ISWA kerekasztalbeszélgetés
Múlt héten - szakmai látogatás keretében - Magyarországon járt a Nemzetközi Köztisztasági Szervezet (angol rövidítéssel: ISWA) kommunikációs munkacsoportja. Ebből az alkalomból az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) sajtóbeszélgetést szervezett március 7-re, amelyen - többek közt az Index és a Greenfo mellett - Mi is részt vettünk.
A cél
A háttérbeszélgetést azért szervezte meg az OHÜ, hogy az ISWA szakembereivel közösen rávilágítsanak arra, hogy általában mi jellemzi a környezet- és természetvédelem - ezen belül a hulladékgazdálkodás - témakör publicitását a különböző médiumokban. Kíváncsiak voltak arra, hogy Magyarországon milyen információs környezetben dolgoznak a szakújságírók/szerkesztők, milyen információs igényeik vannak, mennyire tudják érvényre juttatni publikálási törekvéseiket a saját médiumukban.
Érdekes adatok
Élénk, laza hangvételű, de tartalmas párbeszéd-kezdeményezésnek voltunk aktív szereplői. A kerekasztal beszélgetés az ISWA bemutatásával kezdődött, majd a meghívottak átfogó képet kaptak Svédország 14 településének 700 ezernél több lakost ellátó hulladékgazdálkodási társulás munkájáról. Egy kiragadott érdekesség: Svédországban a hulladék 98,5%-át tudják újrahasznosítani, az energia előállításának nagy részét is hulladék fedezi. Egyik ilyen számszerűsített adat: a térség lakossági melegvíz-igényeinek 50%-át - a környezetvédelmi irányelveknek maximálisan eleget tevő - hulladékégetők elégítik ki.
Hazai témák
A két prezentációt követte Uhri László, az FKF Zrt. nemzetközi kapcsolatokért felelős iroda vezetőjének előadása. Szólt a fővárosi hulladékégető-műről, a lomtalanításokról, valamint a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés rendszeréről, amely 2014. december 31-ig kerül teljes bevezetésre a fővárosban. Ez utóbbi kapcsán nemrég beszélgettünk Szűcs Pannival, a BVK Holding kommunikációs vezetőjével, az interjú ide kattintva is megtekinthető.
A három előadást kötetlen beszélgetés követte. Szóba került az "ökotéma" országos elfogadottsága is, vajon mennyire tekinthető trendinek, nőiesnek. Mi is kifejtettük véleményünket: tény, hogy egyre „divatosabb” szegmensről beszélünk. A téma "nőies" is és trendi is - legyen szó hulladékokból készített művészeti alkotások bemutatásáról vagy épp életmód tanácsadásról - ám szerintünk kell még néhány év ahhoz, hogy igazán teret nyerjen a lakosság (elsősorban a hölgyek) körében.
A folytatás szinte borítékolható
Elmondhatjuk, hogy az előforduló - és el is várható - véleménykülönbségeknek is hála, tartalmas, pörgős, szakmai tartalomban gazdag eseményen vehettek részt a meghívottak. Információink szerint a szervező OHÜ is elégedett, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy hamarosan újabb beszélgetés várható a témában.