Az új szárnyashajó forradalmasíthatja a vízi közlekedést

Hír

írta: ecolounge
2023/12/03

A gyártó közleményében a Wright fivérek repülésének történelmi pillanatához hasonlítja hajójuk "felszállását", és látván az elektromos járműről készült fényképeket, valamint a cikkben szereplő paramétereket kijelenthetjük, nem nagyon túloznak. A stockholmi szigetvilágon keresztül száguldva a Candela elektromos hajógyártó új P-12-es hajója - szárnyainak köszönhetően - több mint egy méterrel a víz felett siklik. A fejlesztők reményei szerint a november 16-án bemutatott komp a vízi tömegközlekedés új korszakát indítja el.

A szárnyak használata - a hajó vízből való kiemelésére - a légellenállás csökkentése érdekében nem újdonság. A hajótervezők már több mint egy évszázada kísérleteznek a tengerészeti technológiával, de a költségek és a karbantartási problémák ez idáig megakadályozták annak széles körű elterjedését. A vízi utak villamosítása szintén kihívást jelentett a hagyományos hajótechnológia korlátai miatt, ugyanis a nagyobb sebességű hajók túlzottan sok energiát fogyasztottak, és az akkumulátorok - korlátozott energiasűrűségük miatt - csak kisebb hatótávra voltak képesek, ezért a jelenlegi akkumulátor-technológiával a tengeri flották nem is villamosíthatóak.

Egészen mostanáig. A Candela által gyártott P-12 könnyű szénszálas szárnyainak köszönhetően a levegőbe emelkedve a hagyományos kompoknál nagyobb sebességet és hatótávolságot képes elérni, mivel kisebb a vízzel érintkező felülete. Ebből adódóan azonban az átlagosnál jóval alacsonyabb az energiafogyasztása is, ezért képes akkumulátorokkal működni.

Ezzel a technológiai konstellációval a P-12 jelenleg a piacon a leggyorsabb, és egyúttal az első olyan elektromos hajó, amely alkalmas nagy hatótávolság megtételére is. A november 16-án az első nyilvános útjára induló "Zero" elnevezésű elő-szériás hajó 16 másodperc alatt érte el a tervezett 30 csomós, azaz 56 km/óra csúcssebességet, ami lényegesen gyorsabb, mint más elektromos személyszállító kompoké. A Stockholm Ekero külvárosa és a városközpont közötti távolságot 25 perc alatt tette meg, szemben a hagyományos - átlagosan 55 perces menetidejű -  tömegközlekedésben alkalmazott járművekkel.

 

Innováció

A Candela a kisebb szabadidős hajóinak gyártási tapasztalataira építve alkotta meg a járművet úgy, hogy az egyedülálló szárnyashajó-rendszertől eltekintve mérnöki csapatuk a hajó tervezésének minden aspektusát újragondolta, minőségi hatékonyságot biztosítva így a karbantartástól a dokkolásig:

  • A hajótest alatti három szénszálas szárny a hagyományos gyorshajókhoz képest elképesztő mértékben, 80%-kal csökkenti az energiafogyasztást, ennek köszönhető, hogy a jármű akkumulátorokkal képes működni.
  • A levegőbe emelkedve a P-12 digitális repülésvezérlő rendszere különböző érzékelők alapján állítja be a szárnyak szögét, így biztosítva a simább utazást a hagyományos hajókon megszokott, tengeribetegséget okozó mozgások kellemetlenségei nélkül.
  • A fedélzeti-számítógép másodpercenként 100-szor szabályozza a hajó stabilitását, kompenzálva ezzel a tenger szeszélyességét, így a hajó akár kétméteres hullámok között is képes közlekedni.
  • Dokkoló-rendszerének és az automatikus orr-rámpájának köszönhetően 0,2 és 2 méter közötti rakpartmagasságokhoz igazítható, így a legkülönbözőbb nemzetközi útvonalak kikötőit látogathatja meg.
  • A C-POD motorok gyors, akár oldalirányú manőverezési képességének köszönhetően minden egyes megállás kevesebb mint 2 percet vesz igénybe.

Az innovatív kialakításnak köszönhetően költséghatékony, ugyanis egyszemélyes üzemeltetésre tervezett kialakítása jelentősen csökkenti a működtetési költségeket. A sebességváltót kihagyó elektromos C-POD motorokról nem is beszélve, melyekkel a karbantartás a minimálisra csökken. Ilyen járművekből álló egyedi flottákkal gyorsabb, gyakoribb indulásokat és sokkal alacsonyabb rendszerköltségek eredményezhetőek mint a nagyobb kompok esetében. A dízelüzemű hajókhoz képest tehát jelentős költségmegtakarítást - így profitnövekedést - eredményez az üzemeltetők számára: A gyártó előrejelzése szerint a hibrid elektromos buszok hatékonyságához hasonlóan az egy utaskilométerre jutó teljes üzemeltetési költségeket legalább 50 százalékkal csökkenti.

Az Alapító Gustav Hasselskog így foglalja össze ennek az előrelépésnek a jelentőségét: "A P-12-vel nem csupán egy gyorsabb és kényelmesebb elektromos alternatívát kínálunk a fosszilis üzemanyaggal működő hajókkal szemben. Azt kínáljuk az üzemeltetőknek, hogy fenntartható hajókra váltsanak, miközben növelik a nyereséget. Ez rendkívül fontos a fosszilis tüzelőanyagoktól mentes óceánok és tavak felé való átmenet előmozdítása szempontjából".

 

Gyártás

A P-12 bár csak néhány hete tette meg első nyilvános útját, a Candela stockholmi gyárában már meg is kezdte sorozatgyártását. A második P-12-es hajó jövőre csatlakozik Stockholm tömegközlekedési rendszeréhez, hogy Ekerö és a városközpont között szállítsa a polgárokat.

A hajó jelenleg három változatban kapható - a P-12 Shuttle, a Business és a Voyager -, amelyek különböző utas-kapacitásoknak és igényeknek felelnek meg. A Shuttle változatban 30 utas fér el az iparág legalacsonyabb üzemeltetési költségei mellett, helyet biztosít kerékpárok, babakocsik és kerekesszékek számára, elősegítve az inkluzivitást és a kényelmet, integrálva a kerékpározást a tömegközlekedéssel. Ára 1,7 millió euró, mely a hasonló méretű dízelhajók induló költségeivel vetekszik. A Business változat 12-20 utas, míg a Voyager a magán- és kereskedelmi ügyfelek számára készül lehetővé téve a belső kialakítás igény szerinti módosítását.

 

Fejlődik a hajózási-ipar

A P-12 jelentős változást jelent a közlekedési trendekben, különösen az olyan városokban, mint Stockholm, ahol a vízi közlekedés a gyorsabb és olcsóbb szárazföldi lehetőségek miatt csak kis részét teszi ki a teljes tömegközlekedési rendszernek. A Candela ezért abban bízik, hogy Stockholm mellett olyan városok, mint San Francisco, New York és Velence is élen járnak majd a vízi tömegközlekedés villamosításában.

A hatékony elektromos motorok és a hagyományos üzemanyagok magas költségei miatt a hajózási-ipar úgy tűnik, megérett a változásra. Világszerte egyre több elektromos szárnyas személyszállító komphajó van tervezés vagy már fejlesztés alatt, például az Egyesült Királyságban az Artemis Technologies jelentett be egy elektromos szárnyashajó tervezetet, amely Észak-Írországban közlekedne Belfast és a közeli Bangor között, valószínűleg már jövőre. A hajók villamosításával azonban a kikötők áramellátását - így például az akkumulátorok töltési csatlakozását - is fejleszteni kell, azaz az állami infrastruktúrának lépést kell tartania a hajózás fejlődésével.


Forrás: Candela, Euronews
Képek forrása: Candela

forrás: Candela, Euronews

A rovat új hírei

Hasonló