Zöld jövő útján a Lidl!
A fenntarthatóságra való törekvés, a környezeti károk minimalizálása ma már minden szektor számára követelmény, nem kivétel ez alól az élelmiszeripar sem. Az egyre környezettudatosabbá váló vásárlók szemében ma már versenyelőnyt jelent, ha egy üzletlánc a cégfilozófiája részévé teszi a fenntarthatóságot.
Ha vásárlóként bemegyünk egy üzletbe, elsősorban azt várjuk el, hogy a keresett termékek megfelelő mennyiségben, jó minőségben, és persze megfizethető áron álljanak rendelkezésre. Érdemes azonban abba is belegondolnunk, mi minden kell ahhoz, hogy egy-egy termék a polcokra kerüljön, előállításukhoz, szállításukhoz mennyi energiát, nyers- és alapanyagot, valamint csomagolóanyagot, azaz erőforrást kell felhasználni.
Tény, hogy e gyorsan fejlődő világunkban mindannyiunknak óvnunk kell a természeti erőforrásainkat, ezért kiemelten fontos, hogy a közismert vállalatok a természeti, gazdasági és társadalmi fenntarthatóság követelményeinek megfelelve tevékenykedjenek, és ezáltal is jó példát mutassanak a társadalom tagjainak.
A hazai diszkontláncok közül a Lidl Magyarország elsőként készítette el a magyarországi Fenntarthatósági Jelentését, amelyben részletesen bemutatja a fenntarthatóság érdekében, 2018-2019-re vonatkozóan a kitűzött céljait, megtett lépéseit és eredményeit, illetve azt, hogy a tevékenységeik által mely Fenntartható Fejlődési Célokhoz (SDG-khez és alcéljaikhoz) tudnak hozzájárulni.
Partnerünk, a Zöldunió az üzletlánc Fenntarthatósági Jelentését szemlézve összeszedte azokat a tényeket és törekvéseket, melyek a Lidl egyre környezettudatosabb működésére világítanak rá.
Drasztikus műanyag csökkentés
Tény, hogy a műanyag különösképpen védi az élelmiszereket szállítás közben. Mivel azonban világszerte egyre több műanyagot gyártanak, miközben arányaiban igen kevés kerül újrahasznosításra, a műanyag egyre nagyobb terhelést ró a környezetre. Ezért az áruházlánc vállalást tett arra, hogy 2025-ig 20%-kal csökkenti műanyaghasználatát és a saját márkás termékek csomagolóanyagainak 100%-át maximálisan újrahasznosíthatóvá teszi. (A cég üzleteiben egyébként már jelenleg sem kaphatóak egyszer használatos műanyag termékek; azokat alternatív és újrahasznosítható anyagokból készült termékekkel helyettesítették.)
Fenntartható forrásból származó termékkínálat
Amint ezen az oldalukon is látható, a cég polcaira ún. fenntartható beszerzés útján kerül számos élelmiszer, melyekkel kapcsolatosan még külön állásfoglalásokat is megfogalmaztak. A teljesség igénye nélkül néhány:
Pálmaolaj: 2022 végéig a pálma(mag)olaj tartalmú saját márkás élelmiszereknél 100%-ban az RSPO által tanúsított termesztésből származó elkülönített pálma(mag)olajat fognak használni.
Az RSPO a legelismertebb intézet, amely a fenntarthatóbb pálma(mag)olaj feltételeit megszabja, és ennek a nyersanyagnak a fenntarthatóbb termesztésére vonatkozó szabályokat, folyamatokat és tanúsítási követelményeket alakított ki. |
Kakaó: A tartósan belistázott termékek majdnem 40 százalékánál például az UTZ által tanúsított kakaót használ.
Kávé: Már ma is minden saját márkás kávépárna és kávékapszula fenntarthatósági védjeggyel rendelkezik, céljuk, hogy 2022 végégig elérjék az 50 százalékos tanúsítást.
Só és Cukor: A fogyasztók egészsége érdekében 2025-ig átlagosan 20 százalékkal csökkentik a hozzáadott só- és cukortartalmat a saját márkás termékeik esetében. Az egészségtudatos táplálkozás előmozdítása érdekében hivatalos szakmai partnerként a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségével kötött együttműködési megállapodást a vállalat.
Hal: A Marine Stewardship Council (MSC) által tanúsított termékek a delfinkímélő, környezetvédelmi szempontból megfelelő halászatot jelzik.
Fenntartható textiltermékek növekedése
Az áruházlánc egyre növekvő arányban kínál olyan textiltermékeket, amelyek előállítása fenntartható alapanyagokból és eljárással történik. Ennek eredményeként növekszik az ún. GOTS-minősítéssel ellátott saját márkás textiltermékek aránya. A tanúsított biopamut termékek megbízható nyersanyagokból, erőforrás-kímélő eljárásokkal készülnek, és káros anyagoktól mentesek.
A GOTS (Global Organic Textile Standard – Globális Organikus Textil Szabvány) az organikus szálakra vonatkozó, világszerte vezető textilfeldolgozási szabvány, beleértve az ökológiai és társadalmi kritériumokat, amelyet a teljes textil ellátási lánc független tanúsítása támogat. A nemzetközi szabvány lefedi valamennyi textil feldolgozását, gyártását, csomagolását, címkézését, kereskedelmét és forgalmazását, amely legalább 70% -ban tanúsított organikus, természetes szálakból készült. A GOTS „organic” címkével ellátott textiltermékeknek legalább 95%-ban, a GOTS „made with organic” címkével ellátott textiltermékeknek legalább 70%-ban tanúsított organikus szálakat kell tartalmazniuk. A GOTS-logós minősítésű textília egyáltalán nem tartalmaz káros anyagot, erőforrás-kímélő eljárásokkal készült, megbízható nyersanyagokból, hiszen számos szigorú környezeti feltételnek kell megfelelni. A feldolgozás és gyártás folyamata során többek között az összes kémiai anyagot ellenőrzik, tilos a toxikus nehézfémek vagy genetikailag módosított anyagok használata és tilos a klóros fehérítés is. |
A fenntarthatóság már a beszállítók kiválasztásánál is fő szempont
Mivel az üzletlánc támogatni kívánja a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatokat, minden hazai zöldség- és gyümölcstermelő partnerüknek rendelkeznie kell az ún. “Jó Mezőgazdasági Gyakorlatok” (Global G.A.P.) igazoló tanúsítással. Fontos kiemelni, hogy a termények elsősorban Termelői Értékesítő Szervezetektől (TÉSZ), illetve a Lidl-nek közvetlenül termesztő nagytermelőktől érkeznek.
A GAP (Good Agricultural Practice) azaz a “Jó Mezőgazdasági Gyakorlat” mezőgazdaság tanúsítási rendszere azon eljárásokat határozza meg, amelyeket fenntartható módszerek alkalmazásával kell megvalósítani, így szavatolja, hogy az adott beszállító működése megfelelő a biztonságos és fenntartható mezőgazdasági termelés terén. |
Kép forrása: Lidl
Forrás: Zöldunió
Hirdetés (X)