Válságban is burjánzik a zöld ipar
Beszélhetünk-e egyáltalán zöld adatpiacról Magyarországon? Vagy a haszonelvűség (és a világgazdasági hanyatlás) magától ”zöldre fest” mindent, ami új beruházás ebben a szegmensben?
A válasz sajnos kiábrándító, hiszen ma mindenki a költségek lefaragásában érdekelt. Mégis érdemes felvetni a kérdést, mert a természetbarát adathalmaz – és ezzel a haszon is – egyre csak hízik.
Zöld felhők az égen
Nem, nem egy másik bolygón járunk, még mindig a kék planétán belül igyekszik az emberiség megküzdeni a maga által termelt adatóceán okozta irdatlan energiaigénnyel. Az egyik univerzális megoldás – de akár természetszerű folyamatról is beszélhetnénk – a felhő-alapú adattárolás, illetve az e célra létrehozott szerverparkok környezetbarát kiépítése.
Az üzleti életben tulajdonképpen megvalósul az a természetben is előforduló jelenség, hogy akinél bőség van, az mások számára is hasznot hajt, így amely cégeknek van tőkéje beruházni az új irányba, szolgáltatás formájában fog tudni költséghatékony megoldásokat kínálni azok számára, akiknél szóba sem jöhet egy ekkora fejlesztés.
Sok kicsi zöldség sokra megy
Tehát a nagyobb beruházóknak, illetve a multinacionális cégeknek köszönhetően a legtöbb hazai kis- és közepes vállalkozás is élvezheti az új technológiák költségekre gyakorolt pozitív hatásait. Ez azonban nem jár azonnal óriási haszonnal, mert a „green think” egyik legfontosabb ideológiája, hogy a részek összessége adja ki az egészet, azaz nem elég egyetlen területen (adatpark) érvényesíteni az új szemléletmódot: annak ki kell terjednie az egész vállalatra, a dolgozók környezettudatos szemléletének kialakításáig bezárólag.
Talán ez az az ok, ami miatt Magyarországon mégsem terjed olyan gyors ütemben a zöld szemlélet: túl sok területen kellene felügyelni, hogy végbementek-e azok a fejlesztések és átalakítások, amelyek a végső haszonnál is megmutatkoznak. Mégsem szabad elfelejteni, hogy egy vállalkozás költségeinek akár több mint a felét is kitehetik az energiára fordított költségek. Magyarul: úgy tűnik, hogy a lépés maga semmiképpen nem elhalasztható, így már csak az marad kérdés, hogy mikor érdemes váltani.
Már tegnapelőtt is késő volt
A legoptimálisabb megoldásnak a folyamatok minél hamarabbi beindítása tűnik, annak ellenére, hogy ez az adott pénzügyi évben szinte biztos, hogy többletköltséget jelent a váltani szándékozóknak. Befektetés, amely nélkül könnyen belassulhat az egész vállalat, de ami még ennél is fontosabb: elmarad a versenytársaktól.
A CEO-k legnagyobb, legnemesebb szakmai kihívása ez a cégen belül: meggyőzni a vezetést, hogy minél gyorsabban álljon át a zöld megoldásokra, lehetőleg minél több területen. Talán nem árt, ha a „kezdd magadon!” szlogen jegyében az első zöld megbeszélésre eleve kerékpárral érkezik a szakember, ezzel is demonstrálva, hogy energia mindig is volt, van, lesz, csak tudatosabban kell a meglévő forrásokat kiaknázni.