Sikeresen tesztelték a szupervonat, a Hyperloop hajtóműrendszerét!
Elon Musktól megszokhattuk már, hogy újabb és újabb korszakalkotó fejlesztésekkel áll elő. A SpaceX rakéta tesztje után a Hyperloop hajtómű-prototípusának is megvolt az első tesztje, az eszköz a nevadai sivatagban mutatkozott be 2016 május 11-én.
A szuperszonikus közlekedési eszköz hajtóműrendszerét a héten először tesztelték nyilvánosan, újságírók jelenlétében a nevedai sivatagban egy nyitott, félmérföldes (kb. 0,8 km-es) pályán. A prototípus 1,1 másodperc alatt gyorsult 187 km/h-ra (116 mph), és 5 másodpercen keresztül száguldott 480 km/órás sebességgel, ami körülbelül fele akkora, mint a végleges változat tervezett sebessége. Ez ígéretes kezdet, de a fejlesztőknek még számos akadályt kell leküzdeniük, mire a Hyperloop technológiáját sikerül teljes egészében megvalósítani. Ha elkészül, akkor a vonat egy "vákuumozott" - pontosabban vákkum közeli, így minimális közegellenállást eredményező - csatornában fog közlekedni olyan nagy sebességgel, hogy a San Francisco - Los Angeles távolságot mindössze 30 perc alatt teszi meg. Az alapelve ebből a szempontból hasonló, mint a nálunk is nagyon sok könyvtárban és postán alkalmazott csőpostáé. Magáról a hajtóműrendszerről még nem sokat tudni, ami biztos, hogy az eszköz rotorjait a sínpályába épített elektromágneses egységek lendítik előre, melyek meghatározott távolságban lesznek egymástól elhelyezve. (Ezzel az eljárással egyébként a Hyperloop mérnökei szerint akár az 1200 km/h (750 mph) sebességet is elérhető lehetne.) A rendszer energiaszükségletét a tervek szerint a pálya külső borításának tetején elhelyezett napelemek fogják biztosítani. A hyperloopról írt átfogó cikkünk itt olvasható (a hajtóműrendszer működését itt még nem tudtuk bemutatni).
A Hyperloop egyébként többek között a francia nemzeti vasúttársasággal, az SNCF-vel működik együtt, emellett a Deutche Bahn Engineering & Consulting-al és a brit Arup csoporttal, de vannak tárgyalások más európai befektetőkkel is. Rob Lloyd, a Hyperloop One igazgatója nyilatkozta szerint szeretnék újraírni a közlekedés jövőjét azzal, hogy biztonságosabb, hatékonyabb és fenntarthatóbb - azaz többek közt zéró CO2 kibocsátást eredményező - módját biztosítják a közlekedésnek, beleértve természetesen a teherszállítást is. - A Hyperloop számos problémára adhat választ, mely manapság a hosszú útvonalak közlekedését jellemzi – mondta Gregory Hodkinson, az Arup Group elnöke.
Képek forrása: Főkép - Beágyazott youtube videó / 2. kép: Wikipedia