Az ETA elnevezésű bicikli - pontos nevén speedbike - nemrég világrekordot döntött, így jelenleg ez számít a leggyorsabb, emberi erővel hajtott járműnek a Földön!
Csoportkép a versenyen Forrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
Csoportkép a versenyenForrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
Hasít az Aerovelo kétkerekű járműve Forrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
Hasít az Aerovelo kétkerekű járműveForrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
A fekvőbringa a lövedék alakú burok nélkül - nem igazán kényelmes benne Forrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
A fekvőbringa a lövedék alakú burok nélkül - nem igazán kényelmes benneForrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
A fekvőbringa a lövedék alakú burok nélkül Forrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
A fekvőbringa a lövedék alakú burok nélkülForrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
A fekvőbringa a lövedék alakú burok nélkül Forrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
A fekvőbringa a lövedék alakú burok nélkülForrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
Aerovelo - ETA formaterv, még a tervezési fázisban Forrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
Aerovelo - ETA formaterv, még a tervezési fázisbanForrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
Az AeroVelo biciklije bizonyult a történelem leggyorsabb, emberi erővel hajtott járművének (angolul: human powered vehicle, azaz HPV). A rekordot Todd Reichert állította föl, aki bámulatos, 139,2 kilométer/órás sebességet ért el a szuper-aerodinamikus bringával a nevadai World Human Powered Speed Challenge nevű gyorsasági versenyen.
Hasít az Aerovelo kétkerekű járműve Forrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
Hasít az Aerovelo kétkerekű járműveForrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
Az ETA-ról első látásra talán meg sem mondanánk, hogy kerékpár: a vázat egy zárt, lövedék alakú héj foglalja magába, mely egyben a biciklistát is beburkolja, aki nem függőlegesen ül, hanem hátradől, szinte lefekszik, hogy súlya egyenletesen oszoljon el (ezért fekvőbringának is nevezik). A jármű aerodinamikája így a lehető legtökéletesebb, a légellenállás pedig körülbelül 100-szor kisebb, mint egy átlagos autóé. Így lehetséges, hogy a maximális sebesség eléréséhez mindössze egy lóerőre van szükség. (Szintén kickstarter kampány fűződik hozzá, mint a Ginzvelo hibrid biciklihez, melyet nemrég mutattunk be).
A fekvőbringa a lövedék alakú burok nélkül - nem igazán kényelmes benne Forrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
A fekvőbringa a lövedék alakú burok nélkül - nem igazán kényelmes benneForrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
A fekvőbringa a lövedék alakú burok nélkül Forrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
A fekvőbringa a lövedék alakú burok nélkülForrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
A fekvőbringa a lövedék alakú burok nélkül Forrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
A fekvőbringa a lövedék alakú burok nélkülForrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
Aerovelo - ETA formaterv, még a tervezési fázisban Forrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
Aerovelo - ETA formaterv, még a tervezési fázisbanForrás: www.aerovelo.com Szerző: Aerovelo
A sebességet egyébként úgy mérik, hogy a versenyzőknek először egy 8 kilométeres utat kellett megtenniük a Battle Mountainben található pályán, melyet úgy alakítottak ki, hogy segítse a gyorsulást, majd az ezután következő, 200 méteres sík terepen mérik a sebességet. A rekord különösen annak fényében számít különlegesnek, hogy egy átlagos bicikli maximális sebessége 50 kilométer/óra körül van.
A projekt 2010 óta fut, fontosságát - létjogosultságát pedig mi sem bizonyíthatná jobban, mint hogy olyan illusztris vállalatok is támogatják, mint pl. a Google. És persze az Aerovelo nem kizárólag a speedbike projektben remekel, már a levegőt is meghódította az emberi erővel hajtott repülő járművével, melyről itt találtunk egy remek videót.
Bluenose, avagy Kékorr, az előd Forrás: www.aerovelo.com Szerző: Todd Reichert
Bluenose, avagy Kékorr, az elődForrás: www.aerovelo.com Szerző: Todd Reichert