Zöld termékek és a fogyasztói magatartás

Hír

2013/10/20


A fejlett országok fogyasztói társadalmainak nagy része jövedelmét ritkán, vagy egyáltalán nem fordítja környezetbarát termékekre. Annak ellenére, hogy felmérések szerint a lakosság 85%-át érdekelik a zöld megoldások. A vásárlók úgy gondolják, nem tudnak hosszú távon profitálni a termékekből, sok esetben nem is áll a rendelkezésükre megfelelő mennyiségű információ.

Európa országainak lakosságát tekintve rendkívül alacsony, mindössze 13-19%, vagy még ennél is kevesebb azon fogyasztók száma, akik megbíznak a környezettudatos termékekben, így például a megújuló energiaforrásokban, és meg is vásárolják azokat a termékeket – derül ki a LOHAS Market felméréséből. A fő probléma nem a környezettudatos gondolkodás, hanem a termékekre vonatkozó információhiány, valamint a kialakult bizalmatlanság.

A piackutatók leginkább arra a kérdésre keresik a választ, hogy mekkora a vásárlók érdeklődése egy-egy termék után, mi befolyásolja őket a vásárlást megelőzően, illetve mekkora hajlandóságot mutatnak ezek megvételére. A vevők egy új árucikk megjelenésekor az információhiány révén általában nem mernek kockáztatni. Olyan terméket nem vásárolnak meg, amelynek funkcióit nem látják át maradéktalanul, vagy nincs elég háttértudásuk róla. A Green Brands, Global Insights felmérése szerint a termékek ára is akadályozó tényező, leginkább a megfizethetőség és a fenntartás költségei a főbb szempontok.

Franciaország mondható a leginkább szkeptikusnak a zöld termékek vásárlása kapcsán annak ellenére, hogy a piacon lévő legtöbb termékük környezetbarát védjeggyel is el van látva. Ezzel szemben Dánia és a skandináv országok élen járnak a környezetbarát produktumok sőt, még az organikus élelmiszerek vásárlásában is. Svédországban nagyon magas, 52%, Dániában pedig 69% arányban van azok száma, akik ilyen termékeket vásárolnak. A legrosszabb mutatók Kínában (9%) és Szerbiában (8%), illetve az Ázsiai országokban jelennek meg.

Az USA-ban új, "zöld" vásárlást ösztönző befektetési opciót vezettek be. Célja, hogy minél több vásárló számára biztosítsanak előnyös feltételeket a megújuló energiák kiaknázásához. A kormány igyekezettel van támogatást nyújtani abban, hogy a fogyasztók a napelemekhez, napkollektorokhoz, valamint geotermikus hőszivattyúkhoz kedvezőbben juthassanak hozzá, és üzembehelyezésük is költséghatékonyabb legyen. E mellett nagy energiát fektet az információs projektek létrehozásába is, valamint olyan intézkedések meghozatalában, amelyek a fogyasztók adókedvezményét segíti elő a megújuló energiafelhasználás tekintetében. Ennek az átfogó intézkedés sorozatnak az eredményeként jelenleg az Egyesült Államokban nő leginkább az érdeklődés a megújuló energiafelhasználás iránt. Egyre több tulajdonos érti meg, hogy egy „zöldebb otthon” kialakítása jó befektetés, sőt, egyben jövedelmező megoldás lehet (pl. megtermelt elektromos áram visszatáplálása a központi rendszerbe, stb.).

A szakértők szerint az egyes országok kormányainak kellene nagyobb szerepet vállalniuk abban, hogy világossá  tegyék a környezettudatos vásárlás előnyeit, valamint átlátható, világos válaszokat adjanak a megválaszolatlan kérdésekre. Továbbá fontos lenne, hogy olyan ökoprogramokat indítsanak el, amelyek felkeltik a lakosság figyelmét, és tanító jellegükből adódóan erősítik a környezettudatos gondolkodást is a fogyasztók körében.

 

forrás: greenbiz, europa.eu, inform

A rovat új hírei

Magyarország felé nyit a Tesla

A világ autóipara egy teljesen új korszak előtt áll, és ez különös kihívások elé állítja azokat az országokat, mint amilyen ...

Hasonló

A rovat legolvasottabbjai

Magyarország felé nyit a Tesla

A világ autóipara egy teljesen új korszak előtt áll, és ez különös kihívások elé állítja azokat az országokat, mint amilyen ...

Felére csökken a napelemadó

A magyar napelempiac többségét képviselő iparági egyesület, a MANAP bízik abban, hogy a napelemek  termékdíjának 2018. január ...