Fűtött kerékpárutak Hollandiában
Tudjuk, hogy a hollandok a legnagyobb kerékpáros nemzet. Azt is, hogy vevők az egyedi, furcsa, néha bolond elképzelésekre.
A kettő ötvözetéből született meg a fűtött kerékpárutak ötlete.
Hollandia a kerékpárosok országa. Népessége ez év januárjában 16,69 millió fő volt, erre a populációra pedig becslések szerint több mint 18 millió darab kerékpár jut. Ha elutazunk bármelyik holland városba, az első, amivel szembe találkozunk, egy kerékpártároló vagy –kölcsönző lesz. Az átlagos hollandnak két kerékpárja van. Egy, amiért úgymond „nem kár”, amit mindennapos közlekedésre használ, és egy drága, profi gép, amit otthon tart a garázsban, és hétvégi kirándulásokra veszi elő csak. A városi bringák már szinte közkézen forognak, olyannyira, hogy a rendőrség a helyiek állítása szerint már nem is foglalkozik kerékpárlopásos ügyekkel. Olyan kultúrája van a hollandoknál a biciklizésnek, hogy az országot kerékpárutak hálózzák be, több mint 35 ezer kilométernyi.
Emellett az ország éghajlata ugyan óceáni, és a Golf-áramlat jótékony hatással van a nagy téli hidegek enyhülésére, de a plusz kettő Celsius-fokos januári átlaghőmérsékletbe bőven belefér a nagyobb havazás, és a jégképződés az utakon, főleg az északabbi országrészben. Ez pedig, nem szükséges magyarázni, milyen hatással van a kerékpáros közlekedésre. Még a „nyeregbe született” hollandusok nagy részét is visszatartja a rendszeres kerekezéstől a hideg, a rossz látási körülmények, de legfőbbképpen a jeges utak.
Ez utóbbi probléma orvoslására feltalált innovációról számolt be a BBC News nyomán az MTI. Egy nemrég napvilágot látott tervezet tanúsága szerint geotermikus energia segítségével fűtenék a kerékpárutakat, ezzel megakadályozva a jégképződést, és az esetleges hóakadályokat, a könnyebb és biztonságosabb téli kerékpározást elősegítendő. Az ötlet megvalósítása előzetes számítások szerint 20-40 ezer euróba kerülne kilométerenként (5,6-11,2 millió forint).
A magas ár ellenére az ötletgazda, Marcel Boerefijn szerint mindenképpen meg kellene valósítani, ugyanis kevesebb lenne a közúti baleset, kevesebb sóra lenne szükség az utakon, valamint lejjebb lehetne szorítani a gépkocsik költségeit is, az intenzívebb kerékpárhasználattal. Boerefijn nagyon bízik a végeredményben, szerinte a nettó költség kevesebb lehet annál is, mintha szalmát fektetnének az utakra. Arien de Jong, a Holland Kerékpárosok Egyesületének szóvivője is csatlakozott a feltalálóhoz: „Nagyon izgatottak vagyunk a fűtött kerékpárutak ötletétől, rengeteg kellemetlenséget tudnának megelőzni. Ha a kerékpárutakat négy hétnél tovább borítja jég, az 7000-rel több balesetet eredményez, ez pedig érinti a kerékpárosokat is. Szóval természetesen örömmel fogadunk minden olyan ötletet, ami a kerékpárral közlekedők biztonságát növeli.”
A kelet-hollandiai Zutphen jelenleg is az ötlet előzetes kiértékelését végzi, és jövőre már megvalósíthatósági tanulmányt, és kivitelezési terveket szeretnének. Utrecht tartomány vezetői szintén az ötlet megvalósításán gondolkodnak.