Rekorderek, akik körbeutazták a Földet
Van, akit a szabadságvágy, míg mást az olvadó gleccserek sarkalltak kiemelkedő eredményekre.
Gyerekkorukban sokan álmodoznak kalandos vállalkozásokról, ám csak kevesen őrzik felnőttként is a lelkesedésüket. Jó ideig alig akadt olyan utazó, akinek a környezettudatosság is szempont lett volna, de immáron egyre többen vannak. Raphael Domjan az izlandi gleccserek olvadását látva döntött úgy, hogy nekivág az óceánnak, Jeremy Marie pedig a szabadság nyomába eredt. Íme, néhány figyelemre méltó utazási rekord.
A nap erejével
Raphael Domjan svájci turistavezető nem bírta tovább ölbe tett kézzel nézni a föld pusztulását, ezért elhatározta, különleges eszközzel hívja fel a figyelmet a klímaváltozás veszélyeire. Megépíttette a világ eddigi legnagyobb napelemes hajóját, a Turanor névre hallgató, áramvonalas katamaránt. A 31 méteres jármű 2010. szeptember 27-én siklott ki Monte Carlo kikötőjéből, 537 négyzetméternyi, körülbelül 100 Kw teljesítményű napelemmel a felületén, melyek a hajótestben elhelyezett, elektromos motorokhoz voltak kötve.
A Turanor az Atlanti-óceán felé vette az irányt, és az Egyenlítő mentén haladva 60000 kilométert tett meg Dél-Amerika és Ázsia partjait érintve. A hajó és ötfős legénysége több rekordot is elért, nagyjából egy vitorlás sebességével haladva: a leggyorsabban szelték át az Atlanti-óceánt napelemes hajóval, és a legnagyobb távolságot tették meg napelemes járművel, míg 19 hónap után, 2012 májusában visszaértek a kiindulási helyszínre.
A szárazföldön valamivel előbb, 2008-ban indult világkörüli útra az első napelemes jármű. A budapesti születésű svájci tanár, Louis Palmer gyermekkori álmát valósította meg Solartaxijával, melynek napelemei az utánfutóján helyezkedtek el. A vállalkozás komoly szépséghibája, hogy Palmert végig egy benzines autó kísérte, míg 17 hónap alatt célba ért.
A földet legtöbbször megkerülő napelemes eszköz a Vanguard-1 névre hallgató műhold, mely 1958 óta több mint 197 000 kört tett meg. Bár a NASA igyekszik lehozni az elkószált szerkentyűt, mivel 1964-ben megszakadt vele a kapcsolat, ez a mai napig nehézségekbe ütközik, így a Vanguard-1 zavartalanul róhatja tovább kozmikus köreit.
Stoppolás a szabadságért
Azt mondják, az autóstop nemcsak a legolcsóbb közlekedési eszköz, de az ismerkedésre is kiváló alkalom. Aki vállalja a kockázatot, hogy órákat álljon az út szélén fuvarra várva, az nem bánja meg, vallják a rutinos stoppolók. A 29 éves francia Jeremy Marie, aki 2007 októberében indult útnak Caenből, a szabadság érzését akarta megtapasztalni az utazással.
5 év 5 hónapot és 180 000 kilométert tett meg anélkül, hogy egyetlen fillért költött volna utazásra. 71 országot járt be autón, hajón és szamárháton, izzadt a szudáni sivatagban, és didergett a kazahsztáni mínuszokban, valamint rengeteg tapasztalatot gyűjtött a különböző kultúrákban élő emberek természetéről. Míg Új-Zélandon volt a leggördülékenyebb a fuvarszerzés, az Egyesült Államokban jócskán megnehezíti az előrejutást, hogy több államban törvény tiltja a stoppolást. Marie azonban minden nehézség ellenére azzal a következtetéssel tért haza, hogy a földet jó szándékú, segítőkész emberek lakják.
Képek forrása: 1. flickr.com / Reinhard Schuldt; 2. commons.wikimedia.org / Julien1978; 3. commons.wikimedia.org /Daderot; 4. needpix.com / Free-Photos