Bár egy évet csúszik, lesz szél-hidrogén projekt Kanadában

Hír

írta: ecolounge
2023/12/16

A késedelem jól mutatja, hogy a vásárlóknak milyen nehézségekkel kell szembenézniük egy olyan születőben lévő termék bevezetése során, amely a közlekedésben, az iparban és a háztartásokban a nagy kibocsátású üzemanyagokat hivatott helyettesíteni.

2023. augusztus 22-én a projektvezető World Energy GH2 Inc. bejelentette, hogy benyújtotta Észak-Amerika első kereskedelmi méretű zöld hidrogénprojektjének környezeti hatásvizsgálatát. A világ egyik első, szélenergia segítségével zöld hidrogént előállító projektje a tervek szerint Új-Funland és Labrador nyugati partvidékén valósul meg, és az eredeti tervekkel ellentétben 2025 helyett 2026-ban kezdi meg a termelést.

Bár a zöld hidrogén tágabb, kevésbé használt definíciója magában foglalja az atomenergia vagy biomassza segítségével előállított hidrogént is, amely viszonylag alacsony kibocsátással jár és egyéb fenntarthatósági kritériumoknak is megfelel, a globális zöld hidrogén szabvány a zöld hidrogént úgy határozza meg, mint "víz elektrolízisével, 100 százalékban vagy közel 100 százalékban megújuló energiával előállított hidrogén, közel nulla üvegházhatású gázkibocsátással". A zöld hidrogén (GH2 vagy GH2) előállítása tehát lényegesen alacsonyabb üvegházhatású gázkibocsátással jár, mint például a szürke hidrogéné, amely fosszilis tüzelőanyagokból származik szén-dioxid megkötése nélkül. Ugyanakkor - mint ebben a cikkünkben bemutattuk - létezik az úgynevezett természetes, vagy más néven fehér hidrogén is, mely még a zöld hidrogénnél is környezetbarátabb.

A zöld hidrogén felhasználásának a fő célja, hogy hozzájáruljon a globális felmelegedés - iparosodás előtti időkhöz képesti 2 C-fokra történő - korlátozásához, kiváltsa a szürke hidrogént így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőséget.

  • Jelentős szerepet játszhat az energiarendszerek szén-dioxid-mentesítésében, ahol a fosszilis tüzelőanyagok közvetlen villamosenergia-felhasználással történő kiváltása nehézségekkel jár.
  • Képes az acél, cement, üveg és vegyi anyagok ipari előállításához szükséges intenzív hő előállítására, így hozzájárulhat az ipar szén-dioxid-mentesítéséhez.
  • A közlekedés szén-dioxid-mentesítésére használt hidrogén valószínűleg a hajózásban, a légi közlekedésben és kisebb mértékben a nehéz tehergépjárművekben találja meg legnagyobb alkalmazási területét, a hidrogénből származó szintetikus üzemanyagok, például ammónia és metanol, valamint az üzemanyagcellás technológia alkalmazásával. A személygépkocsik esetében a hidrogén messze elmarad a többi alternatív üzemanyagtól, különösen az akkumulátoros elektromos járművek elterjedési üteméhez képest, ezért a jövőben valószínűleg nem fog jelentős szerepet játszani.

2021-ben a zöld hidrogén a teljes hidrogéntermelés kevesebb mint 0,04 százalékát tette ki. A szürke hidrogénhez viszonyított költsége a fő oka annak, hogy kisebb a kereslet, 2018-ban például a napenergiával működő elektrolízissel előállított hidrogén mintegy 25-ször drágább volt, mint a szénhidrogénekből származó.

2022-ben a globális hidrogénpiac értéke 155 milliárd dollár volt, és 2023 és 2030 között várhatóan átlagosan 9,3 százalékkal fog növekedni. Ezen a piacon - a magasabb előállítási költségek miatt - a zöld hidrogén részesedése csupán 4,2 milliárd dollárt (2,7%). (Sokan a 2 Dollár / kg-os árat tartják potenciális fordulópontnak, amely a zöld hidrogént versenyképessé tenné a szürke hidrogénnel szemben.) Az előrejelzések szerint a zöld hidrogén előállítási költségei 2030-ig és 2050-ig jelentősen csökkennek majd (ehhez nagyban hozzájárul, hogy az elektrolízis-berendezések ára 2010 és 2022 között átlagosan 60 százalékkal csökkent).

A projektvezető cég december elejei közlése szerint a termelés megkezdése előtt szükség van a környezetvédelmi hivatal jóváhagyására és a finanszírozás bevonásához erős elővásárlási érdeklődésre van szükség, azonban mint utólag kiderült, az európai elővásárló ügyfeleiknek több időre van szükségük a termék kezeléséhez szükséges speciális infrastruktúra kifejlesztéséhez. A vevők számára a kihívások közé tartozik többek közt az új technológia kifejlesztése a hidrogén feldolgozására és csővezetéken történő szállítására a végső rendeltetési helyre. A késedelem tehát jól mutatja, hogy a vállalatoknak milyen nehézségekkel kell szembenézniük egy olyan születőben lévő termék bevezetése során, amely a közlekedésben, az iparban és a háztartásokban a nagy kibocsátású üzemanyagokat hivatott helyettesíteni. A World Energy GH2 most azt reméli, hogy 2026 végén megkezdheti a termelést.


Forrás: Reuters, WorldenergyGH2
Kép forrása: Pexels, Szerző: Rafael Classen

 

forrás: Reuters, World Energy GH2

A rovat új hírei