Több biciklit adtak el, mint autót
Az előző évben a bicikli eladások túlszárnyalták az autó értékesítéseket. Az Európai Unió 27 tagállamából 23-ban figyelhető meg ez a trend.
Németországban találták fel a biciklit (Friedrich Drais) és az autót (Karl Benz) egyaránt, így érthető, hogy az európaiak kötődése mind a két járműhöz hosszú időre nyúlik vissza.
2011-ben a gépkocsi-eladások száma még magasabb volt mint a kerékpároké, azonban 2012-ben az arány megfordult. A trend szinte a teljes Európai Unióra vonatkoztatható, ugyanis a 27 tagállamából 23-ban figyelhető meg ez a változás. Spanyolország volt az első, ahol a bicikli lett az elsődleges szállítóeszköz. Angliában a múlt évben már 3 millió biciklit adtak el, miközben személyi gépjárművekből csupán 2 milliót értékesítettek. (Ez többek között a Cyclescheme programnak köszönhető, amelynek segítségével leárazva és adómentesen lehet kerékpárhoz jutni.)
A kutatók a 2008-as recesszió után lettek figyelmesek a változására (amiből még a mai napig is próbál magához térni az EU gazdasága). 2008-at követően a bringák száma évről évre nőtt, míg az új gépkocsik értékesítése bizonyos országokban vagy csökkent, vagy jobbik esetben stagnált. A recesszóval párhuzamosan a fenntarthatóságra való törekvés, az öko-szemlélet is egyre erősödött. Immáron számos tagállam folytat "biciklibarát politikát", azaz olyan infrastruktúrákat igyekeznek fejleszteni, amelyek erősítik az emberek biztonságos biciklizésbe vetett bizalmát a városi közelekedés tekintetében is.
Néhány példa az Unióból, melyekről korábban írtunk:
- 2013, a kerékpározás éve: Bécs önkormányzata szeretné, ha 2015-re a lakosság által a városban megtett mozgási távolság 10 százaléka kerékpáros közlekedés formájában valósulna meg. Ennek érdekében a bécsi városháza 2013-at hivatalosan is a kerékpározás évének nyilvánította. 2013. június 11-14 között az osztrák főváros látta vendégül a világ minden tájáról érkező profi és amatőr kerékpárosokat, a Velo-city konferencián.
- Fűtött bringa-utak: Hollandia a kerékpárosok országa. Népessége ez év januárjában 16,69 millió fő volt, erre a populációra pedig becslések szerint több mint 18 millió darab kerékpár jut. Az országot behálózó kerékpárutak hossza több mint 35 ezer kilométernyi, amelyet hamarosan - egy nemrég napvilágot látott tervezet tanúsága szerint - geotermikus energia segítségével fűtenének, megakadályozva ezzel a jégképződést, és az esetleges hóakadályokat, támogatván így a könnyebb és biztonságosabb téli kerékpározást.
- Közösségi kerékpározás: És hogy egy hazai példát is nevesítsünk, jövőre indul a BuBi, avagy a Budapesti Biciklirendszer, vagy másnéven közösségi kerékpárrendszer kiépítése.
Az innovatív gondolkodás, a kutatás-fejlesztés természetesen a kerékpárokat sem kerüli el:
- Elektromos rásegítés: A FlyKly a bicikli hátsó kerekére szerelt tányér alakú, elektromos rásegítő szerkezet. Általa játszi könnyedséggel tehetünk meg hosszabb utakat is kerékpárunkkal.
- Karton-bringa: Kerékpár olcsón, teljesen zöld alapanyagok felhasználásával? Egy izraeli feltaláló megalkotta a lehetetlennek vélt, kartonpapírból készült kerékpárt.
Immáron a bringázás a divatot is formálja:
- Tervezők harca: A divat világában örökös harc dúl a legjobb tervező cégek között a vezető piaci helyekért. Nincs ez másképp a bringadivat esetében sem.
- Bringadivat, tetőtől talpig: A rendszeresen bringázóknak fontos, milyen öltözékük van. Egyre inkább szempont a praktikum és a biztonság mellett a trend is.