Évente negyvenötezer tonna gumiabroncs-hulladék keletkezik Magyarországon
A természetbe kerülve az elhagyott gumik súlyos környezeti károkat okoznak. Szerencsére ma már több helyen visszaveszik az elhasználódott abroncsokat, újrahasznosításuk egyre inkább megoldott. Éljünk tehát ezzel a lehetőséggel környezetünk védelme érdekében!
A kezeletlen gumiabroncs hulladék súlyos környezeti terhelést jelent Földünk számára. A gumi tulajdonságából fakadóan az élettartama során nagyon keveset, mindössze 10%-ot veszít tömegéből, azaz nagyon ellenálló anyagról van szó. És sok is van belőle: - például az Európai Unióban éves szinten 3 millió tonna gumiabroncs hulladék keletkezik.
A gumiabroncsok környezetkímélő újrahasznosítására már többféle megoldás is létezik, mégsem mindig jut el a hulladék a megfelelő helyre. „Az újrahasznosításra több megoldás létezik, például kis mennyiséget anyagában hasznosítanak (futópálya, játszótér, aszfaltburkolatba adalék), szintén valamennyit a hulladéklerakók takarására használnak. Nagyobb mennyiséget a cementgyárakban együttégetnek, ha betartják az előírt legjobb technológiát a légszennyezés minimálisra csökkenthető, a napi gyakorlatban ez működik is. A pirolízis azért jó, mert a kaucsuk megújuló, növényi eredetű, és a pirolízis során nyert olajat egy az egyben fogadni tudja a kőolaj-finomító és belekeverik a gázolajba, mint megújuló energiaforrásnak számító agroüzemanyag összetevőt. Tehát vannak jó megoldások a keletkező hulladéknak lenne helye” – mondta Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport szakértője.
A másik fő kérdés az elhasználódott gumiabroncsok esetében az, hogyan tudjuk őket környezetbarát módon gyűjteni és a hasznosítás helyére eljuttatni. Sajnos egyelőre még hiányzik az a jogszabály, amely a különböző szervezeteket, vállalkozásokat arra kötelezné, hogy térítésmentesen visszavegyék az elhasználódott gumiabroncsokat. „A kötelező átvétel jelenleg még nem megoldott, melyet pl. a gyógyszerhulladéknál, elemeknél, akkumulátoroknál, világító testeknél és elektronikai hulladéknál jogszabály ír elő. A használt gumiabroncs leadása Pest megyében megoldott a szervizekben, máshol is a gumijavító vállalkozások veszik át, de nem minden esetben és nem feltétlen ingyenesen. Érdemes a legközelebbi szerelőnél érdeklődni, hogy abroncs cserekor visszaveszik-e a használt autógumit és milyen feltételekkel” – mondta Lenkei Péter.
Tehát van megoldás a gumiabroncs hulladék környezettudatos kezelésére csak egy kicsit utána kell járni a dolognak. Sajnos még nem kötelező az átvétel, és nem is feltétlenül ingyenes. Ennek ellenére bizonyos iparági szereplők átveszik a gumiabroncsokat, akár ingyen is. Ezt a problémát jeleníti meg a Médiaunió Nem nehéz…! kampányának egyik, az őszi szakaszban látható reklámfilmje. A Nem nehéz…! kampány őszi szakasza arra kívánja felhívni a figyelmet, hogy mit tudunk kezdeni a már meglévő hulladékkal, hogy környezetbarát módon bánjunk el vele. Ha úgy szeretnénk megszabadulni a gumiabroncs hulladéktól, hogy azzal ne terheljük a környezetet, a gumiabroncs kereskedőknél, autószervízekben, gumiabroncs beszállítóknál érdemes érdeklődni.
Amit semmiképpen ne tegyünk: ne égessük el őket, és ne hagyjuk őket út, erdő, élővíz vagy mező szélén!
Amit tudunk tenni a gumiabroncs hulladék ellen:
- Adjuk le őket a hulladékudvarokban!
- Adjuk le őket gumiabroncs kereskedőknél, már több helyen ingyenesen visszaveszik!
A fővárosban az FKF Nagytétényi úti Hulladékudvarában lehet leadni az elhasználódott gumiabroncsokat. Vidéken is találhatóak ingyenes átvevő helyek, érdemes utána kérdezni a lakóhelyhez legközelebb eső gumiabroncs kereskedőnél.
Az érdeklődők további tippeket, és hasznos tanácsokat kaphatnak a nemnehez.hu weboldalon, és a kampány Nem nehéz című Facebook oldalán.
Háttérinformáció: A Médiaunió Alapítvány 2008-ban azért jött létre, hogy évről évre nyilvánosságot biztosítson valamely fontos társadalmi ügynek. A Médiaunió legfőbb célja olyan közérdekű, társadalmi célú reklámkampányok szervezése és elhelyezése a médiában, illetve reklámhordozó-eszközökön, melyek érzékelhető és mérhető változást érnek el a magyar társadalomban. A kampányok elsősorban a közgondolkodás megváltoztatását célozzák. Az alapítványban részt vállaló médiumok önkéntes alapon felületet biztosítanak a kiválasztott téma kommunikációjának. A Médiaunió szervezete a kiválasztott társadalmi fontossággal bíró témát szakemberek és civil szervezetek bevonásával dolgozza fel és koordinálja a pr- és reklámügynökségek pro bono végzett munkáját. A Médiaunió Alapítvány éves kampányai sem gazdasági, sem politikai érdekeket nem szolgálnak. A Médiaunió egy naptári évben egy kiválasztott témára fókuszál. Az adott év üzenetét a témapályázatra beérkező ötletekből az Uniót alapító tagok által felkért kuratórium választja ki. Az öttagú kuratórium elnöke dr. Schmidt Mária, tagjai Novák Péter,Rudolf Péter, Csányi Sándor és Somody Imre.
Nem nehéz... kampány kreatív munkálatainak kidolgozását a Café Communications ügynökség vállalta (a reklámfilmek rendezője Salamon András, az operatőr Szabó Gábor), közreműködött a Post Edison és a Sparks, médiatervező partner az AdSol Média. A pr-feladatokat az Emerald PR intézi. Minden ügynökség pro-bono dolgozik a Médiauniónak. A kampány támogatója a Siemens.