Milyen jógát válasszunk?

Magazin

2014/08/24

Vajon melyik volna számunkra az igazán testhezálló jógastílus? - A legjobban úgy dönthetjük el, ha minél többfélét kipróbálunk. Egy óráról feltöltődve jövünk el, és alig várjuk a következőt? - Akkor hogy jó eséllyel megtaláltuk az igazit - legalábbis az egyiket, hiszen akár több féle irányzatot is magunkénak érezhetünk. Az egyes ágak ugyanis más és más készségekre helyezik a hangsúlyt.

Astanga, atlétáknak
Az astanga a legdinamikusabb, és egyben a legmegterhelőbb gyakorlatsorozatra épülő irányzat, melynek kidolgozása K. Pattabhi Dzsoisz nevéhez fűződik. Az astanga összesen 6 sorozatnyi, fokozatosan nehezedő ászanát foglal magában, melyek végrehajtásakor nemcsak a légzéssel való összhang, de a tekintet iránya is fontos. A legtöbb óra az első vagy a második sorozatra épül. Célja az erő, a rugalmasság és az összpontosítási képesség fejlesztése, a belső tűz felélesztése és az elme lecsendesítése. Amennyiben jó kondiban vagyunk, és korábban jógáztunk már, valamint ha alapos edzésre vágyunk, akkor az Astanga a nekünk való. Kezdőknek és gyengébb fizikumúaknak nem ajánlják, számukra inkább a hatha vagy az iyengar a megfelelő választás. Mivel az astanga terheli az ízületeket, és különösen a vállakat, ízületi problémák és a vállak gyengesége esetén szintén kerülendő.

Méregtelenítő bikram
A bikram jóga szintén inkább azoknak ajánlható, akik jó fizikummal rendelkeznek, és azoknak, akik elsősorban edzeni, méregteleníteni szeretnék szervezetüket. Az órák 40 fokban zajlanak, ami már önmagában is igen megterhelő a testnek. Az órákat kitöltő 26 ászanát az irányzat "feltalálója", Bikram Choudhury állította össze azzal a céllal, hogy a szervek optimális működését elősegítsék. Tisztulás és erőnlét fejlesztése céljából akár kúraszerűen is ajánlható, ám valószínűleg nem válik a szenvedélyünkké, ha személyesebb, spirituális útmutatásra is vágyunk az ászanák mellé. Várandósan, keringési zavarok, vérnyomás- és szívproblémák esetén nem szabad végezni.

Hatha kezdőknek és idősebbeknek
A hatha jógát gyakran a legátfogóbb irányzatként tartják számon, és a jóga szinonimájaként is használják. A gyakorlatok lassú tempóban zajlanak, hagyományos, kitartott ászanákkal, a légzés figyelésével. A hatha alkalmas az alapvető jógaászanák elsajátítására és megfelelő bevezetés a jóga elveihez. Különösen ajánlott a jógával ismerkedőknek, idősebbeknek, és azoknak, akik nem túl mozgékonyak. A hatha jógán belül különféle igényekre szabott órákat és gyakorlatsorokat találunk, mint például erősítő, lazító, nyújtó, és stresszoldó jóga.

Finomhangolás iyengarral
Az iyengarral mondhatni igazi finomhangolást végezhetünk a testünkön. Ez az irányzat a nemrégiben elhunyt indiai jógamester, B.K.S. Iyengar nevéhez fűződik, és az egyes ászanák minél precízebb végrehajtása köré épül. Célja, hogy a test a lehető legtöbbet profitálja az egyes helyzetekből. Az összes jógafajta közül ebben tartjuk a legtovább az egyes ászanákat, így elmélyülhetünk az egyes pózokban, a mozdulatok maximális hatást gyakorolnak az izmokra, a csontrendszerre. Nagyban fejleszti a testtudatosságot, és segít a fizikai, pszichológiai blokkok oldásában is. Ajánlott kezdőknek, illetve mozgásszervi problémákkal küzdőknek, valamint azoknak, akik behatóan akarják ismerni testük és az ászanák működését.

Kundalini, a megvilágosodáshoz
A kundalini jógában az iyengarhoz hasonlóan különösen hangsúlyos a tudatosság fejlesztése, és az aprólékos figyelem, mely a légzésre és a test energiaáramlásaira irányul. A kundaliniben a gyakorlatokat elsősorban a lelki, szellemi fejlődés szolgálatában állnak, az ászanák mellett kiemelt szerepet kap a légzéstechnika és a mantrázás. Célja az úgynevezett kundalini energia felélesztése, mely a tanítások szerint a gerincoszlop alsó részén helyezkedik el, összetekeredve, akár egy kígyó. Ahogy a kundalini-kígyó felébred, és elindul felfelé a csakrákon, a test energiaközpontjain, fokozatosan nő a tudatosságunk, míg el nem érjük a megvilágosodást.

Repülési leckék akrojógával
Az akrojóga a jóga egyik legújabb ága, mely a jóga, az akrobatika és a masszázs elemeit ötvözi. A gyakorlatok többségét párban vagy csoportosan végezzük, így nemcsak az ügyességünket, egyensúlyérzékünket fejleszthetjük, hanem az együttműködőkészségünket is. Kezdőként és haladóként is megtalálhatjuk a testhezálló technikákat, így bármilyen szinten bekapcsolódhatunk a gyakorlásba.

Válasszuk bármelyiket is, mindenképp javasoljuk jógaoktató tanácsának kikérését!
A leírtakból eredő bármilyen kárért, problémáért nem vállalunk felelősséget.

 

forrás: yogajournal.com, yogatrail.com, sparkpeople.com

A rovat új hírei

Hasonló

Izzadságból energia?

Izzadságból termel energiát a bioelem, amely kutatók szerint képes lesz órákat, okostelefonokat és más kütyüket is üzemeltetni.

A rovat legolvasottabbjai