Zöld, élettel teli fővárost szeretne

Magazin

2012/11/20

A Sporaarchitects építészeként számos budapesti projektet tervezett már, és sokszor fogalmazott meg kritikát azzal kapcsolatban, hogy nem látni a tudatos városfejlesztés irányát. Finta Sándor, a május közepén kinevezett új budapesti főépítész most a kritikusból a tervezési folyamat irányítójává lépett elő.

Első nagy feladata a városfejlesztési koncepció befejezése 2012 végéig, melyet még elődje, Tarlós István kezdett el. A koncepcióban húsz évre előre kidolgozzák a városfejlesztés főbb irányát, 4-5 átfogó célt kitűzve, meghatározva az elérésükhöz szükséges eszközrendszert is. Finta szerint a legfontosabb célok a zöld Budapest, a kompakt város, a hatékony városüzemeltetés és a városimázs tudatos erősítése. A közlekedési és városképi fejlesztések mellett nagy hangsúlyt fektet a fenntartható, környezetbarát város kialakítására, és Budapest élhetőbbé tételére is.

Az elképzelések szerint számos új zöldfelület jöhetne létre a felhagyott ipari területek, ún. rozsdazónák helyén, valamint a lapostetős házak tetején. Csak a Hungária körúton belül is közel 100 hektár beépítetlen terület hever parlagon, mely helyén közparkok, kertek létesülhetnének. A koncepcióban szerepet kap a helyi élelmiszertermelés és a közösségi piacok támogatása is.

A főépítész szerint az elmúlt évek egyik elhibázott lépése a plázák belvárosi megjelenésének engedése volt, ami a kis üzletek kiüresedését okozta. A helyi kisvállalkozóknak, termelőknek, designereknek fel kell vennie a versenyt a tömegcikkekkel, melyet csak minőségi és máshol nem beszerezhető áruval tehetnek meg. A főváros alacsony bérleti díjakkal és egyéb kedvezményekkel támogatná őket az indulásnál.

Finta Budapestet 15-20 év múlva egy élettel teli, nyüzsgő városnak szeretné látni. Az idelátogató turisták a város vibrálását emelik ki leggyakrabban, amely a főépítész szerint lehetne sokkal nagyobb is, és szélesebb területekre terjedhetne ki, éppen ezért fontosnak tartja a külső központok (pl. Újpest-Központ, Örs vezér tere, Flórián tér, Etele tér) fejlesztését is. A közlekedési átalakítások részeként a kerékpárút-hálózatot és a tömegközlekedést továbbfejlesztenék, és ehhez kapcsolódó P+R és B+R (vagyis kerékpáros) parkolók kiépítését tervezik a külvárosi csomópontokban.

Elsősorban Európai Uniós támogatásokból tudná fedezni Budapest a fejlesztéseket, de a főépítész a közösségi ill. lakossági együttműködést is lehetséges megoldásnak tekinti. Tizenöt év múlva talán egy megújult, zöld várost látunk viszont!

forrás: origo.hu

A rovat új hírei

Hasonló

Budapest a zöld fejlődés útján

Hogy festenének a főváros legfontosabb útszakaszai némi forgalomcsillapított, gyalogos- és kerékpárbarát zöld átalakítás ...

Hajóval járok a munkahelyemre!

Sok budapesti és főváros környéki lakos reggele kezdődik idegtépő utazással. Immáron van más lehetőség is, mégpedig a Dunán.

A rovat legolvasottabbjai