Mérföldkő: jövőre indul a BuBi

Magazin

írta: Admin
2013/03/17

Döntő szakaszához érkezett a budapesti közösségi kerékpárrendszer kiépítése. A projektért felelős BKK kiírta a telepítésről és üzemeltetésről szóló közbeszerzési pályázatot.

Több éves huzavona végére került pont az elmúlt hetekben a budapesti közösségi kerékpárrendszer ügyében. A BuBi (Budapesti Biciklirendszer) terve már régóta a megvalósításért felelős Budapesti Közlekedési Központ (BKK) asztalfiókjában pihent, ám az ügyben hosszú ideig nem történt érdemi előrelépés, miközben például Szeged már meg is előzte a fővárost közösségi bringázás terén. Elérkezett azonban végre az idő: a BKK kiírta a BuBi kiépítéséről és üzelemtetéséről szóló közbeszerzési eljárást. Ez azt jelenti, hogy jövő tavasszal akár már közbringával tekerhetnek a budapestiek, a nyertes pályázónak ugyanis a BKK közleménye szerint fél év áll rendelkezésére, hogy kiépítse a rendszert.

Hogy néz ki a BuBi?
A pályázati kiírás szigorú feltételeket támaszt az üzemeltetővel szemben. A tervezett modell alapján a rendszernek alkalmasnak kell lennie téli-nyári, éjjel-nappali, automatizált működésre. Ezekhez az elvárásokhoz megfelelő típusú bicajokra is szükség van. Egyedi, a kereskedelemben kapható kerékpároktól könnyen megkülönböztethető bringákra van szükség, amelyek jól bírják a fokozott igénybevételt, és testalkattól, valamint nemtől függetlenül mindenki számára kényelmesen használhatóak – áll a közleményben. További érdekes feltételek a graffiti-álló bevonat, a tömlő és szelep nélküli abroncs, a külön működtethető fékek, a váltó, valamint a csomagszállításra alkalmas tároló. A teljes rendszerhez az üzemeltetőnek karbantartó állomást, és a bicajokat a dokkolóállomások között szállító járműveket is biztosítania kell. Fontos a bringák hatékony lopásvédelmének kialakítása is.

Miért jó?
A BuBi több szempontból is nagyon előnyös lehet minden fővárosi, és idelátogató vendég számára. A városi kerékpározás egyrészt kényelmes, másrészt nagyon gyors közlekedési mód, egy átlagos forgalmú napon messze legyőzi időben az autót, és a tömegközlekedéssel szemben is jól teljesít. Ráadásul mindennapos mozgást, fizikai edzést biztosít, az egyre sűrűsödő, elfogadható minőségben felújított, vagy kiépített kerékpárutaknak köszönhetően pedig egyre biztonságosabb is. Az öltözékünk miatt sem kell aggódni, számos kiváló lehetőség áll rendelkezésünkre a bringadivat világából, de némi felkészültséggel a munkahelyünkre, alkalmi ruhában kerekezve is bátran kerékpárra ülhetünk.

A BuBi mindenki számára biztosítja ezeket az előnyöket. Olyanok is használhatják, akik valamiért nem tudják, vagy nem akarják saját biciklijüket igénybe venni, ingáznak, és nem megoldható a vonatos kerékpárszállítás, a nap bizonyos szakaszában kénytelenek munkaügyben autóba ülni, vagy esetleg nincs saját biciklijük, mégis szeretnének bringázni. A közbringát pedig nem csak utazás idejére, hanem akár egész nap is lehet használni.

A tervezett rendszer jól lefedi a város jelentős részét. A terület észak-déli tengelye a Margitsziget-Budafoki út által határolt rész, kelet-nyugati irányban pedig a Déli és a Keleti pályaudvar között helyezkednek el a tervezett állomások. A Belvárosban átlagosan 3-500 méterenként találunk majd gyűjtőállomást, első ütemben a belső területek, valamint a dél-budai egyetemváros kiszolgálása valósul meg. Ezt 75, dokkolókkal ellátott terminál szolgálja majd, 1500 helyen helyezhető majd el az 1100 forgalomba állított kerékpár. A BKK azonban már most a rendszer bővítését tervezi, a mostani eljárásba beépített opciós tételek lehívásával további 150 terminál, és 2200 bicikli beszerzése lehetséges.

Mennyibe kerül?
Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy mennyiért vehetik igénybe a felhasználók a szolgáltatást. A rendszert állandó, és eseti vendégek is használhatják. A rendszeres felhasználók ügyfélszolgálati, vagy internetes regisztrációt követően BuBi-kártyát kapnak, amelyre pénzt töltve minden nap tudják használni a terminálokat, az eseti felhasználók pedig bankkártyával tudnak majd fizetni. A pontos díjszabás még tervezés alatt áll, de az már most biztosnak tűnik, hogy az első fél óra ingyenes lesz. A lopásvédelmet szolgálja, hogy előre kell majd fizetni, a használat idejére a rendszer kauciót von le. A rendszert az Új Széchenyi Terv keretein belül Európai Uniós forrásokból valósítják meg. Az Európai Unió Regionális Fejlesztési Alapja közel 900 millió forintot biztosít, az önrészt pedig a Fővárosi Önkormányzat állja a BKK számára.

 

forrás: bkk.hu

A rovat új hírei

Hasonló

Budapest a zöld fejlődés útján

Hogy festenének a főváros legfontosabb útszakaszai némi forgalomcsillapított, gyalogos- és kerékpárbarát zöld átalakítás ...