Áram az aszfaltból

Magazin

írta: Fáy Bence
2013/09/16

Nemrég állították forgalomba Dél-Koreában azt a két autóbuszt, amelyek a működésükhöz szükséges energiát az aszfaltból nyerik.

Amikor áram jön az útból...
A technológia fejlesztését a Koreai Fejlett Tudomány és Technológiai Intézet (KAIST) végezte. Ezek a járművek elsőre ránézésre szinte semmiben sem különböznek a hagyományos meghajtású társaiktól. A kétajtós, alacsonypadlós buszokat az úgynevezett OLEV (Online Electric Vehicles), azaz hálózatba kapcsolt elektromos hajtásrendszerrel szerelték fel.Lényege hogy az autóbusz útvonalán elektromos kábeleket fektetnek az aszfaltba, nagyjából 20-30 centiméter mélyen. A kábelek 20 kHz-es elektromágneses mezőt indukálnak, amelyből a járművek aljában található tekercsek átveszik az energiát.

A Shaped Magnetic Field in Resonance (SMFIR) nevű technológia nagy előnye, hogy a járműveket nem szükséges felszerelni nehéz akkumulátorokkal (a hagyományos elektromos járművekhez képest, csak mintegy 1/3-nyi méretűre van szükség) így sokkal könnyebbek, és nem kell megállniuk a feltöltés miatt sem. A buszok átlagosan 100 kilowattnyi energiát tudnak felvenni, az elektromos motorjuk teljesítménye pedig 136 lóerőnek felel meg, mely 85 százalékos átviteli hatékonyságot jelent.

A megfelelő működés érdekében az út teljes burkolatának mintegy 5-15 százalékát szükséges kábelekkel ellátni. Az elektromágneses mezőt generáló kábelek csak akkor lépnek működésbe, amikor érzékelik az aszfalton elhaladó autóbuszt. Így sem a gyalogosok, sem pedig az úton közlekedő egyéb járművek nem kerülnek elektromosság alá.

Kicsiben már próbálták
A járművek jelenleg 24 kilométeres utat tesznek meg, a közel 400 ezer lakosú, Nakdong folyó mellett fekvő Gumi város központja, a vonatállomás, valamint az In-dong kerület között. Ez megegyezik a budapesti 46-os busz útvonalának a hosszával. (A nappali járatok közül ez a leghosszabb.) Bár az OLEV-rendszert első ízben tesztelik autóbuszokban, korában a technológiát már kipróbálták a szöuli vidámparkban. Abban az esetben, amennyiben a tesztüzem sikeresnek bizonyul, a város várhatóan további 10 autóbuszt vásárol 2015-ben, éss előreláthatóan az úthálózatot is bővíteni fogják.

Ez lenne a jövő?
A technológia biztosan nem fog villámgyorsan elterjedni, hiszen ahhoz a már meglévő utakat fel kéne bontani a kábelek telepítése érdekében. (Csak Budapest úthálózatának hossza jóval több, mint 4000 km.) Jelenleg olcsóbbak, a szervízelhetőség szempontjából is jóval költséghatékonyabbak, és főleg könnyebben kivitelezhetőek az elektromos felsővezetékek, vagy az elektromos töltő pontok felállítása. Azonban hosszabb távon ez a technika hatalmas lehetőségeket rejt magában. Képzeljük csak el, ha egyszer minden út, és az autók - vagy legalábbis a tömegközlekedési járművek - ilyen technológiával lesznek felszerelve: nem kell többé megállni tankolni, nem kell sorban állni a kútnál, nem foglal helyet és nem jelent plusz terhet a tank vagy éppen a nagy méretű akkumulátor sem. A járművek navigációját fedélzeti számítógépek vezérelik majd a balesetmentes közlekedés érdekében.
A természet számára hatalmas áldás lenne az elektromos közlekedés térnyerése. Nagy kár, hogy ettől még valószínűleg évtizedekre vagyunk.


További érdekes információk a videóban:


Kép forrása

 

forrás: extremetech.com, vezess.hu, wikipedia.org

A rovat új hírei

Hasonló

Hibrid hajtású Scania busz

A belgiumi Busworld kiállításon mutatta be a Scania az Európai Unió elővárosi és helyközi közlekedési előírásait kielégítő ...