Budapest a zöld fejlődés útján

Magazin

2013/04/09

Hogy festenének a főváros legfontosabb útszakaszai némi forgalomcsillapított, gyalogos- és kerékpárbarát zöld átalakítás után? Egyre több fejlesztési és látványterv lát napvilágot, a legérdekesebbekből, leglátványosabbakból szemezgettünk.

Budapest az elmúlt néhány évben több pontján is látványos fejlődésnek indult. A remek adottságokkal rendelkező, lenyűgöző szépségű város fénye azonban a rendszerváltás előtti utolsó időben néhány helyen igencsak megkopott. A világszinten is csodálatos dunai panoráma mögé nézve bizony több kisebb-nagyobb hiányossággal szembesülhet főként a budapesti lakosság. A ráncfelvarrás azonban folyamatos. Elég, ha a Főutca, vagy a Budapest szíve program keretében megújult Belvárosra, vagy külső kerületek több kisebb központ-rehabilitációs projektjére gondolunk. És a sornak nincs vége: számos ötlet felmerül, némelyik átlép a megvalósítás szakaszába, mások megmaradnak – ugyan kétségtelenül impozáns – látványtervnek. Sorozatunk első részében egy zöld Rákóczi tengelyről, valamint a megújuló Várkert bazárról fantáziálunk. Tartson velünk egy izgalmas időutazásra, a – remélhetőleg nem is oly távoli – jövőbe, ahol Budapest lendületes, modern, élhető és zöld!

Rákóczi út, a zöld tengely
Az Andrássy út mellett a Rákóczi út-Kossuth Lajos utca a főváros Nagykörúton belüli részének régi, klasszikus közlekedési tengelye. Napjainkban pedig egyben az egyik legzajosabb, szmoggal leginkább telített, piszkos, szürke útja. Több tervben szerepel a megújítása, a leginkább hatékonynak azok tűnnek, amelyek egy 2*1 sávos autóforgalmú, belső buszsávos, fasorral, kerékpárúttal ellátott modern nagyvárosi sugárutat képzelnek el. A Ferenciek tere felújítása már most is folyamatban van, a szakasz másik vége, a Baross tér pedig a 4-es metró átadását követően adja magát felszínrendezési szempontból. A fejlesztés előnyös lenne a bringával közlekedőknek, és a gyalogosoknak, de az autósokat sem érintené jelentősen hátrányosan. Az autóforgalom túltengése ugyanis az állandóan beálló közlekedési dugókkal maguknak az autósoknak sem tesz jót, a kiegyenlített (tömegközlekedés, kerékpár, egyéb alternatív közlekedési eszközök, autó) maguknak a gépkocsival a belső városrészekben közlekedni próbálóknak is előnyére válik, nem beszélve a szmog csökkentéséről, az autók teljes, a külső utakat agyonterhelő kiszorítása nélkül.

A Rákóczi út felújítása a fővárosi önkormányzat több éves terve, kérdés, hogy mikorra lesz belőle valódi fejlesztés. A tervek mindenesetre lenyűgözőek!

Várbazár, avagy Buda lendületben
A budai panoráma egyik meghatározó eleme a Várhegy alatt meghúzódó látványos épületsor, a még Ybl Miklós által tervezett Várkert Bazár. A komplexum a rendszerváltás előtt amolyan „szocialista zöldpardonként” koncertek, bulik helyszíne volt Ifjúsági Park néven, majd bezárását követően fokozatosan lett az enyészeté.

Idén egy kilencmilliárd forintos program keretében újítják fel. A kiemelt beruházás a róla kiadott közlemény alapján egy, a főváros turizmusában meghatározó, nemzetközi viszonylatban is jelentős, valamint önállóan is egyedi vonzerőt jelentő turisztikai termékké válik majd. Az elképzelések szerint a meglévő épületeket eredeti formájukban renoválják, és kiegészítik új szárnyakkal. Elkészül egy mélygarázs és egy konferenciaközpont, valamint kulturális rendezvényterek, képzőművészeti műtermek, műhelyek, kiállítótermek, szabadtéri színpad, éttermek és zenés helyek kerülnek kialakításra. S hogy a szívünknek kedves zöldterületekről se feledkezzünk meg: a királyi kerteket teljes egészében felújítják, a teljes pompájában ragyogó park pedig hamar a város legnépszerűbb zöldfelületévé válhat.


Kép forrása / Szerző: Thaler Tamás

 

forrás: urbanista.blog.hu, index.hu

A rovat új hírei

Hasonló

Hajóval járok a munkahelyemre!

Sok budapesti és főváros környéki lakos reggele kezdődik idegtépő utazással. Immáron van más lehetőség is, mégpedig a Dunán.