Lebegő autót terveznek

Hír

írta: Kiss Gábor
2014/07/15


A föld felett lebegő jármű ötlete hallatán egyből valamelyik népszerű sci-fi filmre gondolhatunk, ám az elképzelés hamarosan valósággá válhat. A Toyotánál egy csapatnyi mérnök dolgozik a lebegő autó megvalósításán, céljuk, hogy a járművek energiahatékonyságát ezáltal is növeljék. De mit is jelent ez?

Hiroyoshi Yoshiki, a Toyota technikai csoportjának igazgatóhelyettese San Franciscoban, a Bloomberg's Next Big Thing Summit eseményen szólalt fel nemrég. Bejelentette, hogy a Toyota jelenleg a lebegő autó ötletét tanulmányozza: "Ha le tudnák gyártani, megszűnne a súrlódás, ami pedig a fogyasztást is csökkentené. Ehhez persze olyan megoldások szükségesek, melyek kevesebb energiát igényelnek, ezáltal csökkenthető a fogyasztás. Ki kell hagsúlyoznunk, hogy nem egy repülő autóról van szó." Mondta Yoshiki.

A továbbiakkan nem fejtette ki az ötletüket és nem utalt egy már legyártott verzió elkészülésére sem. Várnunk kell tehát az eredményre, de eljöhet az a nap, mikor egy lebegő Prius jön majd szemben az autópályán.

Mi azért összeszedtük a lebegtetés technikai megoldásait. Nem volt nehéz dolgunk, összesen három lehetséges variációról tudunk, ebből is egy - a tudomány jelenlegi állása szerint - még nem kivitelezhető.

1. Még fikciónak számít az antigravitációs meghajtó. Ez egy olyan tér, ami a gravitáció jellegével ellentétes hatású, amikor a tömegek között taszító erő lép fel. A jelenség leírása főleg tudományos-fantasztikus művekben fordul elő. A tudomány és technika mai állása szerint a jelenség nem kimutatható, de kétségkívül létezik. Tipikus alkalmazási területe járművek lebegtetése a talaj felett (megjegyzendő, hogy ehhez pontos és gyors szabályozás szükséges, vagyis az antigravitációs erőnek nagyon pontosan meg kell egyeznie a jármű pillanatnyi súlyával, ellenkező esetben a jármű vagy lesüllyedne a talajra vagy felrepülne a levegőbe). A sci-fi filmek alkotói nagy előszeretettel alkalmazzák ezt a technológiát a járművekben, gondoljunk például a Csillagok háborúja űreposz "landspeeder" siklójára, vagy épp a Vissza a jövőbe 2 "DeLorean" időgép-autójára.

2. Drónokban is használt légcsavarok. Olyan rotorokat képzelünk el a jármű aljába szerelve, amelyek - akárcsak a drónok esetében - megfelelő magasságba emelik fel az autót, ez lehet akár fél méteres magasság is.

3. Mágneses tér alkalmazása. A járműben elektromágnesek kerülnek elhelyezésre, amelyek az útban elhelyezett ellentétes pólusú mágneses teret taszítják maguktól. Ehhez persze olyan speciális utak is kellenek, amelyek magnetizálhatóak. A megoldás nem új, a mágneses lebegtetés és hajtás elvét már 1934-ben szabadalmaztatták, 1993-ban pedig a Maglev elnevezésű, mágneses pályán közlekedő vonat prototípusa sebességi rekordot is felállított.


Kép forrása: Toyota FV2 a 2013-a Tokyo-i Motorshow-n, Wikipedia, szerző: Morio

 

A rovat új hírei

A távfűtés nem gáz!

Egy távhőrendszer akkor jó, ha energiahatékonyan és környezetkímélő módon működik.” – hangzott el egy, a magyarországi ...

Hasonló

Az elektromos autó története

Az elektromos autók már akkor is léteztek, amikor a légszennyezés még nem jelentett problémát a világ számára.

A rovat legolvasottabbjai

A távfűtés nem gáz!

Egy távhőrendszer akkor jó, ha energiahatékonyan és környezetkímélő módon működik.” – hangzott el egy, a magyarországi ...