Bringák és kütyük városi harcosoknak
A Yamaha új elektromos kerékpárral, egy dizájner lézeres bringa-navigáció ötletével állt elő. Összeállításunk a legfrissebb elmés bicajos fejlesztésekről.
Ahogy az autógyártás vagy a repülőgépek világa, úgy a kerékpáros közösségek is ontják magukból a jobbnál jobb gondolatokat, terveket a bringázás kényelmesebbé, gyorsabbá vagy biztonságosabbá tételére. Beszámolhattunk már vibráló bicajos navigációról, bringadivatról és speciális kerékpáros sisak fejlesztéséről is. Az alábbiakban bemutatjuk a legújabb ötleteket egy új elektromos bringától a biztonságos kerékpáros gyermekszállításon át a lézeres bicaj-navigációig. Két keréken érkező innováció, a városi harcok kedvelőinek.
Városi jószág a Yamaha hibridje
A régi, jól bevált segédmotoros kerékpárok mintájára a Yamaha is kidolgozta saját, akkumulátoros meghajtású elektromos bringáját, a PAS City-C-t. A dizájnért egy japán alkotócsoport, a +0 felelt. Az egyelőre még csak korlátozott példányszámban elkészített segédmotoros hibrid váza acélból készült, és – visszahozva a régi jó Dongó segédmotor nyújtotta, semmihez sem hasonlítható fílinget – ellátták egy elektromos motorral is, amely segít a hajtásban intenzív gyorsuláskor, hegymenetben, szembeszélben, vagy éppen nehéz terhet szállítva.
További klasszikus citybike-elemként a PAS City-C-k kormányára szereltek csomagszállító kosarat is, és egy extra akkumulátort, ha még nagyobb segítségre lenne szükségünk a forgalomban a meghajtáshoz. Tökéletes jármű kertvárosból ingázóknak, vagy olyan, mozgó munkát végzőknek, akik nincsenek hozzászokva a mindennapos bringázáshoz, de szeretnének sportosan, egészségesen és környezettudatosan közlekedni. A bringa össztömege a kiegészítők ellenére sem lett vészes, nagyjából 22 kilogrammot nyom, és a segédmotor egy töltéssel akár 65 kilométeren át is képes a segítségünkre lenni. A bicajokhoz első körben zöld és szürke színben lehet hozzájutni, cirka 2000 dollárért már használhatjuk is – sajnos egyelőre még csak Japánban. A cég azonban világméretű terjesztést tervez, és ugyan az ára igencsak húzósnak tűnik, viszont cserébe könnyű azonnal beleszeretni.
Biztonságos bringás babaszállítás
A coloradói székhelyű Ridekick International nevű fejlesztőcsoport ötletének köszönhetően többé a kisgyermekes családoknak sem kell lemondaniuk a bringázás előnyeiről. A csapat célja, hogy az embereknek olyan fejlesztéseket, lehetőségeket nyújtson, amelyekkel a rövidtávú autózások helyett bringázásra válthatnak. A Child Trailer nevű szerkezet egy elektromos motorral ellátott utánfutó, amelyet a bicaj mögé lehet rögzíteni. A lítiumos akkumulátorral hajtott motor segít tolni a bringát, ezáltal nem okoz gondot az utánfutó vontatása. A kocsin egy biztonságos gyerekülés található, amelyre egy ponyvát is húzhatunk, ezzel óvva a kicsit az időjárási viszontagságoktól, és a menetszéltől. A motor körülbelül 25 kilométeren át képes a segítségünkre lenni egy töltéssel, úgyhogy innentől kezdve nincs mese, kedves fiatal szülők, nyeregbe!
Lézeres navigáció a biztonságért
Ahogy a vibráló bringa-navigáció esetében is említettük már, a kerékpározás közben való tájékozódás egyik kulcskérdése a biztonság. A térkép, vagy a GPS-szel ellátott okostelefon böngészése tekerés közben egyike a legbalesetveszélyesebb tevékenységeknek. Ha a navigáció a kormányra van szerelve, akkor is túl sűrűn pillantunk rá, ahelyett, hogy az utat és a forgalmat figyelnénk. Erre a problémára kínál újabb érdekes megoldást Kim Te Dzsin dizájner. Az Open Sight elnevezésű ötlet segítségével az úton tarthatjuk a tekintetünket úgy, hogy közben tájékozódunk arról is, merre kell mennünk, hogy A-ból B pontba eljussunk. A körülbelül egy kilométeróra méretével megegyező szerkezet ugyanis lézerrel a szemünk elé vetíti a kijelző képét, nyilakkal jelezve a szükséges útirányt. A nappali fény mellett tökéletesen működő berendezés ezzel igen kreatív módon hidalja át a régóta fennálló bringás tájékozódási problémát. A tervező egyébként már dolgozik az éjszakai körülmények között is látható lézeres megoldáson.