Az egyre zöldülő Nissan nagy dobásra készül!

Magazin

2016/05/29


Szél- és napenergia felhasználása, lakossági szektort megcélzó energiatárolók, és persze a forradalmi V2G, mely új megvilágításba helyezi az energia elektromos hálózatba történő visszatáplálását. - A Nissan nem kizárólag elektromos autói, hanem fenntartható szemlélete miatt is helyet kap a zöld vállalatok sorában: A fejlesztéstől kezdve a gyártáson és szállításon át az értékesítésig minden területen igyekezettel van csökkenteni ökológiai lábnyomát, zöldfilozófiája szerint cél, hogy az emberek, a járművek, és a természet szimbiózisban legyenek egymással.

A vállalat 2011-ben adta ki 6 éves környezetvédelmi akciótervét, a Nissan Zöldprogram 2016-ot (Nissan Green Program - NGP2016), melynek célja, hogy csökkentse tevékenységeinek környezetkárosító hatásait, valamint egyensúlyt teremtsen az erőforrások felhasználása és az ökológia között. Ennek elsődleges eszköze a zöld energia használata. Lássuk a tényeket:

Energiatakarékos gyártás
A gyártási folyamat takarékosságát a hatékony felszerelés és a korszerű technológia segíti. A vállalat egyik innovációja a speciális festési eljárás, mely szükségtelenné teszi a szárítást az alapozó és a fedőréteg között. Ez számításaik szerint körülbelül 30%-al csökkenti a széndioxidkibocsátásukat.
Emellett folyamatosan dolgoznak azon, hogy még hatékonyabbá tegyék energiagazdálkodásukat. A Nissan Energiatakarékossági együttműködés (Nissan Energy Saving Collaboration - NESCO) keretében folyamatosan vizsgálják gyáraik energiaveszteségét, és igyekeznek energiatakarékos megoldásokat alkalmazni: Erre példa az aprólékosan szabályozott világítás és légkondicionálás, hogy létesítményeik a lehető legkevesebb energiát használják. Erőfeszítéseik eredményeként 2014-re az autógyártásukhoz kapcsolódó széndioxidkibocsátást 0,56 tonnára csökkentették, mely 23,9%-al kevesebb, mint 2005-ben volt.

Megújuló energiaforrások használata - a teljesség igénye nélkül
A vállalat egyre inkább a megújuló energiaforrások irányába tekint. A nagy-britanniai Nissan Motor például 2005 óta 10 szélturbinával gazdagodott, mely az áramigény immáron 5%-át fedezi. A spanyolországi Nissan Motor Iberica-t napelemekekkel látták el, az egyik mexikói üzemükben pedig napenergiával melegítik a vizet és biogázból előállított energiát is hasznosítanak a gyártás során. 2013 óta használnak szélenergiát az aguascalientesi létesítményüknél, ahol így minden második gépkocsi megújuló energiaforrás felhasználásával készül. A Nissan ugyanakkor támogatóként is igyekezettel van jelen lenni, részt vesz például a Japán  "Y-Green Partner" nevű szélenergia programjának szponzorálásában.

Zöldebb szállítmányozás
A logisztika során szintén szempont az energiahatékonyság. 2013-ban indult első útjára a Nissei Maru, mely a Nissan negyedik energiahatékony autószállító hajója. A tanker méretű óriásjármű elektromos vezérlésű dízelmotorral működik, belső tereinek világítását LED lámpák biztosítják, melyekhez napelemek szolgáltatják az elektromos energiát. A hasonló típusú, hagyományos szállítóhajókhoz képest a Nissei Maru évente 1400 tonna olajat spórol, és körülbelül 4200 tonnával csökkenti a CO2 kibocsátást.

Akkumulátor házi használatra
A Nissan az energiahatékonyság jegyében a Teslához hasonlóan hamarosan belép a lakossági áram piacra. Nemrégiben jelentették be, hogy az Eaton Electrical-al 2015 decembere óta dolgoznak együtt a Nissan lítium-ion akkumulátorainak otthoni felhasználását célzó egységein. A 4.2 KWh teljesítményű intelligens energiatároló előreláthatóan 2016 szeptemberében kerül kereskedelmi forgalomba, a teljes rendszer bekerülése megközelítőleg 4 000 Euró (kb. 1 266 000 Ft) lesz. Az xStorage - amellett hogy megfizethető -, az áramköltségek spórolásában is segít, mivel használatával a fogyasztók döntik el, hogy mikor és hogyan használják fel az eltárolt energiát. - Feltölthető akkor, amikor a megújuló forrás aktív (napfény és szél), vagy amikor olcsóbb az áram (például ahol különbség van a nappali és éjszakai áram díja között), és a tárolt mennyiség elhasználható, amikor drágább lenne a hálózatból venni az energiát. Az egységekben egyébként - az újrahasznosítás jegyében - a Nissan elektromos járművek használt akkumulátorait építik be.

Áramellátás az autókból!
A Nissan és a zöldenergia szolgáltató Enel Group leányvállalata, az Endesa együttműködése megnyitja az utat a V2G (vehicle-to-grid, magyarul járműből a hálózatra) piacra lépése előtt. A forradalmi technológia lehetővé teszi a kétirányú töltést, segítségével az elektromos gépkocsi tulajdonosok a járműveik akkumulátorában eltárolt energiát visszatáplálhatják majd a hálózatba, ezzel csökkentve a költségeket. A rendszert 2015 márciusában, Madridban mutatták be először. A projekt következő mérföldköve Nagy-Britanniához fűződik, ahol a bevont autótulajdonosok a nemzeti áramhálózatra rácsatlakozva az eltárolt áramot visszatáplálhatják majd a rendszerbe.
A megoldás tehát, amellett hogy teljesen új megvilágításba helyezi az elektromosenergia felhasználását, a hálózat stabilitását is szolgálni fogja.


Fotó forrása: Nissan

 

forrás: nissan-global.com, theverge.com, reuters.com

A rovat új hírei

Magyarország felé nyit a Tesla

A világ autóipara egy teljesen új korszak előtt áll, és ez különös kihívások elé állítja azokat az országokat, mint amilyen ...

Hasonló

Az elektromos autó története

Az elektromos autók már akkor is léteztek, amikor a légszennyezés még nem jelentett problémát a világ számára.

A rovat legolvasottabbjai

Magyarország felé nyit a Tesla

A világ autóipara egy teljesen új korszak előtt áll, és ez különös kihívások elé állítja azokat az országokat, mint amilyen ...

Felére csökken a napelemadó

A magyar napelempiac többségét képviselő iparági egyesület, a MANAP bízik abban, hogy a napelemek  termékdíjának 2018. január ...