A környezettudatos életmódért
2014 tavaszán indult útjára az az országos kampány, melynek során a védőnők és a média erejének segítségével hívják fel a figyelmet a fenntartható életmódra az Országos Gyermekegészségügyi Intézet (OGYEI) munkatársai, az „Országos kampány a fenntartható életmódért a családok és lakosok körében” elnevezésű uniós projekt keretein belül. Ehhez kapcsolódóan egy olyan ÖKO - portált alakítanak ki, ahol a kampány eseményei mellett a fiatalok játékos formában sajátíthatják el a környezetvédelem fortélyait. A kisebbeket Futurobi kalauzolja a jövő megmentésében, a Facebook felhasználókat pedig folyamatosan frissülő játékkal és nyereményekkel várja az Öko-kaland. A nyár folyamán a kampányt ismert gyermekrendezvényeken, valamint kedvelt zenei fesztiválokon népszerűsítik tovább.
Az Országos Gyermekegészségügyi Intézet kulcsszerepet játszik a környezettudatos életmód terén, hiszen tevékenységükből eredően a jövő generációja számára egy olyan komplex programot alakítottak ki, melynek során már a kisgyermekek is játszi könnyedséggel sajátíthatják el a fenntartható életmód gyakorlatát. A program az Európai Unió támogatásával, 162 millió forintból valósul meg. Dr. Mramurácz Éva az OGYEI főigazgató helyettese elmondta, hogy a szemléletformáló kampányok, programok évek óta közel állnak az Intézet tevékenységéhez. Mint mondta a környezettudatos életmódra nevelés is olyan, mint a jó ízlésre való nevelés, melyet nem lehet elég korán kezdeni. Az OGYEI a védőnőkön keresztül a kisgyermekes családok részére készített lakossági szóróanyagokkal segíti ezt a munkát. Az édesanyák, leendő édesanyák szerepe azért is kiemelkedő, mert a gyermekek egészsége és a környezettudatos életmód szorosan összekapcsolódik.
Mint ahogy ezer szálon kapcsolódik egymáshoz a társadalom, a gazdaság és a környezetvédelem is, hiszen a felgyorsult életmód és a túlzott fogyasztás jelentős környezeti terheket jelentenek – tette hozzá Cselószki Tamás, környezetvédelmi szakember, az E-Misszió Egyesület képviseltében. Ebből eredően olyan szakmai tartalmak segítségével támogatják az OGYEI munkáját, melyek során könnyen áttekinthető, érthető, a hétköznapi életben jól alkalmazható praktikákkal, információkkal hívják fel a lakosság figyelmét, miként tehetnek ők is nap mint nap a környezetért. A pályázat keretében létrehozott ÖKO – portálon ezek a szakmai tartalmak bővebben is elérhetők. A szakember előadásából kiderült, hogy a szakmai anyagokkal négy kiemelt területet érintenek, ezek az energiafelhasználás, a háztartások vegyszerhasználata, az élelmiszerfogyasztási szokások, valamint az úgynevezett „eldobó társadalom” legnagyobb problémája, a hulladékgazdálkodás és a hulladékmennyiség minimalizálása.
A program során már nagy sikerrel lezajlott a védőnők országos képzése, melyet követ és támogat a lakosság számára készített nagyszabású kampány. Óriásplakátok, kiadványok és egyéb kommunikációs csatornák, valamint TV és rádió spotok hirdetik a projekt kiemelt üzeneteit, hogyan használj kevesebb vizet, vegyszert és energiát, segíts abban, hogy minél kevesebb hulladék keletkezzen. A kampány arca Keleti Andrea táncművész, aki gyermekeivel együtt segít a fenntartható életmód népszerűsítésében, mondta Toma Andrea, projektmenedzser. Majd hozzátette, hogy az OGYEI a nyár folyamán népszerű gyermek- és zenei fesztiválokon is részt vesz. A rendezvények egész napos programjai során a résztvevők személyesen is találkozhatnak Futurobival, a kampány központi figurájával. A színpadon pedig többek között díjnyertes táncprodukciókat és környezetvédelmi színdarabot láthatnak az érdeklődők. A nyár folyamán olyan családoknak szóló események követik, mint a Kapolcs fesztivál, az Ördögkatlan fesztivál és a nyíregyházi Vidor Fesztivál. A kamasz és fiatal felnőtt korosztály figyelmét a számukra készített Öko-kaland Facebook alapú játékon keresztül tereljük a fenntartható életmód felé. A játékot a fiatalok körében népszerű SZIN fesztiválokon mutatjuk be. A rendezvény sátrakban lehetőség van kipróbálni a játékokat tabletten és terminálokon, valamint vicces fotók, selfie-k készülhetnek a kampány másik népszerű figurájával a napelemes tücsökkel, a „Pózolj a tücsökkel” kampány keretein belül.
A már említett ÖKO - portálon naprakész és praktikus információk érhetők el a védőnők és a családok számára, szakmai tartalmak, kézikönyvek, illetve letölthető előadások, továbbá egy címszavas keresőmodullal ellátott ÖKO-Enciklopédia segítségével. A fiatal generáció tagjai könnyen érthető, játékos formában tájékozódhatnak a környezetvédelemről. A portálon a „Futurobi és a mélység őrei” című interaktív képregényén keresztül ügyességi és logikai játékok során tapasztalhatják meg elsősorban a 12 éven aluli gyermekek, miként lehetnek a Föld barátai. A nagyobbak az ÖKO-kaland Facebook oldalon gazdagodhatnak számos öko-okossággal és akár még egy izgalmas kvízjáték, fotópályázat és nyilvános vita részesei is lehetnek. A verseny 8 héten át zajlik, ahol egyéni vagy akár iskolai szinten is részt vehetnek az érdeklődők. Tájékoztatta a jelenlevőket Fekete Zsombor játéktervező.