A SpaceX először hozta vissza a rakétáját
2015 decemberében újabb sikert könyvelhetett el Elon Musk űrkutató cége: A Falcon 9 nevű hordozórakéta több kísérlet után először érkezett vissza a kilövőállomásra.
A SpaceX nevű űrkutatási vállalat, melynek vezérigazgatója a Tesla atyja, Elon Musk, egy ideje elsősorban két eszköz fejlesztésével foglalkozik: az egyik a Dragon nevű űrhajó, a másik pedig a Falcon 9 nevű hordozórakéta. A vállalat év végi sikere ez utóbbihoz fűződik: december 22-én először sikerült visszahoznia az űreszközt a Cape Canaveral-i kilövőállomásra. A kétfokozatú rakéta 11 darab ORBCOMM OG2 kommunikációs műholdat állított alacsony Föld körüli pályára. A jármű a kilövés után körülbelül két perccel állt le, hogy kettéváljon és letegye a műholdakat, majd az első fokozat visszatért Florida partjaihoz.
Különleges esemény
A landolás azért is különleges esemény, mert az újrafelhasználhatóság nem általános jellemző a rakéták életében. Ha azonban sikerül sztenderdizálni, az gazdaságosabbá teheti az űreszközök szállítását. A visszatéréshez a kilövésből megmaradó üzemanagyot használják fel, a rakétát újra begyújtják a leállás után, majd irányítják a leereszkedést és a fékezést. Ami a paramétereket illeti, a Falcon 9 70 méter magas, az átmérője körülbelül 3,6 méter, tengerszinten körülbelül 5490 Kilonewton tolóerővel rendelkezik, ami az űrben 6220 Kilonewtonra (1.7 millió fontra) nő.
Fejlesztések
A rakétát ezelőtt utoljára júniusban lőtték fel, amikor a Dragon űrhajót próbálták vele eljuttatni a Nemzetközi Űrállomásra a NASA-val kötött szerződés keretében, ám a küldetés ekkor kudarcba fulladt, mert elszabadult egy nagynyomású héliumpalack, a rakéta pedig széttört. Az eltelt fél év alatt a SpaceX helyrehozta a problémát, ami egyben azt is jelenti, hogy a mostani a harmadik fejlesztéssorozat a rakéta 2010-es debütálása óta. A fejlesztések közül a legjelentősebb a szuperhideg hajtóanyag, ami növeli a tolóerőt. Elon Musk azt írta a Twitteren, hogy a rakétát hajtó folyékony oxigént hőmérséklete mínusz 340 Fahrenheit (körülbelül mínusz 206 Celsius). A speciális folyadék használata nem mindennapi kihívást jelentett a statikus gyújtótesztek során, amikor a rakéta motorjai rövid időre meggyulladtak, míg a jármű az indítóállásra csavarozva maradt. December 18-ára aztán minden akadály elhárult, négy nappal később a rakéta sikeresen végre is hajtotta küldetését.