P&G: A világnak sürgős változásra van szüksége
„Környezetünk hamarosan átlépi tűrőképességének határait. 2050-re közel 10 milliárd ember fog élni a Földön. A globális GDP négyszeresére nő. A jellemzően augusztusra tehető Ökológiai Túllövés Napja sokkoló emlékeztető arra, hogy addigra éves szinten többet vettünk el bolygónktól, mint amennyi egy év alatt meg tud teremni rajta.” – figyelmeztetett Virgine Helias, a Procter & Gamble Globális Fenntarthatósági Részlegének alelnöke a Világgazdasági Fórum legújabb Globális kockázatok című jelentése nyomán.
A szélsőséges időjárással kapcsolatos gazdasági veszteségek 86%-kal, 129 milliárd dollárra nőttek az elmúlt 10 évben. A The Lancet Countdown on Health and Climate Change legfrissebb jelentése szerint az éghajlatváltozás emberi tünetei már egyértelműen látszanak, potenciálisan visszafordíthatatlanok, és az egész világ lakosságának egészségi állapotát érintik.
Még a vízhez hasonló alapvető erőforrások is veszélyben vannak. 2030-ra a világ népességének 40%-kal több vízre lesz szüksége, mint amennyit a bolygó fenntartható módon biztosítani tud majd.
„A Procter & Gamble felismerte a fenntarthatóság jelentőségét abban az iparágban, ahol aktív, valamint társadalmi kapcsolataiban, és máris jelentős konkrét lépéseket tett annak implementálása tekintetében. – állítja Dr. Pogátsa Zoltán, a Soproni Egyetem Intézetigazgatója és habilitált egyetemi docense. – A vállalat működésében és terveiben világosan láthatóan fellelhető az ilyen típusú gondolkodás, amely egy kétszáz éves múltra visszatekintő cég esetében igen jelentős és pozitív változás, hiszen ellépést jelent a hagyományos vegyipari gyártási hagyományoktól, technológiától. A P&G a világ egyik vezető cége a direkt fogyasztás szempontjából: napi szinten közel ötmilliárd ember találkozik a termékeikkel. A cég termelési kapacitásainak 80%-a egyáltalán nem okoz olyan hulladékkibocsájtást, melyet szeméttelepekre, hulladéktemetőkbe kellene elszállítani, továbbá jelentős előrelépés a vállalat társadalmi felelősségvállalása tekintetében, hogy 2030-ra az összes termékük tekintetében 100%-os átláthatóságot vállalnak az összetevők szempontjából.”
A P&G hisz abban, hogy fejlődő környezetünkben sürgősen olyan új üzleti modellek létrehozására van szükség, amelyek az erőforrás-hatékony megoldásokat támogatják, ugyanakkor fontos a korábbi gyakorlatok megváltoztatása is, valamint olyan új üzleti modellek létrehozása, amelyek lehetővé teszik a felelősségteljes fogyasztást. Éppen ezért a cég felelősséget és vezető szerepet vállal ezen a területen, és folyamatosan növeli célkitűzéseit a fenntarthatóság érdekében.
2020-ra kitűzött fenntarthatósági célkitűzéseik teljesítése után a vállalat bejelentette új céljait, amelyeket 2030-ig kíván megvalósítani. Ökológiai lábnyomának további csökkentésére tervei szerint a felére szorítja vissza az üvegházhatást kiváltó gázok kibocsájtását, gyárainak 100%-os energiaellátását megújuló villamosenergiával, vízigényét cirkuláris rendszerekből származó, újratöltődő forrásokból fedezi. |
Az országhatár átlépésével még nagyobb természeti kockázattal találkozhatunk, talán minden idők legnagyobb problémájával: az óceánokat szennyező műanyag hulladék mértéke mára már drámai szintet ért el. Az Ellen McArthur Alapítvány jóslata szerint, ha továbbra sem teszünk semmit, 2050-re több műanyag lesz a vizekben, mint ahány hal – a helyzet igencsak megrázó.
A Head & Shoulders ezért úgy döntött, hogy megszabadítja az óceánokat és tengereket a műanyag hulladéktól. Ennek az elhatározásnak köszönhetően kifejlesztették az első újrahasznosítható samponos flakont, amely a tengerpartokon összegyűjtött műanyag hulladékokból készült. Hat hónap alatt a vállalat 100 civil szervezettel és 1000 önkéntessel dolgozott együtt, hogy elegendő műanyagot gyűjtsenek össze a francia tengerpartokról. A limitált kiadású samponos flakonokból 150.000 darabot gyártottak le, amelyeket Franciaországban értékesítettek.
"Egyetlen cég sem tudja egyedül megoldani a világ összes problémáját. A beszállítókkal, kiskereskedőkkel, start-up cégekkel, kormányokkal, városokkal és a civil lakossággal való együttműködés alapvető fontosságú – tette hozzá az alelnök. – Együttesen olyan innovatív, egyedülálló megoldásokat hozhatunk létre és olyan változást érhetünk el a fogyasztói magatartásban, amellyel esély nyílik a felelősségteljes fogyasztás megvalósulására."