Minden tiltakozás ellenére engedélyezték a Stonehenge-i alagútépítést!

Hír

írta: ecolounge
2020/11/14

A leghíresebb brit őskőkori műemlék mellé tervezett mintegy három kilométer hosszú alagút építése annak az útfelújítási programnak a része, amellyel a világörökség részét képező 25 négyzetkilométernyi terület közlekedési problémáit akarják megoldani.

A régészek, környezetvédők, druidák tiltakozása és a tervezési felügyelőség javaslata ellenére Grant Shapps, brit közlekedési miniszter jóváhagyta, hogy az 1,7 milliárd font költségvetésű alagút építésével csillapítsák a gépkocsiforgalmat az angliai Stonehenge körzetében.

A Stonehenge, Európa egyik legjelentősebb őskőkori építménye mintegy 5000 éves, a világ egyik csodájaként tartják számon. A körkörösen elrendezett kőtömbökből és földsáncokból álló monumentális őskori építmény az angliai Wiltshire-ben, Salisbury-től mintegy 13 km-re északra. A hely korabeli szerepével kapcsolatos elméletek az 1919-ben, de főként az 1950-ben indult ásatások nyomán születtek. A legfrissebb kutatási álláspont szerint olyan emlékmű, mely az addig jórészt háborúskodásban élő törzsek egységét jelképezi.
Stonehenge annak a nyugat-európai megalitikus kultúrának a kiemelkedő jelentőségű alkotása, amely Spanyolország atlanti-óceáni partjaitól Dél-Skandináviáig terjedt, a brit-szigeteket is magában foglalva.
Az építményegyüttes több – kör alakú – szerkezeti részből áll. Kívülről árok határolja, e mögött pedig közvetlenül egy töltés emelkedik. A kört északkeleten bejárati nyílás szakítja meg, amihez az ún. Sugárút vezet. A kör közepén patkó alakban elhelyezett, harmadidőszaki homokkőből faragott oszlopok (hármas kövek, vagy trilitek) állnak, ezeket páronként vízszintes kövek kötötték össze. A patkón belül kisebb, granulit-ból (diabázból, riolitból és vulkáni hamuból álló kőzet) faragott oszlopok voltak, de ezek mára eltűntek.
Ma idegenforgalmi fogadásra alkalmas infrastruktúrával rendelkezik, évi látogatóforgalma megközelíti az egymilliót. A régészeti helyet és környékét az UNESCO 1986-ban a világ kulturális örökségének jegyzékébe vette fel (a kulturális örökség együttese a térségben levő több régészeti lelőhelyeket is magába foglalja).

Grant Shapps közlekedési miniszter annak ellenére hagyta jóvá a projektet, hogy a tervezési felügyelőség januárban azt javasolta, vesse el azt. A tárcavezető szerint azonban az alagút több hasznot hoz, mint amennyi kárt okozna: Az alagút megoldja az A303-as útvonal egypályás szakaszán tapasztalható "hírhedt" közeledési dugóit. A projekt támogatói szerint ez jelentős lépés lesz gazdasági szempontból, valamint az M3 és M5 közötti utazási idő lerövidülése okán is.

A projekt leállításáról szóló petíció több mint 150 000 aláírást gyűjtött össze. A benyújtó "Stonehenge Alliance" elnöke, Tom Holland szerint a rendszer megszentségteleníti a Világörökség részét, miközben nagyon keveset tesz az A303-as forgalmának felgyorsításáért.

Régészek is aggodalmuknak adtak hangot, mivel szerintük a munkálatok káros hatással lesznek a Stonehenge-re, mivel az alagút néhány száz méterre húzódik majd a világörökség részét képező területtől. "Az alagút mindkét végén a tájat kivájják egy autóút és a hatalmas alagútbejáratok számára, nagy csomó betont építenek be, nagy útkereszteződések lesznek a világörökségi terület mindkét oldalán. Ez nagyfokú pusztítást jelent" - hangoztatta Kate Fieden régész.

A tervezet bírálói azon félelmüknek is hangot adtak, hogy az alagútból kiszűrődő fénysugarak károsítani fogják a kőtömbökből és földsáncokból álló építmény eredeti küldetését, a téli és a nyári napfordulók megünneplését. (A kormány ezért később megváltoztatta az alagút nyomvonalát, hogy kijárata ne zavarhassa a lemenő nap látványát a téli napfordulón.)

A brit kormány 2015-ben állt elő először az A303-as autópálya számára Amesbury és Berwick Down között, Wiltshire-ben létrehozandó alagút tervével, ám az akkor ellenállást váltott ki műemlékvédelmi csoportok körében, amelyek legalább egy négykilométeres alagút építését szorgalmazták, mondván, csak egy hosszabb építmény nyújthatna kellő védelmet a Stonehenge-nek.
Az eredeti tervet 2007-ben költségvetési okokra hivatkozva elvetették, miután az előre nem látható geológiai viszonyok szerint a várható költségek 540 millió fontra emelkedtek, aztán öt évvel ezelőtt újból megjelentek az alagút tervei.

A projekttel kapcsolatos terepmunka jövő év késő tavaszán veszi kezdetét, az öt éven át tartó építkezés első szakasza várhatóan 2023-ra készül el.


Képek forrása:
Highways England
Wikipedia

 

forrás: MTI, highwaysengland.co.uk, architectsjournal.co.uk

A rovat új hírei

Hasonló

A rovat legolvasottabbjai