Főszerkesztői vállalás: Zöldülő fürdőszoba

Hír

2019/10/23

A dm Kezdd kicsiben! kezdeményezéséhez a Zöldunió felkérésére zöld portál-főszerkesztőként én is csatlakoztam. Arra tettem vállalást, hogy háztartásomban minimálisra csökkentem a műanyag mennyiségét, és zöldebbé teszem a fürdőszobát. Hogy ez mennyire sikerült? Íme a végeredmény!

Csontvázak a szekrényben

Mindig is szerettem vásárolni, és kedvenc helyeim bizony a drogériák voltak. Alapvetően két dolog miatt vásároltam: hogy meglepjem magam valami „aprósággal”, mert éppen „megérdemeltem”, vagy szomorú voltam, vagy ünnepeltem valamit. Ilyenkor a pár száz forintos dolgok játszottak. Másodszor azért, mert úgy gondoltam, feltétlenül szükségem van arra a valamire, amit épp kinéztem. Persze, ezzel is járt öröm, amit azonban a racionalitás és a hasznosság köpenyébe rejtettem. Mert általában egyáltalán nem volt szükségem az adott termékre, de remekül meg tudtam indokolni, miért KELL. Mert éppen a „beach hair” a divat, mert biztosan vitaminhiányom van, mert ez most már biztosan hatásos vízkőmentesítő lesz, satöbbi. Indokot mindig találtam.

Aztán amikor az ember költözni kényszerül (mert mi éppen szorgosan dobozoltunk vállalásom kezdetén), és az ember lányának ki kell pakolnia a fürdőszobai szekrényeket és polcokat, akkor jön rá, hogy hoppá, a termékek nagy része már lejárt, alig fogyott belőle, tulajdonképpen nem is szeretem, tévedés volt. Aztán jön a tökölődés: mi legyen a teli flakonokkal? Hova dobjam, mit csináljak?

Ez elég motiváció volt számomra, hogy változtassak. Először is vásárlási szokásaimon, hiszen az a legjobb hulladék, ami nem is keletkezik. Másodszor pedig azon, milyen termékeket válasszak.

 

Zöld csomagolás, zöld tartalom

A kidobásra ítélt cuccok nagy része ugyanis műanyagcsomagolású, és környezetre ártalmas kemikáliákat tartalmazott. Nagy részüket még újrahasznosítani sem tudtam, mert hajtógázas flakonba vagy tubusba töltötték. Első lépésként tehát a csomagolást vettem górcső alá.

Aztán rájöttem, hogy a környezetbarát csomagolás gyakran kéz a kézben jár a „zöld” tartalommal. Vagy inkább fordítva: azok a cégek, amik igyekeznek ember- és természetbarát kozmetikumokat, tisztítószereket árulni, odafigyelnek arra is, hogy a csomagolás rendben legyen. Pl. inkább pumpás vagy golyós dezodorokat gyártanak, azt is üvegből, vagy újrahasznosított papírból készülnek a dobozok (ha egyáltalán kapnak papírcsomagolást). A tubusos fogkrémeket is száműztem, helyette már tégelyes fogport vásárolok, és a tapasztalataim nagyon jók.

Figyeld a címkét!

Ha nem vagyunk biztosak abban, hogy egy termék mennyire környezetbarát, érdemes a csomagolását megnézni: találunk-e rajta valamilyen ökocímkét. Itthon több hazai és EU-s védjeggyel is találkozhatunk. A Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) három különböző kategóriába sorolja a környezetvédelmi címkéket és tanúsítványokat: I-es, II-es és III-as típus. Az ökocímkék az I-es típus kategóriának felelnek meg. Hazánkban a környezetbarát termékminősítő rendszer 1994. óta működik, logójuk a „Zöld cédrus”. Ezt csak azok a termékek kaphatják meg, amik a hasonló fogyasztási-használati termékekkel való összehasonlításban kitűnnek környezetbarát tulajdonságaikkal.
A Magyarországon használatos öko-címkéket itt találod!


Nagyanyáink trükkjei

Régebben csak úgy átfutottam a női magazinokban, honlapokon megosztott tanácsokat, „nagyanyáink trükkjeit” – nem igazán vettem őket komolyan, mert a reklámok mindig azt sugallták, hogy a „tudományos segítségével kifejlesztett” vegyszerek a leghatásosabbak. Azon túl, hogy egyes tisztítószereket környezetbarát változatra cseréltem, a vállalás hatására kipróbáltam néhány egyszerűbb dolgot: mosódióval kezdtem mosni, beszereztem néhány alapvető anyagot: mosószódát, szódabikarbónát, ecetet. Ezek nem szennyezik a környezetet és sok helyen már papírba csomagolva, kimérve vagy nagy tételben árusítják. Aztán leesett az állam: sikerült néhány kidobásra ítélt eszközt (virágkaspót, műanyagdobozt) visszahoznom az életbe. Mintha újak lennének. És ezt gyorsabban értem el, mintha fertőtlenítőszeres vackokkal locsoltam volna körbe mindent. A kedvencem egy tuti ezüsttisztító recept lett: szódabikarbóna, egy kis alufólia, forró víz és ecet hatására 5 perc alatt visszakapták fényüket az ékszereim súrolás és drága csodaszerek nélkül.


A kényelem ára

Amíg nem kezdtem a vállalásba, pár dologba nem is igazán gondoltam bele. Pl. hogy mennyire szennyezőek az egyszer használatos fültisztító pálcikák, fogkefék, vattakorongok. Jelenleg még keresem a tuti megoldást ezek kiváltására, mert léteznek már lebomló anyagból (pl. bambuszból) fogkefék, vagy a dm-nél papírból készült fültisztító pálcikák is. Nagyon szimpatikusak számomra a házilag varrott arctisztító korongok is. Egyelőre elővettem a gyerekkori kis törülközőimet, és ezekkel igyekszem kiváltani, amit lehet.

Édesanyám még jól ismerte a „nehéz napok” okozta problémát, amikor még a tampon is ritkaság volt. Én már szerencsére úgy nőttem fel, hogy rengeteg márka intim termékei közül válogathattam. Szerencsére? Hát, nem is olyan biztos.

KERETES RÉSZ

"Menstruációs szegénység"

Az intimbetétek – ahogy a pelenkák nagy része is – műanyagból készül, ami amellett, hogy a testünknek sem túl egészséges, iszonyúan megterheli a környezetet. Lebomlásához kb. 500 év kell! Egy nő élete során kb. 10.000 betétet és tampont dob ki, míg egy baba a szobatisztaságig 4-6000 pelenkát használ el.
Ezzel szemben a legtöbb fejlődő országban „menstruációs szegénységgel” küzdenek a nők, azaz nem jutnak megfelelő intimhigiéniás termékekhez, nem tudnak tisztálkodni menstruáció alatt. Ezért kénytelenek az iskolából, munkából is kimaradni, és súlyos fertőzéseknek vannak kitéve.

Mi a megoldás? A természetben lebomló termékek mellett egyre népszerűbben a mosható pelusok és intimbetétek, ill. intimkelyhek. Valahol érthető, hogy sok nő ódzkodik váltani, pedig valóban érdemes kipróbálni őket. A ma kapható mosható termékek ugyanis biztonságosak, esztétikusak, sőt, kifejezetten „trendik”, és kényelmesek. Nyilván picit több törődést igényelnek, mint egy kidobható betét, de én lelkileg is megkönnyebbültem, amikor a dm vállalásán keresztül lemondtam az egyszer használatos termékekről. Hiszen ma már nem jelenthet nehézséget a mosás sem.


Vegye, vigye, ingyen van!

Amikor kinyitottam a tükrös szekrényke egyik ajtaját, többtucatnyi felhasználatlan termékminta nézett vissza rám. Nagy részük persze lejárt. Ó, ezek a pár milis tasakok nagyon csábítóak tudnak lenni, hiszen ingyen vannak, mindenféle magazinokba belerejtik „ajándékként”, mintha valóban el lehetne dönteni egy-két alkalommal, hogy ránctalanító krém hatásos lesz-e… Nyilvánvalóan nem. Van egy megérzésem, miszerint az ilyen termékminták jó része bontatlanul kerül kukába – de ha fel is használjuk, belegondoltunk, mennyi műanyaggal jár egy próba? Megoldás: nem kell elfogadni, elhozni, elcsábulni egy drága magazinra, mert csomagoltak mellé egy samponmintát. És reméljük, egyszer belátják, hogy ez nem megfizetődő. A természetnek főleg nem.


Szappan kontra tusfürdő

Abba a generációba tartozom, amelyik megkönnyebbülten sóhajtott fel gyerekként, amikor „nyugatról” megérkeztek az első tusfürdők, folyékony szappanok, és nem kellett szappant használni. Persze, amikor bejött a kézműves szappan mánia, én is vettem, kaptam ajándékba pár különleges darabot, de nem igazán használtam őket. Hiszen tele vannak a polcok olcsó tusfürdőkkel, amik sokkal praktikusabbak, nem? Most viszont döntöttem: szappanra váltok! Párom üdvözölte a döntést, ő valamiért mindig is szeretett szappant használni. A váltáshoz elsőre egy elég jó terméket sikerült választanom, egy afrikai fekete szappant. Ez bizony már távol esik a 80-as években megszokott szappanoktól: dús habja egyáltalán nem szárítja a bőröm, sőt, a legjobb, amit eddig borotválkozáshoz használtam. Megdöbbentő volt a különbség. Túl azon, hogy nem juttattam felesleges műanyagot és vegyszereket a világba, még a bőröm is jól járt.


Konklúzió

A dm vállalásom során úgy érzem, sikerült pár dologban környezetbarátabb megoldást találnom, kevesebb műanyagot használnom a háztartásban, de még sok mindenen kell változtatnom, hogy elégedett legyek. Nagyon jó dolog volt ez, mert motivált, hogy felülbíráljam szokásaimat, előítéleteimet, kipróbáljak új dolgokat. A változás nyilván nem megy egyik napról a másikra, de kis lépesekkel, újabb szokások fokozatos bevezetésével is sikereket érhetünk el a zöldülés terén. Érdemes belevágni!

A dm „Kezdd kicsiben!” felhívással edukációs programot és közösségi kihívást indít, hogy zöldebbek legyenek a hétköznapok. Tedd meg az első lépéseket Te is! Csatlakozz a dm facebook kihívásához, melynek zárt facebook csoportja itt érhető el. A dm a résztvevőket az egyéni elköteleződésen túl is szeretné motiválni: minden csatlakozó személy után 100 forinttal támogatnak egy környezetvédelmi kezdeményezést, a 2020-as Tiszai PET Kupát. Céljuk, hogy 1 millió forinttal segítsék a szemétgyűjtő akció lebonyolítását.


Forrás: Szonday Szandra, ecolounge.hu

Képek forrása: pixabay.com / jussiak
További képek: a Szerző saját fotói

A cikk a Zöldunió - dm Partnersége keretén belül készült.

forrás: Zöldunió

A rovat új hírei

Hasonló