Kinetikus szobrászat: Önjáró műalkotások, élő gépezetek
A kinetikus szobrászat jellegzetessége, hogy az alkotás vagy egyes részei mozognak, változnak, pörögnek-forognak, és a műélmény ebben a folyamatban teljesedik ki. Az alkotások tervezése összetett mérnöki munkát kíván, és többnyire szél-, víz-, vagy emberi energiát használva jönnek mozgásba.
A mobil szobrászatnak is nevezett művészeti ágazat az ’50-es, ’60-as években élte virágkorát, de technikai vívmányainak köszönhetően az elmúlt években újra a figyelem középpontjába került.
Napjaink legismertebb kinetikus alkotója a holland művész Theo Jansen, aki szobraival – a Strandbeest („strand szörny”) széria tagjaival – egy új „életformát” kíván létrehozni. Teremtményei szélenergiát felhasználva mozognak, könnyű műanyagcsövekből épülnek fel, és rovarszerű lábaikkal lépegetve haladnak előre. Az alkotó tervei szerint hamarosan képesek lesznek az önálló túlélésre, akár évekig kószálhatnak majd a tengerparti homokban.
Kizárólag mechanikus szerkezetekből állnak össze, még egyszerű „tudatuk” is a fizika törvényeire épül, mellyel a túlélés érdekében elkerülik a vizet és a mélyebb homokot egyaránt.
A hihetetlen művészi teremtményeknek azonban gyakorlati haszna is van – a szobrok alkotása során Theo Jansen olyan új technológiát fejlesztett ki, melyet a gépészet, építészet is minden bizonnyal hasznosítani fog. Ahogy a művész fogalmaz: 5000 évvel a kerék feltalálása után itt „az új kerék”, amely megtartja a tengely stabil magasságát, ám nincs szüksége sík, kemény felületre a haladáshoz. Mindannyian tapasztaltuk már milyen nehéz homokban pl. biciklit tolni, az új szerkezetek lábai azonban átlépik a talaj egyenetlenségeit, és nem érintkeznek akkora területen a felszínnel, így a súrlódás is sokkal kisebb.
A technológia bizonyítottan hatékony: az Animaris rhinoceros névre keresztelt „szörny” 470 cm magas és 2 tonnát nyom, de egy ember is könnyedén elhúzza. Egy ekkora méretű objektum már képes volna emberek szállítására is, lényegesen kisebb energia-fogyasztással mint bármelyik mai jármű. Működtethető széllel és motorral is, méretei is rugalmasan változtathatóak, a lényeg a lábak szerkezetében rejlik – a felhasználási lehetőségeknek csak a képzelet szab határt.