Hamarosan csőpostában utazhatunk?

Hír

2015/01/20


Milyen lehet egy csőpostához hasonló kapszulában utazni és ezzel egy óra alatt eljutni Budapest belvárosából a párizsi Szajna partig? - Egyelőre ez még csak álom, vagy mégsem? Amikor Elon Musk 2013 augusztusában bemutatta a Hyperloop ötletét, az első reakciók többsége a hitetlenkedés és a teljes értetlenség volt.

A Tesla vezér nem ismer lehetetlent
Elon Musk (43) a világ egyik leginnovatívabb milliárdosa, aki vagyonát a PayPal-al alapozta meg, majd miután eladta azt, megalapította az elektromos autók piacát forradalmasító Tesla Motors-t, az űrjárműveket gyártó Space X-et és a napelem gyártásban szinte egyeduralkodó Solar City-t. Sokak szerint a 2008-as Vasember c. film (melyből trilógia készült) főhősét is róla mintázták. Musk eddigi életével rá is szolgált erre! Nem ismer lehetetlent, bármilyen ötletről van szó! Minden esetben, amikor először beszélt a nagy nyilvánosság előtt egy új projektjéről, a legtöbben csak „csóválták” a fejüket. Végül az idő mindig őt igazolta.

Hyperloop, avagy a „csővasút” az ötödik közlekedési rendszer
2013 augusztusában, amikor Musk nyilvánosságra hozta a Hyperloop-nak nevezett új közlekedési rendszer ötletét, a többség őrültnek, de egyben zseniálisnak is nevezte azt. A bejelentéssel együtt azt is elmondta, hogy nincs ideje az elméleti ötlet gyakorlati megvalósítására, mert a többi projektje (Space X űrjármű és a Tesla Motors új „népautó” koncepciója) minden idejét leköti. Ezért is döntött úgy, hogy nyílt forráskódúvá teszi a Hyperloop Alpha verziójának teljes 58 oldalas dokumentumát. Így bárki, aki szeretne részt venni a fejlesztésben, azt szabadon megteheti.
(A dokumentum itt érhető el:
http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_images/hyperloop-alpha.pdf)

Musk szerint az eddigi négy közlekedési rendszer ( légi, vízi, vasúti, közúti) mellett a Hyperloop egy teljesen új megoldást jelent. Ez a rendszer sokkal olcsóbb, tisztább és gyorsabb lenne mint a másik négy és az időjárás viszontagságainak sincs kitéve! Az utasokat szállító kapszulák légpárnákon közlekednének egy olyan csőben, amiben vákuum uralkodik, melynek segítségével a jármű végsebessége 1220 km/h is lehet. Az alapelve hasonló, mint a nálunk is nagyon sok könyvtárban és postán alkalmazott csőpostáé!

A rendszer energiaszükségletét a tetején elhelyezett napelemek biztosítanák.
Egy Los Angeles és San Francisco között megépülő 650 km hosszú szakasz összköltsége 6-10 milliárd dollár és ezt a távolságot 30 perc alatt tenné meg a Hyperloop.

A nagy csend időszaka
A bejelentés után a témában nagyon sok szakmai értekezés született, majd lassan egyre nagyobb csend vette körül azt.
Közben a háttérben néhány fejlesztőmérnök létrehozta a Hyperloop Transportation Technologiest-t (HTT), ami Musk ötletét fejlesztette tovább. A cégnek már közel száz mérnök dolgozik, akik napi munkájukat a Boeing, NASA, Yahoo!, Airbus, SpaceX, vagy a Salesforce dolgozójaként végzik, itt pedig szabadidejükben, önkéntes alapon teszik ugyanezt. A HTT a JumpStartFund módszere szerint működik, ami azt jelenti, hogy az itt dolgozók csak akkor kapnak majd fizetést, vagy részesedést a cégből, amikor az már nyereségessé válik. Azóta csatlakozott hozzájuk az UCLA 25 végzős mérnök hallgatója is.

Valami elkezdődött
A nagy csendet a HTT tavaly decemberben bemutatott 68 oldalas dokumentuma törte meg, amivel a Hyperloop újra a címlapokra került.
Az eredeti ötletet néhány helyen átalakították, hiszen Musk tervében egy felfelé nyíló ajtókkal felszerelt kapszula volt, ami a vákuumcsőben haladt volna, a UCLA mérnökei viszont egy belső kabint álmodtak meg, amelyet egy külső héj borítana, ez érintkezne a cső falával. Utóbbiban kapnának helyet az akkumulátorok, a kompresszorok, továbbá olyan technológiai felszerelések, amelyek a hangsebesség eléréséhez szükségesek.
Dirk Ahlborn a HTT vezérigazgatója szerint tartható az eredeti költségszámítás, ami egy 650 km-es szakaszon 6-10 milliárd dollárt jelent! A műszaki megvalósíthatósági tanulmányt 2015 közepére ígéri és - ha minden jól megy - 10 éven belül megépülhet az első szakasz.

Miben más és jobb a Hyperloop?
A Hyperloop forradalmasítaná a közösségi közlekedést, hiszen a Concorde-ok kivonásával a légi közlekedésnél is gyorsabb lenne.
Sebessége megközelítené a hangsebességet, ami közel 1220 km/ órát jelent. A tervek szerint a Los Angeles-San Francisco útvonalat 30 perc alatt fogja megtenni, ami most repülővel 75 perc, és ehhez még hozzájön a repülőtérre való kijutás időtartama is. A Hyperloop-nál nincs szó erről, hiszen elég lesz 5 perccel az indulás előtt kimenni az állomásra. Ez nagyon sok üzletember időmenedzsmentjét könnyítheti majd meg.

A világ leglassúbb „szupergyors” vasútja épül fel Kaliforniában?
Az USA évtizedekre le van maradva a nagy sebességű kötött pályás közlekedési rendszerek építésében. Néhány rövid szakasztól eltekintve nincs is ilyen az országban. Ezen a helyzeten változtatna Kalifornia állam, amely 2013 során elfogadta azt a tervet amely Los Angeles és San Francisco között megépülő gyorsvasút koncepcióját tartalmazza. Ennek költsége közel 70 milliárd dollár és egy jegy kb 100 dollárba kerülne majd. A „gyorsvasút” sebességét 240 km/ h-ra tervezik.

Musk 2013 augusztusi vitaindító dokumentumának bevezetőjében ezt írja: „Nagyon csalódott voltam, amikor  Kalifornia  állam a "nagy sebességű" vasút tervét jóváhagyta. Ha jól tudom nem csak én voltam ezzel így. Hogyan lehetséges az, hogy a Silicon völgy otthonában, ahol olyan tudás halmozódott fel, hogy a Mars-ra küldünk járművet, egy olyan gyorsvasutat akarnak megépíteni, amely egyszerre a legdrágább és a leglassabb is a világon?”
(Forrás:
http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_images/hyperloop-alpha.pdf)

Ha csak a számokat nézzük, akkor az állami gyorsvasút koncepciója 10x annyiba kerül, a vonat sebessége töredéke a „csővasút”-énak és az egy főre jutó jegy ára is 5x drágább lenne. (Hyperloop jegyára 20 dollár)

Idén az események felgyorsultak. Január 6-án megtartották a Los Angeles és San Francisco között tervezett állami gyorsvasút alapkő letételi ünnepségét. A Hyperloop-nál sokkal rosszabb koncepció elindult a megvalósítás útján.

A nagy bejelentés: A „Vasember” visszatért gyermekéhez
Ekkor megtörtént az, amire a Musk-ot nagyon jól ismerők már régóta vártak. A „Vasember” visszatért gyermekéhez! Amit ő a „fejébe vesz” azt bármi áron végigviszi! Január 15-én a Tesla vezér twitter üzenetben az alábbiakat közölte a világgal:

„Megépítünk egy Hyperloop tesztpályát azoknak a cégeknek és tanulóknak, akik a „csővasút” fejlesztésében részt vesznek. Még aznap egy újabb twitter üzenetében arról beszélt, hogy meghirdet egy minden évben megrendezendő Hyperloop-al foglalkozó tanulmányi versenysorozatot.
Ezzel Kalifornia államnak is üzent, hiszen a tesztpályát Texasban tervezi megépíteni. Musk és a HTT vezérigazgatója Dirk Ahlborn is elmondta, ha az eredetileg Kaliforniába tervezett első szakasz építése az állami bürokrácia miatt nem tud megvalósulni, akkor az egész projektet elviszik egy másik államba, ha ott sem tud megvalósulni, akkor külföldre megy.

Azzal, hogy Musk visszatért, egyre nagyobb az esély arra, hogy tíz éven belül megépüljön a szupergyors „csővasút”. Ez óriási versenyhelyzetet jelentene a légitársaságoknak is, de nekünk, utasoknak egy nagyon biztonságos és gyors közlekedési eszközt biztosítana.

 

 

Ön utazna a "csőpostában"?

A rovat új hírei

Hasonló

A rovat legolvasottabbjai