Izraelben az ország első elektromos útját tesztelik
Az útburkolat alá helyezhető töltőegységek kiválthatják a nehéz és költséges akkumulátorokat.
Az Electroad nevű izraeli startup tavaly májusban kezdte tesztelni a burkolat alá helyezhető elektromos egységeit, melyek menet közben töltik az elektromos autókat. Most arra készülnek, hogy Tel Aviv egyik buszútján élesben mutassák be, hogyan működik az innováció.
Az egységek egyenesen az elektromos hálózatból kapják az áramot, és a buszok egy töltéssel akár 5 kilométernyi távolságot is megtehetnek a hagyományos útszakaszokon. A technológia az elektromágneses indukció elvén alapul, ahhoz a megoldáshoz hasonlóan, mely lehetővé teszi az okostelefonok és az elektromos fogkefék vezeték nélküli töltését is.
A technológia rugalmas – mondta Oren Ezer, az Electroad igazgatója. - Csak réz és gumi szükséges hozzá, és gyorsan, könnyen felszerelhető. Egy kilométernyi út fél nap alatt alakítható elektromossá. Először egy aszfaltkaparóval 8 centiméter mély árkot ásunk, ebbe belehelyezzük a töltőcsíkokat, majd az árkot aszfalttal temetjük be. Az út mentén intelligens, valós időben kommunikáló átalakítókat állítunk fel. Az autó az aljára szerelt tekercsen keresztül kapja az áramot egy kis, 24 centiméteres légrésen át. A sugárzást helyi árnyékolással csökkentjük minimálisra a vezetők és az utasok biztonsága érdekében.
Az Electroad először a tömegközlekedésben teszteli az elektromos egységeket, mielőtt a személyautóknak is megnyitná az utat. 5 hónappal ezelőtt a technológia már bizonyította hatékonyságát a laboratóriumuk előtt újjáalakított úton, nemsokára pedig az éles tesztelésnek is alávetik egy elektromos busz segítségével, mely az elektromos mellett hagyományos útszakaszon is áthalad.
- Ha eltávolítjuk a buszból az akkumulátort, mely körülbelül 5 tonnát nyom és 300 000 dollárba kerül, rengeteg energiát megtakaríthatunk. A busz könnyebb lesz, így csökken az energiafelhasználása. Ha pedig még az áram is megújuló energiaforrásból fog érkezni, valóban fenntartható és gazdaságos megoldással van dolgunk. Az eljárás fele annyiba kerül, mint egy dieselbusz. Később aztán a taxik és a villamosok is közlekedhetnek ilyen módon - tett hozzá az igazgató, akinek az az álma, hogy Izrael teljes közlekedését sikerüljön elektromossá alakítani. Az Electroad az Európai Unió Horizont 2020 programjának keretében kutatási és innovációs díjat kapott, és nemrégiben fejezte be programját a Capital Nature-nél, mely az izraeli megújuló energiafejlesztés támogatásának jegyében egy kísérleti ökofalut is támogatott.