Világhírű, elektromos, és gördeszka
A Zboard a regeneratív energiát is felhasználja, miközben akár 29 km/h sebességre is képes felgyorsulni!
A Discovery channel imádja, a Forbes azt mondja, ez a jövő gördeszkája, a Treehugger szerint jó lehetőség azoknak, akik nem akarnak autót vezetni, a Las Vegasi Consumer Electronics kiállítás zsűrije szerint pedig "isteni" alkotás, ezért érdemes a “DEMO God” díjra, amelyet létrehozói meg is kaptak 2012. áprilisában. A Zboard még igen fiatal, ám a vásárlóinak a nagy érdeklődés okán még márciusban is közel tíz hetes várakozással kellett számolniuk. Egy villanymotoros deszkáról van szó csupán? Korántsem, de akkor vajon mi lehet a Zboard titka?
Rövid történet
A gördeszka a 60-as években a hullámlovaglásból alakult ki Amerikában, a 70-es években kezdett elterjedni, a 80-as években pedig virágkorát élte. Bár a tengerentúlon a 90-es években erős visszaesés volt tapasztalható a gördeszakgyártó "ágazatban", a kelet-európai térségben - így hazánkban is - ekkor kezdett még csak igazán divattá válni a "deszkázás". Az egyik legismertebb márka, mely a forradalmat elindította, az 1978-ban George Powell és a híres deszkás, Stacy Peralta által alapított Powell-Peralta volt.
Okok, melyek az elektromos deszka létrejöttét indukálták
Technikai forradalom: Hozzászokhattunk már, hogy a megállíthatatlan fejlődéssel párhuzamosan a korábban jól megszokott eszközeink is időről-időre megújulnak, vagy akár el is tűnnek örökre, a technika süllyesztőjében. Ilyen pl. a Sony nevéhez fűződő Walkman, amely azért - tegyük hozzá - hősiesen kiállta az időt próbáját, hiszen több mint 20 éven keresztül gyártották, még akkor is forgalomban volt, amikor a CD már rég megjelent a hanglemezboltok polcain. A fejlődés indukálta megújulás hozadéka a folyamatos miniatürizálódás is: legyen az egy processzor, vagy akár egy villanymotor, mely a gördeszka meghajtásául szolgál, azt tapasztaljuk, hogy amíg a fizikai méretek időről - időre csökkennek, a teljesítmények rohamosan nőnek.
Világgazdaság, környezetszennyezés: A fosszílis üzemanyag-készletek olyannyira a végüket járják, hogy jó esetben még 30 évig fogunk tudni tankolni autóinkba, a benzin ára pedig folyamatosan növekszik. Ugyanakkor a fejlődő (és bizonyos fejlett) országokban visszatérő problémát jelentenek az egyre komolyabb közlekedési dugók, amelyeknek legfőbb hozadéka a súlyos károsanyag kibocsátás (pl. Kínában). Ezen problémákkal szembesülve az autógyártók azon dolgoznak, hogy a jelen kor városa kihívásainak megfelelően kisfogyasztású és kisebb méretű járműveket (bizonyos gyártók esetében) gyártsanak.
Zboard
Amennyiben az okokat összegyúrjuk, már meg is kaptuk a Zboard-ot, a világ legismertebb és egyik legfejlettebb elektromos gördeszkáját. A Zboard maximális sebessége terepviszonyok függvényében 24 - 29 km/h közötti! Speciális súlyérzékelő vezérlésének köszönhetően az első és a hátsó részénél találhatóak a lábkapcsolók, amelyek gyorsításra - lassításra, illetve a fékezésre szolgálnak. Igen modern lítium-ion foszfát akkumulátora - típustól függően - egy feltöltéssel akár 20 mérföldes utat is lehetővé tesz. Sőt, a kis szerkezet úgynevezett regeneratív energiát is felhasznál, ez azt jelenti, hogy a fékezés során termelődő energiát visszanyeri: motorja fékezéskor generátorként működik, így az akkumulátora azzal az energiával töltődik fel, ami "normál" esetben elveszne. Ezt a technológiát többek közt a BMW is beépíti bizonyos típusaiba, akárcsak a Honda és a Lexus. Fejlett technológiájának is köszönhetően fogyasztása egyedülállóan alacsony, karbonlábnyoma akkorka, mintha 2400 kilométeren csupán 3,7 liter benzint fogyasztana! Az év elején még csak két típusa volt kapható, immáron kiegészült a paletta egy felső kategóriás verzióval is. A "Classic" elnevezésű alapmodell egyébként 649 dollárba kerül, a fejlettebb "Pro" pedig 949 dollárért vihető el.
A Zboard bár nem "streetelésre" vagy rámpa gyakorlatokra készült, ám rövidebb távú utazásokra nagyon is alkalmas.
Ki tudja? - Talán a nem is túl távoli jövő városának egyik bevett közlekedési eszközévé válhat.