Autómentes nap: Lehet még több?
Tegnap tartották az Európai autómentes napot, amely 1998 óta minden év szeptemberében kerül megrendezésre. Célja, felhívni a figyelmet a megnövekedett autóforgalom okozta problémákra, valamint erősíteni a társadalom környezettudatos gondolkodását. Az esemény kapcsán röviden áttekintjük a világ gépkocsi helyzetét.
Pont száz esztendővel ezelőtt történt, hogy Galamb József (1881. Makó – 1955. Detroit) konstruktőr-főmérnök vezetésével megkezdődött az USA-ban a Ford T-modell sorozatgyártása. Ez a típus lett korának első népautója. Húsz év alatt több mint 15 millió darab készült belőle. (Az ezredfordulón, még 100 000 működőképes volt fellelhető belőle.) Azóta is, a fejlett világba folyamatosan nő mind a gépjárművek száma, mind a megtett kilométerek mennyisége. Bár néha előfordulhatnak olyan rövidebb időszakok, amikor visszaesés tapasztalható - mint például az 1970-es olajárrobbanás - ám azok a hónapok mindig csak átmenetinek bizonyulnak, és gyorsan kiheveri őket az iparág.
Minden miskolcinak naponta egy új kínai autó?
Idén már több mint egymilliárd autó furikázik a világ útjain, (az egymilliárdos „álomhatárt” 2010-ben értük el) azaz nagyjából minden hetedik emberre jut egy gépkocsi. Jelentős részük ma még az Egyesült Államokban, és Európában található, nagyjából 250 - 250 millió, de Kína rohamosan zárkózik fel e téren is, mint minden másban.
2012-ben, a történelem során először lépte át a 60 milliót az újonnan gyártott autók száma. Érzékeltetés képpen, ha egy átlagos autót négy méter hosszúnak veszünk, akkor ez a 60 millió egymás mögé állítva nagyjából hatszor érné körül a Földet, az egyenlítő mentén. Egy éves termelésre lebontva ez azt jelenti, hogy naponta több mint 164 ezer gépkocsi gördül ki a gyárakból. Hasonlatképpen ez akkora mennyiség, hogy egy Miskolc nagyságú város minden lakójára, az év minden egyes napján, egy új autó jutna.
Kína az élre tör
Noha a legtöbb autó - még - nem Kínában található, jelenleg - nagyjából az össztermelés ¼-t adva - már ott gyártják a legtöbb gépkocsit. A második helyen Japán áll, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokán Németország. Az USA, meglepő módon, csak 5-6. helyen található. Miközben Kína lett a világ legnagyobb autópiaca, az „öreg kontinensen” 23 év után a legalacsonyabb szintre csökkent az autóeladás az idei év első nyolc hónapjában.
Mi a helyzet Magyarországon?
Hazánkban a háztartások körülbelül 45 százaléka rendelkezik gépkocsival. Az autótulajdonosok évente közel 3 milliárd liter üzemanyagot vásárolnak. Ezzel 1200 darab 50 m hosszú 25 m széles és 2 m mély versenymedencét lehetne megtölteni! Éves szinten, egy főre lebontva, nagyjából 300 liter mennyiségről beszélünk. Érdekességképpen, ásványvízből 116 liter az egy főre jutó évenkénti fogyasztás.
Mennyir ér egy autómentes nap?
Hogy egyetlen nap autók nélkül mit is jelent, azt megtapasztalhattuk a tavalyi autómentes nap alkalmával. (Persze ezt az időjárás is befolyásolja, pl. a szél erőssége, iránya.) Mikor az Andrássy utat lezárták, és az autók helyett biciklisek, görkorcsolyások, rolleresek, és sétálók vették birtokukba ezt a csodálatosan szép sugárutat, a levegő is alaposan megváltozott. A szénmonoxid (CO) 43%, a nitrogéndioxid (NO2) 51%, kén-dioxid (SO2) 54%, a nitrogénoxidok 71%, a nitrogénmonoxid (NO) 87%, míg a szállópor koncentrációja 48 százalékkal csökkent. És akkor a környék zajszennyezettségéről még nem is beszéltünk.
Bizony, évente többször kéne autómentes napot tartani.