik. A farmer feldolgozását a lehető legkisebb egységekre bontottuk, hogy mindenki a képességeihez mérten tudja elvégezni a részfeladatokat. Ezen feladatok: a farmer szétdarabolása, cipzárak kivágása, tisztítása, szárítása, válogatása, valamint hajtogatása.

eco: A ruhakollekciók alapanyaga a használt farmer. Hogyan szervezitek meg a logisztikát, hogy az ország minél több pontjáról begyűjtsétek a farmeranyagokat?

RÉ: Magyarországon a szelektív textilhulladék gyűjtés még nem megoldott, nekünk kellett kitalálni, hogy miképpen tudjuk összegyűjteni a már nem használt farmert. Iskolai farmerbegyűjtési akciót szervezünk – környezetvédelmi nappal egybekötve. Az iskola tanulóinak tartunk rövid előadásokat környezetvédelmi és az újrahasznosítás témában. Valamint a gyerekek a Réthy kollekció darabjait felvéve egy divatbemutatón meg tudják mutatni, hogy az általuk behozott használt farmerekből milyen hordható ruhák fognak készülni. Ezek a rendezvények nagyon jó hangulatban telnek, a gyerekek egyszerre tanulnak és szórakoznak is. Valamint jelentkeztek közintézmények és magáncégek is, hogy alakítsunk ki farmerbegyűjtési pontokat, így most hét különböző helyen tudjuk gyűjteni a kidobásra ítélt farmerokat.

eco: Ha logisztika, akkor ismét Helsinki. Ott is terveztek használt farmergyűjtést?

RÉ: A magyarországi farmergyűjtésre egyre több iskola jelentkezik. Amíg itthon folyamatosan tudjuk ezeket a programokat szervezni, addig nem tervezünk külföldi farmergyűjtést.

eco: Mi a következő lépés Helsinki után, esetleg egy újabb ország? Mik a tervek a jövőt tekintve?

RÉ: Szeretnénk Finnországban egy kiskereskedelmi kapcsolatrendszert kiépíteni, valamint Európában tovább terjeszkedni. Nagyon nagy szerencsénk van, hogy a világ minden táján élnek kimagaslóan tehetséges, kreatív magyar emberek. A világhálón keresztül pedig a kapcsolatfelvétel és a kommunikáció is leegyszerűsödött. Így most folynak megbeszélések Németországban és Hollandiában is.

eco: Szerinted mi kell ahhoz, hogy egy egyedi ötlet sikeres legyen?

RÉ: Elsősorban a teveinkbe és az álmainkba vetett hitünknek kell nagyon erősnek lenni. Ha van egy jó ötlet és elkezdünk dolgozni a megvalósításán, akkor nem biztos, hogy egyből jönnek az eredmények, hanem lépésről-lépésre építve tudunk maradandót alkotni.

eco: Mit üzensz az ecolounge olvasóinak?

RÉ: Már nem csak szükséges, hanem elengedhetetlen, hogy megváltoztassuk az életünket. Fontos az, hogy a családok kicsiben tegyenek a környezetükért, fontos hogy a gyerekeket úgy neveljük, hogy tudják, hogyan kell a környezetüket óvni, védeni. Nem szabad arra várni, hogy történjen világszinten valami nagy változás. Ez a csoda csak akkor fog bekövetkezni, ha mi kicsiben, a saját környezetünkben éljük úgy az életünket, hogy figyelünk az energia-fogyasztásra, a hulladék szakszerű válogatására, gyűjtésére, és minden másra, ami ehhez kapcsolódik. Akkor egyszer csak azt fogjuk tapasztalni, hogy tisztább lesz a levegő, egészségesebben fogunk élni, és ami a legfontosabb: a következő nemzedéknek egy olyan környezetet hagyunk hátra, ami már élhetőbb és egészségesebb.

A Réthy Fashion weboldala: http://www.rethy-fashion.com
A Réthy Fashion Facebook oldala: https://www.facebook.com/rethyfashion


forrás: ecolounge.hu

A rovat új hírei

Hasonló