Zöldül a McDonald’s, de mennyire?

Magazin

írta: Admin
2013/05/26

A McDonald’s - "zöldülésének" újabb állomásához érve - napelemes parkolók építésébe kezdett. Utánanéztünk a témának, vajon mennyire "ökosodik" a gyorsétterem-lánc?

Parkolás és "tankolás"

Az amerikai gyorsétterem-lánc a hollandiai brandmegújítás részeként célul tűzte ki a környezettudatosság erősítését. A megújuló energiaforrások felé fordulva elsőként Alkmaar, Schagen és Burgerbrug városok gyorséttermeit látják el speciálisabb napelemes parkolókkal. Amennyiben a projekt eredményesnek bizonyul, további településeken is be kívánják vezetni az új rendszert.

A 8 gépkocsi-férőhelyes parkolók alumíniumból készülő könnyűszerkezetes építmények, felállításuk egyszerű, alapozást nem igényelnek. Specialitásuk az, hogy "tankoló" állomásként is funkcionálnak, nagy teljesítményű szolár-paneljeiknek köszönhetően az elektromos autók parkolás közben feltölthetőek. Az öko-barát megoldás kivitelezője, az olasz Giulio Barbieri társaság számára nem új a feladat, hiszen fő profiljukba tartoznak a napelemmel ellátott fedett parkoló-rendszerek kiépítése is.

Szója, marha és a sündisznó-ügy

Bár a McDonald’s 2006-ban több európai lánccal, valamint a Greenpeace-el együttműködve sikeresen lépett fel az amazonasi szója értékesítőkkel szemben (két éves moratórium elfogadtatása) a 80-as években a térség erdőtlenítésében olyannyira komoly szerepe volt, hogy a ipari méreteket öltő szójatermesztése akkoriban veszélybe sodorta az Amazonas élővilágát.

A marhatartás körülményeiért ugyancsak sokan támadják a vállalatot, legutóbb a Compassion over Killing nevű állatvédő szervezet tett közzé igen sokkoló felvételt az egyik kaliforniai beszállítónál történt állatkínzásokról.

De említhetnénk európai példaként a "sündisznó-ügyet" is: a Brit Sündisznóvédõ Társaság 2001-ben a McFlurry-s fagylalt csomagolása miatt emelt szót, ugyanis a poharak a tetejükön lévő nyílással egyfajta "sün-csapdaként" funkcionáltak, a kis állatok - némi maradék reményében - fejüket be tudták dugni, ám ki már nem tudták húzni a pohárból, így számos sündisznó halhatott éhen. A gyorsétterem-lánc végül - 5 év huzavona után - egy új tervezésű poharat vezetett be, sajtónyilatkozatban pedig közölte a nyilvánossággal, hogy az új csomagolást az állatvédők nyomására fejlesztették ki a sünök védelmében.

Az érem másik oldala, hogy egyre sűrűbben működik együtt a Greenpeace-el és a WWF-el is, másrészt a fenntarthatóságot szem előtt tartva több újítást is bevezetett Európában, így 1999-től saját környezetközpontú irányítási rendszert (EMS) használ. Igyekezettel van újrahasznosítható alapanyagokat alkalmazni, és a szemetet szelektíven gyűjti (kiegészítés: hazánkban az éttermek hulladékgyűjtői nem szelektívek). A sütő olaj reciklálása - noha még gyerekcipőben jár - ugyancsak megemlítendő: 2011-től a dubai éttermek használt olaját 100 százalékos biodízellé alakítja egy helyi vállalat, 2012-től pedig bizonyos londoni éttermek által termelt sütőolaj is újrahasznosításra kerül.

Tehát akkor?

A napelemes parkolók gondolata tehát nem az első eset, hogy a McDonald’s új tervvel áll elő a "hiteles" öko-barát arculat kialakításáért. Ám ne feledjük, a fenntarthatóság, azon belül a környezettudatosság, csupán divatos „CSR” kifejezések maradnak, ha nem kerül mögéjük valódi, átfogó program. Egy ilyen globális piaci szereplőtől pedig joggal lenne elvárható, hogy rendszerben gondolkodván tegyen a környezetért, és kötelezze saját franchise partnereit is az általa megfogalmazott „zöld” célok megvalósítására.

Ugyanakkor az bizakodásra ad okot, ahogyan Richard Pach, a McDonald’s hollandiai leányvállalatának (McBurger Bridge Holding BV) igazgató-tulajdonosa a holland beruházás kapcsán fogalmazott: "Nem csupán az energiákkal próbálunk takarékoskodni, és a lehető legkisebbre csökkenteni éttermeink környezetromboló hatását csomagolásaink újrahasznosításával, hanem olyan szolgáltatásokat is akarunk nyújtani vendégeinknek, amelyeket megújuló energiaforrások táplálnak. Ha ez a teszt sikeres lesz, örömmel fogjuk kiterjeszteni ezt a technológiát a többi éttermünkre azért, hogy kielégítsük vásárlóink igényeit, akik bizonyára érzékelik a környezettudatosság fontosságát."

forrás: zug.hu, giuliobarbieri.it, vg.hu, aiolsnews, energiacentrum, greenpeace, mcdonalds.hu

A rovat új hírei

Hasonló