Nem tesz eleget a divatipar a fenntarthatóságért

Hír

írta: MTI
2021/03/23

Elkeserítő adatokra derített fényt az a kutatás, mely a divatipar vezető cégeit hasonlította össze. Ugyanis a 100 pontos fenntarthatósági skálán egyetlen cég sem ért el 50 pontnál többet.

A Business of Fashion magazin Fenntarthatósági Index című, először megjelent elemzését nemzetközi fenntarthatósági szakértői testület készítette. A legnagyobb 15 céget hat területen - átláthatóság, emisszió, víz és vegyszerek, anyagok, munkavállalói jogok és hulladék - értékelte.

Egyetlen cég sem ért el 50 pontnál többet a 100-ból, a legrosszabbul a 9 pontos Under Armour és a 14 pontos svájci Richemont teljesített. A két vállalat nem kommentálta az eredményt. A legjobban a Kering francia luxuscég teljesített 49 ponttal, a második 47-tel a Nike lett.

"A legnagyobb cégek közül sok még mindig nem tudja vagy nem közli, honnan származnak a termékeik és minél tovább követjük a gyártási láncot, annál kevésbé átláthatóak a dolgok, ez lehetővé teszi a kizsákmányolást és a jogsértéseket, és megnehezíti az iparág környezeti hatásának mérését" - írja a jelentés.

Az ENSZ fenntartható divatért dolgozó szervezetének egy 2019-es kutatása azt találta, hogy a divatipar a második legnagyobb vízfelhasználó, valamint a globális szén-dioxid-kibocsátás 8-10 százaléka írható a számlájára, "ami több, mint a nemzetközi repülőjáratoké és a tengeri hajózásé együttvéve".

Az új kutatás szerint sok cég törekszik a kibocsátás csökkentésére, de nem sokat írnak arról, hogyan teljesítik a célokat. Három cég - a Richemont, az Under Armour és az LVMH francia luxusvállalat - semmiféle emissziós célt nem tűzött ki.

A cégek kevesebb mint felének vannak világos céljai a vízfogyasztás és a káros vegyszerek csökkentésére, és csak négynek van időhöz kötött terve az olajalapú poliészterek - a világ leggyakrabban használt ruhaanyaga - újrafeldolgozható alternatívára cserélésére.

A legrosszabb eredményeket a hulladék területén érték el a cégek, a jelentés az Ellen MacArthur Alapítvány nemrég készült kutatását idézte, mely szerint évente a világon mintegy 40 millió tonna textilt dobnak a szeméttelepekre vagy égetnek el. A munkavállalói jogok területén szintén komor volt a kép.

Mindezek ellenére a jelentés nem azért készült, hogy megbüntesse vagy dicsérje az egyes cégeket, hanem azért, hogy ösztönözze az innovációt - írták a kutatók.


Képek forrása: 1. unsplash.com / Freestocks 2. commons.wikimedia.org / K. Kendall


forrás: MTI

A rovat új hírei

Hasonló