Az egyre zöldülő Nissan nagy dobásra készül!

Magazin

2016/05/29


Szél- és napenergia felhasználása, lakossági szektort megcélzó energiatárolók, és persze a forradalmi V2G, mely új megvilágításba helyezi az energia elektromos hálózatba történő visszatáplálását. - A Nissan nem kizárólag elektromos autói, hanem fenntartható szemlélete miatt is helyet kap a zöld vállalatok sorában: A fejlesztéstől kezdve a gyártáson és szállításon át az értékesítésig minden területen igyekezettel van csökkenteni ökológiai lábnyomát, zöldfilozófiája szerint cél, hogy az emberek, a járművek, és a természet szimbiózisban legyenek egymással.

A vállalat 2011-ben adta ki 6 éves környezetvédelmi akciótervét, a Nissan Zöldprogram 2016-ot (Nissan Green Program - NGP2016), melynek célja, hogy csökkentse tevékenységeinek környezetkárosító hatásait, valamint egyensúlyt teremtsen az erőforrások felhasználása és az ökológia között. Ennek elsődleges eszköze a zöld energia használata. Lássuk a tényeket:

Energiatakarékos gyártás
A gyártási folyamat takarékosságát a hatékony felszerelés és a korszerű technológia segíti. A vállalat egyik innovációja a speciális festési eljárás, mely szükségtelenné teszi a szárítást az alapozó és a fedőréteg között. Ez számításaik szerint körülbelül 30%-al csökkenti a széndioxidkibocsátásukat.
Emellett folyamatosan dolgoznak azon, hogy még hatékonyabbá tegyék energiagazdálkodásukat. A Nissan Energiatakarékossági együttműködés (Nissan Energy Saving Collaboration - NESCO) keretében folyamatosan vizsgálják gyáraik energiaveszteségét, és igyekeznek energiatakarékos megoldásokat alkalmazni: Erre példa az aprólékosan szabályozott világítás és légkondicionálás, hogy létesítményeik a lehető legkevesebb energiát használják. Erőfeszítéseik eredményeként 2014-re az autógyártásukhoz kapcsolódó széndioxidkibocsátást 0,56 tonnára csökkentették, mely 23,9%-al kevesebb, mint 2005-ben volt.

Megújuló energiaforrások használata - a teljesség igénye nélkül
A vállalat egyre inkább a megújuló energiaforrások irányába tekint. A nagy-britanniai Nissan Motor például 2005 óta 10 szélturbinával gazdagodott, mely az áramigény immáron 5%-át fedezi. A spanyolországi Nissan Motor Iberica-t napelemekekkel látták el, az egyik mexikói üzemükben pedig napenergiával melegítik a vizet és biogázból előállított energiát is hasznosítanak a gyártás során. 2013 óta használnak szélenergiát az aguascalientesi létesítményüknél, ahol így minden második gépkocsi megújuló energiaforrás felhasználásával készül. A Nissan ugyanakkor támogatóként is igyekezettel van jelen lenni, részt vesz például a Japán  "Y-Green Partner" nevű szélenergia programjának szponzorálásában.

Zöldebb szállítmányozás
A logisztika során szintén szempont az energiahatékonyság. 2013-ban indult első útjára a Nissei Maru, mely a Nissan negyedik energiahatékony autószállító hajója. A tanker méretű óriásjármű elektromos vezérlésű dízelmotorral működik, belső tereinek világítását LED lámpák biztosítják, melyekhez napelemek szolgáltatják az elektromos energiát. A hasonló típusú, hagyományos szállítóhajókhoz képest a Nissei Maru évente 1400 tonna olajat spórol, és körülbelül 4200 tonnával csökkenti a CO2 kibocsátást.

Akkumulátor házi használatra
A Nissan az energiahatékonyság jegyében a Teslához hasonlóan hamarosan belép a lakossági áram piacra. Nemrégiben jelentették be, hogy az Eaton Electrical-al 2015 decembere óta dolgoznak együtt a Nissan lítium-ion akkumulátorainak otthoni felhasználását célzó egységein. A 4.2 KWh teljesítményű intelligens energiatároló előreláthatóan 2016 szeptemberében kerül kereskedelmi forgalomba, a teljes rendszer bekerülése megközelítőleg 4 000 Euró (kb. 1 266 000 Ft) lesz. Az xStorage - amellett hogy megfizethető -, az áramköltségek spórolásában is segít, mivel használatával a fogyasztók döntik el, hogy mikor és hogyan használják fel az eltárolt energiát. - Feltölthető akkor, amikor a megújuló forrás aktív (napfény és szél), vagy amikor olcsóbb az áram (például ahol különbség van a nappali és éjszakai áram díja között), és a tárolt mennyiség elhasználható, amikor drágább lenne a hálózatból venni az energiát. Az egységekben egyébként - az újrahasznosítás jegyében - a Nissan elektromos járművek használt akkumulátorait építik be.

Áramellátás az autókból!
A Nissan és a zöldenergia szolgáltató Enel Group leányvállalata, az Endesa együttműködése megnyitja az utat a V2G (vehicle-to-grid, magyarul járműből a hálózatra) piacra lépése előtt. A forradalmi technológia lehetővé teszi a kétirányú töltést, segítségével az elektromos gépkocsi tulajdonosok a járműveik akkumulátorában eltárolt energiát visszatáplálhatják majd a hálózatba, ezzel csökkentve a költségeket. A rendszert 2015 márciusában, Madridban mutatták be először. A projekt következő mérföldköve Nagy-Britanniához fűződik, ahol a bevont autótulajdonosok a nemzeti áramhálózatra rácsatlakozva az eltárolt áramot visszatáplálhatják majd a rendszerbe.
A megoldás tehát, amellett hogy teljesen új megvilágításba helyezi az elektromosenergia felhasználását, a hálózat stabilitását is szolgálni fogja.


Fotó forrása: Nissan

 

forrás: nissan-global.com, theverge.com, reuters.com

A rovat új hírei

Hasonló

Az elektromos autó története

Az elektromos autók már akkor is léteztek, amikor a légszennyezés még nem jelentett problémát a világ számára.

A rovat legolvasottabbjai