Klímagyilkos autóipar: a globális üvegházgáz-kibocsátás közel tizedéért az autógyártók felelnek
A globális autóipar üvegházgáz-kibocsátása 2018-ban nagyobb volt, mint az egész Európai Unióé együttvéve – derül ki egy friss Greenpeace-jelentésből.1 A tanulmány kimutatja, melyik az a 12 legszennyezőbb autógyártó cég, ami a leginkább károsítja a klímánkat és az egészségünket. A környezetvédő szervezet azt várja az üzleti és a politikai élet szereplőitől, hogy viselkedjenek a klímavészhelyzetnek megfelelően: 2028-ig vezessék ki a szennyező belsőégésű motorokat, fejlesszék az elektromos közlekedést és javítsák a közösségi közlekedés minőségét.
„Klímagyilkos autóipar” címmel készített jelentést a Greenpeace, melyben a világ 12 vezető autógyártójának az éghajlatunkra gyakorolt hatását vizsgálta. A „piszkos tizenkettőből” a hazai Audi gyárat is magáénak tudó Volkswagen-csoport került ki legfőbb klímagyilkosként. Őket követi a Renault Nissan, a Toyota, a General Motors, majd a Hyundai-Kia csoport.
2018-ban a három német autógyártó cég (VW, Daimler, BMW) együttes kibocsátása több volt mint Németország teljes évi kibocsátása. A Volkswagen egymaga pedig több szén-dioxiddal terhelte a klímát, mint Ausztrália.3
Dacára annak, hogy a klímaválság hatásait már most a bőrünkön érezzük, az autógyártó cégek csak tovább növelik az átlagnál is sokkal több szén-dioxidot kibocsátó SUV-ok (utcai terepjárók) gyártását.4 Európában a SUV-ok piaci aránya a 2008-as 8%-ról 2018-ra 32%-ra nőtt, míg az USA-ban tavaly közel 70% volt a piaci részesedésük.5
Benjamin Stephan, a Greenpeace Németország közlekedés- és klímakampányosa szerint „a belsőégésű motoros járművek hatékonyságának növelése és a hibridek terjedése csak ráncfelvarrás a klímavészhelyzet időszakában. Ennél jóval felelősségteljesebb hozzáállást várunk el az autóipartól. Az lenne a feladatuk, hogy lehetőséget adjanak az embereknek a valóban zöldebb, tisztább és klímabarátabb közlekedési eszközök választására.”6
A párizsi éghajlatvédelmi egyezmény céljainak eléréséhez, a globális felmelegedés 1.5°C alatt tartásához a Greenpeace szerint többek között arra van szükség, hogy az autógyártó cégek:
- vezessék ki 2028-ig a dízel, benzines és hagyományos hibrid motorokat;
- hozzák nyilvánosságra ütemtervüket, melyben bemutatják, miként állnak át a lehető leghamarabban a kisebb, energiahatékonyabb elektromos járművek gyártására;
- növeljék az elektromos járművek (EV) kutatás-fejlesztésére fordított összegeket annak érdekében, hogy az akkumulátorok gyártása mind társadalmi, mind környezeti szempontból megfelelő legyen.
Magyarország: roncslerakat
A klíma- és egészségbarát közlekedés érdekében jócskán van teendőjük a kormányoknak és a városvezetőknek is. Ez különösen igaz Magyarországra, ami megfelelő intézkedések hiányában kezd a nyugat-európai nagyvárosokból kitiltott régi, különösen szennyező járművek lerakatává válni. A dízelüzemű személygépjárművek száma több mint duplájára nőtt az elmúlt 12 évben hazánkban, és nőtt az autók átlagéletkora is.7 Magyarország nem rendelkezik továbbá megfelelő tervekkel a közlekedésből származó üvegházhatású gázkibocsátás csökkentésére sem, pedig ez az a szektor, ahol hazánk kibocsátásai folyamatosan nőnek.8
„Azonnali cselekvést várunk a városvezetőktől, ezen belül a főpolgármestertől is: mihamarabb hozzák nyilvánosságra a régi, szennyező gépjárművek kivezetésének ütemtervét. Ez vonatkozik a közösségi közlekedésben használt szennyező autóbuszokra is, melyeket sürgősen le kell cserélni tiszta, elektromos alternatívákra, hogy ki tudják váltani az autóforgalmat. Tízezrek várnak azonnali és valódi lépéseket.9 A klímavészhelyzet kellős közepén ez már nem csak az egészségünkről, de a gyerekeink jövőjéról is szól” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace légszennyezési szakértője.
A jelentés angol nyelvű vezetői összefoglalója elérhető itt.
A jelentés angol nyelven letölthető itt.
A Greenpeace petícióját – melyben a szervezet a régi, szennyező dízelek fővárosből való kitiltását követeli – már több mint 20 ezer ember támogatja.
Jegyzetek:
1 A Greenpeace Kelet-Ázsia (Szöul) és a Greenpeace Németország közös riportja; 3. fejezet.
2 Egy autógyártó éves karbonlábnyoma az adott évben értékesített autóinak teljes életciklus alatti ÜHG-kibocsátásainak összege. Az életciklus alatti teljes kibocsátás a gyártásból, a kipufogócsövön jövő kibocsátásból, a jármű hasznosításához köthető, illetve egyéb kapcsolódó kibocsátásokból áll. A jelentés minden esetben kormányzati adatokat használt, amikor azok elérhetőek voltak. Bővebb információ a jelentésben használt módszertanról a jelentés 2. fejezetében.
3 A német gyártók VW, Daimler és BMW együttes kibocsátása 878 millió tonna volt 2018-ban, Németország teljes 2018-as kibocsátása (866 millió tonna CO2eq). A Volkswagen-csoport 2018-as szénlábnyoma 582m tonna CO2eq volt, míg Ausztrália éves CO2 kibocsátása 535 millió tonna CO2eq volt. Forrás: Global Annex-I map, UNFCCC 2019, https://di.unfccc.int/global_map
4 Az EEA statisztikái szerint Európában egy átlagos SUV 2018-ban 133g CO2/km-t bocsátott ki, szemben az átlag benzines 120g CO2/km-el. Lásd a GP riportban további adatokat.
5 https://fred.stlouisfed.org/series/ALTSALES/
6 Bár az autógyártók egyre több hibrid modellel jönnek ki, a Greenpeace szerint ez messze elmarad az elvárt szinttől, és nem csökkenti kellőképpen az üvegházgáz kibocsátásokat.
7 Míg 2005-ben 2 888 735 autó, ebből 447 854 dízel volt a magyar utakon, addig 2017-re 3 471 997 autó lett hazánkban és ebből 1 055 268 dízel. Eközben jelentősen nőtt az autók átlagéletkora Magyarországon – 2006-ban 10,3 év volt a hazai autók átlagéletkora, 2017-re 14,1-re nőtt. Tájékoztatási adatbázis, szakstatisztikák témák szerint: http://statinfo.ksh.hu/Statinfo/index.jsp
8 Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) jelentése, amely a 28 uniós tagállam közlekedés üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről szóló tervezetét hasonlította össze. https://www.levego.hu/hirek/2019/06/hazank-sereghajto-a-kozlekedesi-szendioxid-kibocsatascsokkentesi-tervekben/
A fotók a Frankfurt International Motor Show alatt készültek, ahol Greenpeace-aktivisták demonstrálnak az autógyártó cégek növekvő üvegházgáz-kibocsátása ellen.