Embereken és majmokon tesztelték Németországban a kipufogógáz hatását

Hír

írta: ecolounge
2018/01/31

Német sajtóértesülések szerint 2012 és 2015 között majmokon és embereken végzett kísérletekkel elemezte a dízelmotorok kipufogógázának hatását egy kutatócsoport, amely a VW, a Daimler és a BMW támogatásával jött létre. A szállítási szektor környezeti és egészségügyi helyzetével foglalkozó európai kutatási egyesülés (Europäische Forschungsvereinigung für Umwelt und Gesundheit im Transportsektor - EUGT) kísérleteiben tíz majmot és 25 embert vizsgáltak. Az EUGT időközben feloszlott.

A Daimler azzal védekezett, hogy a tanulmányt nem is ők rendelték meg, hanem egy lobbicsoport, a European Scientific Study Group for the Environment, Health and Transport Sector. A BMW szintén megpróbálja magát távol tartani az ügytől, ők azt nyilatkozták, hogy fogalmuk sem volt a kutatás módszereiről. Mindhárom cég azonos arányban finanszírozta a kísérletet, amelyet 2017-ben leállítottak. - írja a 888.hu

A VW már biztosan érintett az ügyben, így a járműgyártó dízelbotrányában egy újabb fejezet nyílik. A New York Times cikke szerint a tíz makákót egy légmentesen zárt szobába zárták, ahol rajzfilmekkel szórakoztatták őket, miközben beengedték a kipufogó gázt. A kísérlet célja az volt, hogy bebizonyítsák, a VW új dízelmotorjai sokkal kevésbé szennyezők, mint a régiek. A tudósoknak viszont azt nem mondták meg, hogy olyan Volkswagen bogár motorokat adtak a kísérlethez, amelyekbe be volt építve a csalós szoftver, így a kísérlet alatt is sokkal kevésbé szennyezett a motor, mint amúgy normális használat alatt tenné. - írja az index.hu.

A német Volkswagen csoport hibvatalosan is bocsánatot kért, vezérigazgatója, Matthias Müller hírportálok jelentései szerint egy Brüsszelben elmondott beszédében erkölcstelennek és visszataszítónak nevezte a majmokon végzett kísérleteket, és kiemelte: az eset megmutatja, hogy az ágazatnak sokat kell még tennie a bizalom visszaszerzéséért. A VW-nek és az egész iparágnak még komolyabban és nagyobb érzékenységgel kell foglalkoznia erkölcsi kérdésekkel - mondta. "Vannak dolgok, amelyeket egész egyszerűen nem teszünk meg, és pont" - jelentette ki Matthias Müller, aki a társaság körüli dízelbotrány 2015-ös kirobbanása után vette át a vezérigazgatói feladatokat. Az igazgatóság keddi ülésén magára vállalta a történtek miatti felelősséget Thomas Steg, a társaság fenntarthatósági ügyekért, külkapcsolatokért és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője, és felajánlotta, hogy távozik tisztségéből. Ezt a döntést "tiszteletben tartom" - mondta Matthias Müller a társaság közleménye szerint, amelyben hozzátették, hogy a kísérletek ügyének feltárására indított vizsgálat idejére Thomas Steget felfüggesztették.

A német kormány elítélte a dízelüzemű autók kipufogógázával majmokon és embereken végzett kísérleteket, és a történtek azonnali kivizsgálását követeli - jelentették be hétfőn Berlinben. Steffen Seibert kormányszóvivő tájékoztatóján Angela Merkel kancellár véleményét ismertetve kiemelte: teljes mértékben érthető, hogy az embereket felháborítják az autógyártó cégek "erkölcsileg semmivel sem igazolható" kísérletei. A kísérletek célja is elfogadhatatlan, mert az autógyártók dolga a károsanyag-kibocsátási határértékek betartása, és nem annak bizonygatása, hogy a kipufogógáz kevéssé, vagy egyáltalán nem ártalmas - mondta. Stephan Haufe, a környezetvédelmi minisztérium szóvivője hozzátette, hogy kellőképpen bizonyított a kipufogógáz ártalmassága. A tárcavezető, Barbara Hendricks visszataszítónak és megdöbbentőnek tartja az állat-, és emberkísérleteket - mondta.

A közlekedési minisztérium felszóltja az érintett autógyártókat, hogy haladéktalanul tájékoztassák a nyilvánosságot a kísérletekről és vizsgálják ki az ügyet. A tárca egyben összehívta a Volkswagen csoport (VW) körüli dízelbotrányt vizsgáló bizottságot, amely napirendjére veszi az ügyet - jelentette be Ingo Strater, a tárca szóvivője.

 

A rovat új hírei