Dánia vízre bocsátotta a világ első "zöld konténerhajóját"

Hír

írta: ecolounge
2023/10/21

A Laura Maersk - amely a tulajdonos dán vállalatról kapta a nevét - az első olyan konténerhajó, amely teljes egészében zöld metanollal működik. Ígéretes mérföldkő ez a nemzetközi hajózási ágazat számára, amely az üvegházhatású-gázok kibocsátásának mintegy 3 százalékát termeli, és 2050-re szeretné elérni a nulla kibocsátást.

A Hyundai által gyártott hajóban egy MAN G50 vagy G95 kettős üzemanyag-ellátású, több konténer méretét is meghaladó (9,8 m magas) motor található, amely a zöld metanol (metil-alkohol) mellett képes hagyományos üzemanyaggal is működni. A 172 méter hosszú, égszínkék jármű az első a Maersk logisztikai vállalat által megrendelt 25 metanolüzemű hajói közül, amelyekkel 2027-ig tervezi kialakítani zöld flottáját. Célja, hogy 2030-ra konténerforgalmának 25 százalékát már zöld metanollal szállítsa, évente így 2,75 millió tonna CO2-vel csökkentve az üvegházhatású-gáz (ühg) kibocsátását.

A világ "első zöld konténerhajójának" névadó ünnepségére szeptember 14-én került sor a Koppenhágában, a hajó keresztanyja Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke.

Miért épp a Laura nevet kapta? A Maersk közleménye szerint a név "mélyen gyökerezik" a vállalat történetének korai mérföldkövében. "Amikor Peter Maersk Moller kapitány 1886-ban megvásárolta első gőzhajóját, a "Laura" nevet adta neki. "Laura" a második ipari forradalom terméke volt, így jelentős hatással volt a hajózási iparágra."

A hajó még júliusban teljesítette első útját az építése helyínétől, Dél-Koreától, a névadó ceremóniáig, hogy aztán később megkezdje állandó utazását Észak-Európa és a Balti-tenger között.

"Ez a hajó, ez a pillanat megtestesíti Európa azon döntését, hogy úttörő szerepet vállal az éghajlatváltozás elleni küzdelemben" - mondta von der Leyen a névadó ceremónián. "Amikor néhány évvel ezelőtt hivatalba léptem, a nulla kibocsátású hajózási ágazat gondolata nem volt más, mint egy álom" - mondta, dicsérve a Maersk "híres dán előrelátását".

Mi a zöld metanol? A metanol egy színtelen folyadék, amely motorok üzemanyagaként használható. Zöldnek nevezik, ha alacsony szén-dioxid-kibocsátású forrásokból, például hidrogénből vagy biomasszából készül. A hagyományos üzemanyagokhoz, például a benzinhez vagy a dízelhez képest a zöld metanol a Methanol Institute szerint 60-95 százalékkal csökkentheti a CO2-kibocsátást. Alacsonyabb a kéntartalma is, ami csökkenti a légszennyezéshez és a savas esőkhöz hozzájáruló kén-oxidok kibocsátását.

A zöld metanol gyorsan emelkedik a tiszta energia megoldásának ranglétráján, de nem tökéletes alternatíva. Környezeti előnyei ellenére a Világgazdasági Fórum (WEF) megjegyzi, hogy költségproblémája van, mivel az előállítási árak még mindig magasabbak, mint a fosszilis tüzelőanyagokból előállított metanolé. Emellett biztonsági aggályok is felmerülnek, mivel a metanol mérgező, gyúlékony és robbanásveszélyes, ami azt jelenti, hogy gondosan kell tárolni és kezelni. A Nemzetközi Megújuló Energia Ügynökség (IRENA) adatai szerint a zöld metanol előállítása továbbra is alacsony: évente kevesebb mint 0,2 millió tonnát állítanak elő, szemben a fosszilis tüzelőanyagokból előállított hagyományos metanol 98 millió tonnájával. A zöld metanol piaca azonban növekszik, mivel egyre több ország és iparág ismeri fel a benne rejlő lehetőségeket. A tengerészeti ágazat a zöld üzemanyagba történő befektetés mellett Kína is elkezdte használni buszokban és nehézgépjárművekben. Nagyszabású zöld metanol projektek indultak többek között a spanyolországi Huelva kikötőjében és az egyiptomi Szuezi-csatorna közelében is.

A Maersk és a hozzá tartozó A.P. Moller dán ipari konszern megduplázza a zöld metanolra való áttérést. Egy új vállalatot, a C2X-et alapították a tiszta metanol előállítására, és 2030-ra több mint hárommillió tonna éves termelést terveznek. A Maersk a "zöld üzemanyagokat" olyan üzemanyagként határozza meg, amelyek életciklusuk során a fosszilis üzemanyagokhoz képest alacsony vagy nagyon alacsony üvegházhatású gázkibocsátással rendelkeznek. A különböző zöld tüzelőanyagok előállítási útvonaluktól függően különböző életciklus-csökkentést érnek el. Az "alacsony" alatt olyan üzemanyagokat értünk, amelyek életciklusuk során 65-80%-kal csökkentik az üvegházhatású gázok kibocsátását a fosszilis üzemanyagokhoz képest. A "nagyon alacsony" olyan üzemanyagokra utal, amelyek életciklusuk során 80-95%-kal csökkentik az üvegházhatású gázok kibocsátását a fosszilis üzemanyagokhoz képest.


Forrás: Euronews, Maersk
Kép forrása: Maersk
Beágyazott videók forrása: Maersk

 

forrás: Euronews, MAERSK

A rovat új hírei

Hasonló