Magyar Telekom Fenntarthatósági Nap
A szombati, hatodik Fenntarthatósági Nap előtt arról kérdeztük Szomolányi Katalint, a fesztiválkonferencia főszervezőjét, hogy milyen programokra, kiállítókra számíthat a Millenárisra kilátogató közönség a koncertekkel záruló rendezvényen.
eco: Immár hagyományosnak mondható a Fenntarthatósági Nap megszervezése. Kicsit nyúljunk vissza a gyökerekhez. Hogyan, és mikor fogalmazódott meg a nap gondolata?
SzK: Az első Fenntarthatósági Napot 2008-ban hívtuk életre azzal a szándékkal, hogy a fenntarthatóságért küzdő szervezeteknek, vállalatoknak egyfajta bemutató fórumot hozzunk létre és minél nagyobb tömegekhez jutassuk el a változás fontosságának üzenetét. Tenni akartunk valamit, és persze tudtuk, hogy nem fogjuk kifordítani a világot a sarkából, de egy kis pozitív szellőt generálni talán képesek leszünk. Kitaláltuk tehát a fesztiválkonferenciát, ami nemcsak a szakmaiságról szól, hanem egy buli is egyben.
eco: Mennyire a fesztivál, illetve mennyire a konferencia jelleg dominál?
SzK: Fele-fele arányban. Hiszen napközben a fő hangsúly a szekcióbeszélgetéseken van - bár az is és a kiállítások is lazán és interaktívan történnek, majd estétől hajnalig a koncerteké a főszerep.
eco: Mi a legfőbb üzenete most az eseménynek, változott-e az évek során, és ha igen, hogyan?
SzK: Idén hatodik alkalommal rendezzük meg a Fenntarthatósági Napot, ami nem csak azt jelenti, hogy öregszem, hanem még mindig értelmét látom egy ilyen rendezvénynek. Az üzenet ugyanaz, mint a kezdetekkor: valamit változtatnunk kell. Meg kell értetni az emberekkel, hogy szükséges és fontos kérdés fenntarthatósági problémákról és ügyekről beszélgetni, illetve fenntartható fejlődést szolgáló megoldásokat, lehetőségeket és aktivitásokat megismerni. A fő célcsoportunk az Y és Z generáció ahhoz, hogy az üzenetünk eljusson hozzájuk, a rendezvénynek az ő nyelvükön kell megszólalnia: lazán, értelmesen, hitelesen és élményszerűen.
eco: A Fenntarthatósági Nap szlogenje, ami a célcsoportot remélhetőleg megszólítja: "Mentés. Másként". Miben különbözik a nap más hasonló eseményektől? Talán az előadók személye is mássá teszi ezt az eseményt?
SzK: Igen. Évről évre kizárólag hiteles és szakmailag elismert embereket hívunk meg a szekcióbeszélgetések vendégeként. Nincsenek PR beszélgetések, szponzorált előadók. Más rendezvényekhez képest a fő különbséget az interaktivitásban látom. Az esemény során a programokon kívül célunk, hogy folyamatosan aktívan tartsuk és bevonjuk az idelátogatókat. Merjen mindenki kérdezni, véleményt formálni, játszani. A fenntarthatóság egy olyan dolog, amit csak közösen tudunk sikerre vinni, így hát ennek a napnak is egy közösségi dologról kell szólnia.
eco: Most szombaton milyen témákra számíthat a közönség?
SzK: Az inspirációs előadás a fenntarthatóságra, mint startup vállalkozásra fog tekinteni. Sok párhuzam van. Megtudhatjuk, mit nem szabad tennünk, és mit igen, ha ezt sikeresen akarjuk megvalósítani. Ehhez pedig a prezi.com társalapítóját kértük fel. Mint minden évben a szekcióbeszélgetések a fenntarthatóság hármas pillére mentén zajlanak. A gazdasági szekció témája idén az innovációról fog szólni. Ezen belül a meghívott vendégek arról fognak beszélgetni merre tart az innováció, milyen környezeti és társadalmi innovációk léteznek a nagyvilágban és itthon, valamint szó esik majd az innováció etikai, környezeti és társadalmi határairól is.
A társadalmi szekció résztvevői a jelen és jövő társadalmának kérdéskörét boncolgatják majd olyan kérdések mentén, mint: hogyan érthetik meg egymást a különböző generációk, meddig nyújtózkodhat a fogyasztói társadalom, hogyan befolyásolják a zöld tényezők a vásárlók döntéseit? A környezeti szekcióban pedig arról lesz szó, milyen éghajlat vár ránk a jövőben, hogyan kellene ehhez alkalmazkodnunk. A ráadás szekció a közösségek szervezését helyezi a középpontba. Újdonságnak számít, hogy idén "-1" szekcióbeszélgetés is lesz, amely a gyermekek médiafogyasztását vizsgálja majd.
eco: Néhány mondatban kedvet csinálhatnánk azoknak is, akik még nem nőttek bele a fesztiválozásba, illetve már kinőttek belőle (ha ez lehetséges :) ).
SzK: A Fenntarthatósági Napot mindenkinek ajánlom, akit kicsit is érdekel a jelen és jövő kérdésköre, aki fogékony az új dolgokra, nyitott gondolkodású és szeret értelmesen szórakozni. Ehhez hiteles embereket sorakoztatunk fel mind a beszélgetésekben, mind a kiállításban, és még a koncerteken is (pl. Nemjuci nem csak zenél, de hozza a nemrucit is a kiállításra).
eco: A fenntarthatósági csapat vezetőjeként hogy látod, az elmúlt években mennyire változott a fenntarthatóság fontosságának megítélése, akár a munkavállalóitok oldaláról?
SzK: Munkatársaink fenntarthatósági ügyekben való tájékozottsága jelentősen meghaladja a hazai átlagot és évről évre emelkedő tendenciát mutat. Míg 2012-ben a lakossági felmérés keretében megkérdezettek 29%-a hallott már a fenntarthatóság fogalmáról, és 15%-a meg tudta határozni a fenntartható fejlődés lényegét is, addig munkatársaink 96%-a hallott már róla, 75%-a pedig a pontos definíciót is ismerte.
eco: Mint ecolounge olvasó, mit üzensz az ecolounge olvasóinak?
SzK: Gyertek el minél többen szeptember 28-án, nézzétek meg, próbáljátok ki, érveljetek, kérdezzetek, és ötleteljetek!
További információ a Fenntarthatósági Napról a fenntarthatonap.hu webcímen.