Vámpírként lógnak az otthoni elektromos hálózatán, így a számlájukat is Ön fizeti!

Magazin

írta: ecolounge
2016/06/18


Az elektromos eszközök jelentős része akkor is fogyaszt áramot, ha épp használaton kívül vannak. - Elég ha az éjjelre kikapcsolt, készenléti (standby) üzemmódban hagyott televíziónkra gondolunk, vagy akár a konnektor aljzatba dugott mobiltelefon töltőnkre. Ezek az eszközök pedig havi szinten akár 10%-kal is megdobhatják a számlánkat.

A Nemzetközi Energia Ügynökség felmérése szerint a háztartások teljes áramfogyasztásának a 15%-át az ilyen "vámpírfogyasztók" teszik ki. Sőt, az elkövetkezendő években ez a szám valószínűleg még tovább fog nőni, becslések szerint 2022-re 30% lesz, míg 2030-ra a triplája, azaz 1,700 Terawattot fog elérni, ami az USA és Japán teljes 2009 évi fogyasztásának felel meg. Csak Európában ezek a "vámpírfogyasztók" mintegy 13 milliárd eurót szívnak ki a zsebünkből évről évre.

Az EU-n belül, a készenléti üzemmódban hagyott eszközök által felhasznált áram pluszköltsége családonként átlagosan évi 70 eurót jelent. Egyes eszközök különösen sokat fogyasztanak, egy Playstation készenléti állapotával például akár évi 250 eurót is kidobhatunk az ablakon, míg egy nagy képernyős tévével 200-at, de egy számítógépével is 130 eurónál járunk. Egyes készülékek esetében nem elég kikapcsolnunk azt, ki is kell húzni a konnektorból, mert csak ekkor szűnik meg teljesen az áramfogyasztása.

Íme azok az eszközök, amelyek képesek elszívni feleslegesen az elektromos energiát: A konnektor aljzathoz csatlakoztatott mobiltelefon- és laptop töltőkön kívül lényegében minden olyan háztartási- és iroda eszközt ide sorolhatunk, melyek inaktív állapotukban "standby" üzemmódban működnek, így például az asztali számítógép alvó állapotban, mikrohullámú sütő, televízió, DVD lejátszó, házimozi erősítője, az irodában fellelhető elektronikai berendezésekről nem is beszélve, például a nyomtatók, scannerek, fénymásolók.

A Médiaunió 2016-os környezettudatos kampányának fő üzenete, a "Nem nehéz" itt is újra visszaköszön, akárcsak a műanyag zacskók elleni küzdelem esetében! - Mert valóban nem nehéz tennünk a "vámpírfogyasztók" ellen:

  • Mindig húzzuk ki a töltőt a konnektorból, ha már nem használjuk.
  • Ha már nem használjuk az adott eszközt, kapcsoljuk ki az áramelosztókat. Ezt a legegyszerűbben úgy oldhatjuk meg, ha lekapcsolható konnektorokat használunk, így biztosan csökkenteni tudjuk az elektroszmogot is (lásd lentebb)
  • Mindig áramtalanítsunk, húzzuk ki azokat a háztartási eszközöket, amelyek nem szükségesek, hogy folyamatosan működjenek.
  • Használjuk a TV, DVD, játék készülékeken a kikapcsolás gombot, ne maradjanak Stand By állapotban sem.
Az elektromos eszközökből jövő sugárzás egyébként sem túlságosan egészséges, ezért nem árt odafigyelnünk néhány szabályra. Először is, ha lehet, ne tároljuk a tévét, a számítógépet a hálószobában, de bárhol legyenek is, mindenképp kapcsoljuk ki őket ha nem használjuk, ne csak stand by üzemmódban hagyjuk. A legjobb, ha még a konnektorból is kihúzzuk. További általános szabály, hogy lehetőleg ne használjuk az ölünkben a laptopot, ne tartsuk zsebünkben a mobiltelefont. Aki igazán elővigyázatos, az füllhallgatót használ a mobilon történő beszélgetéskor is.

Médiaunió 2016-os kampányának célja, hogy megértesse az emberekkel egyéni felelősségüket, és hogy döntéseikben szemponttá váljon a környezetvédelem. „A környezet védelme egyáltalán nem ördöngősség, nem bonyolult feladat, amely meghaladná bárki erejét. Olyan pofonegyszerű döntéseket kell csak meghozni, hogy „nem veszem meg a nyolcadik pöttyös ruhát, nem pazarlom az áramot, viszek táskát a bevásárláshoz és szelektíven gyűjtöm a hulladékot” - mondta Novák Péter, az idei kampány nagykövete. A kampány során az érdeklődők további tippeket, és hasznos tanácsokat kaphatnak a nemnehez.hu weboldalon, és a kampány Nem nehéz című Facebook oldalán.

Háttérinformáció: Médiaunió Alapítvány 2008-ban azért jött létre, hogy évről évre nyilvánosságot biztosítson valamely fontos társadalmi ügynek. A Médiaunió legfőbb célja olyan közérdekű, társadalmi célú reklámkampányok szervezése és elhelyezése a médiában, illetve reklámhordozó-eszközökön, melyek érzékelhető és mérhető változást érnek el a magyar társadalomban. A kampányok elsősorban a közgondolkodás megváltoztatását célozzák. Az alapítványban részt vállaló médiumok önkéntes alapon felületet biztosítanak a kiválasztott téma kommunikációjának. A Médiaunió szervezete a kiválasztott társadalmi fontossággal bíró témát szakemberek és civil szervezetek bevonásával dolgozza fel és koordinálja a pr- és reklámügynökségek pro bono végzett munkáját. A Médiaunió Alapítvány éves kampányai sem gazdasági, sem politikai érdekeket nem szolgálnak. A Médiaunió egy naptári évben egy kiválasztott témára fókuszál. Az adott év üzenetét a témapályázatra beérkező ötletekből az Uniót alapító tagok által felkért kuratórium választja ki. Az öttagú kuratórium elnöke dr. Schmidt Mária, tagjai Novák Péter, Rudolf PéterCsányi Sándor és Somody Imre. Nem nehéz... kampány kreatív munkálatainak kidolgozását a Café Communications ügynökség vállalta (a reklámfilmek rendezője Salamon András, az operatőr Szabó Gábor), közreműködött a Post Edison és a Sparks, médiatervező partner az AdSol Média.  A pr-feladatokat az Emerald PR intézi. Minden ügynökség pro-bono dolgozik a Médiauniónak. A kampány támogatója a Siemens.


forrás: mediaunio.hu
Ön éjszakára ki szokta húzni a TV-t a konnektor aljzatból?

A rovat új hírei

Hasonló

A légkondicionálók árnyoldalai

A nyári energiafelhasználás növekedést mutat, melynek egyik fő oka a klímaberendezések használata, amelyek széndioxid ...

A rovat legolvasottabbjai