Napelemes vonatok és vasútállomások
Viliről, a nemzetközi hírű magyar napelemes kisvasútról korábban már beszámoltunk, íme néhány szintén napenergiával működő "nagytestvér" külföldről.
Belgium: 16 ezer napelemmel borított alagút
Az Amszterdamot Párizzsal összekötő vasútvonalon, a belgiumi Antwerpen közelében található az az alagút, amelyet eredetileg azért építettek, hogy ne kelljen kivágni az út menti ősi erdő fáit (így védve meg egyúttal a szupergyors vonatot is az esetlegesen rádőlő fáktól). A két mérföld, vagyis több mint három kilométer hosszú alagút azonban 2011-ben új funkcióval bővült a rátelepített 16 ezer napelemnek köszönhetően. Bár nem tűnhet soknak, mégis nagy szó, hogy a telepek által termelt elektromos áram segítségével évi egy nap erejéig fedezni tudják a belga vonathálózat és az antwerpeni állomás teljes áramfogyasztását.
A kivitelező belga cég, az Enfinity holnapja szerint a napelemek felszerelése viszonylag gyors (alig egy éves) és egyszerű folyamat volt, mivel senkinek nem állt érdekében, hogy akadályozza a munkát... A megújuló energiával foglalkozó vállalat szerte a világon szorgalmazza a hasonló, eddig kihasználatlan területeken való tiszta energiát termelő telep létrehozását.
Kína: a legnagyobb és a legelső vasútállomási napelemtelep
Ugorjunk egy nagyot a térképen, és vegyük szemügyre e szempontból az egyre több technika fejlesztésben élen járó (mellesleg pedig a világ egyik legnagyobb levegőszennyezőjének számító) Kínát. A napenergiát a szupergyors vonatokkal összekötő kínai projektek legimpozánsabbika volt az a 2010-es vállalkozás, amikor a Sanghajban található Hongqiao vasútállomás épületének 61 ezer négyzetméternyi alapterületű tetejét összesen 20 ezer darab napelemmel borították be. Az óriási kiterjedésű telep évi 6,3 millió kilowattórányi áramot termel, mely akár 12 ezer sanghaji háztartás teljes elektromos áramszükségletét képes (lenne) fedezni. (fotó forrása)
A legelső ilyen napelemtelep azonban egy másik nagy sebességű vonathálózat, a Vuhan-Kuangcsou vonal vuhani állomásának tetején található, bár a sanghaji nagyjából harmada, de még mindig hatalmasnak számít - Kínában is.
A jövő: 1300 km/óra sebességre képes napelemes szupervonat
Idén nyár végén mutatta be a világnak legújabb ötletét Elon Musk, az egyik legnagyobb napelemgyártó cég, a SolarCity alapító-tulajdonosa, amely akár alapjaiban forradalmasíthatja a vasúti közlekedést. Az amerikai milliárdos a Hyperloop nevet adta a jövő szupervonatának, amely sebessége a tervek szerint 1300 km/óra lesz (ez azt jelenti például, hogy a repülőgéppel is több órás Los Angeles – San Francisco távolság fél órára rövidülne a vonattal).
Elon Musk ötlete ráadásul - Kalifornia állam 70 milliárdos tervével szemben - csupán annak töredékébe, 6 milliárd dollárba kerül, emellett pedig megfelel a korszerű, jövőbe mutató elvárásoknak is. (Biztonságos, gyors, kényelmes, ellenáll az időjárás hatásainak és a földrengéseknek, az útvonalán élőknek nem zavaró.)
De ami talán ezeknél is fontosabb: biztosítja saját energiaigényét: ez jelen esetben egy csőpostaszerű rendszerben valósulna meg, amely - akárcsak a jelenleg leggyorsabb vasút, a kínai Maglev - lábakon állna. Ezeken lenne az oda-, illetve visszamenő két cső, rajtuk pedig az egészet energiával ellátó napelem panelek. (A csövekben speciális, kisebb busz méretű járművek szállítanák az utasokat.) (fotó forrása)