Olcsó sportcipővel áll elő a volt NBA játékos
Stephon Marbury sokak szemében a társadalmi felelősségvállalás egyik nagykövetévé vált, és bár az általa elindított Starbury brand 2009-ben majdnem eltünt a süllyesztőben, a sportoló nemrég az instagrammon jelentette be hogy szeretné újjáéleszteni a márkát.
Stephon Marbury volt NBA játékos még 2006-ban dobta piacra saját márkáját, hogy méltó ellenfele legyen a véleménye szerint túlárazott, a családi kasszákat kifosztó sportcipőknek. Az interjúiban azt nyilatkozta, hogy olyan cipőt akart készíteni, melyet az övéhez hasonló családok is megengedhetnek maguknak. – A gettóban nőttem fel – nyilatkozta még 2006-ban. – Tudom, milyen az, amikor az embernek nincs pénze. Tudom, hogy éreznek a gyerekek, amikor bemennek egy áruházba, és meglátnak egy pár cipőt, amit nem tudnak megengedni maguknak.
Egyébként nemcsak maga a cipő, de az azt körülvevő kampány is figyelemreméltó volt: Marbury „cipőturné” keretében látogatott el a különböző áruházakba, hogy aláírja a cipőket a rajongóknak.
Megfizethető cipők
A Starbury darabok 10 és 15 dollárba kerültek, vagyis körülbelül 10-ed annyiért lehetett kapni őket, mint az ismert márkák cipőit. Marbury egy időben a saját cipőit viselte a meccsein is, azt az imidzset építve ezzel, hogy a termék nem afféle másodvonalas gyártmány. A Starbury One mellett, melyben Marbury a New York Kicks-nél töltött szezonban játszott többféle dizájn szerepelt a kínálatban: a Starbury Crossover, az Air Force One, a Starbury Cyclones valamint a Starbury SXM, emellett különféle ruhák is a repertoár részét képezték. Azonban ahogy Marbury NBA-karrierje véget ért, a kollekciók iránti érdeklődés is hanyatlani kezdett.
Társadalmi felelősség?
A társadalmi felelősségvállalás terén sokak szerint azért is jelentős lépés ez, mert egyrészt felhívja a figyelmet arra, hogy mennyire irreálisan sokba kerülnek a márkás sportcipők. Másrészt megváltoztathatja a fiatalok gondolkodásmódját is: a kosarascipők gyakran meghatározzák a gyerekek identitását, és akkor is megveszik őket, ha ez megviseli a családi kasszát, vagy rosszabb esetben ellopják, ha más módon nem juthatnak hozzá. (Marbury kampány-kommunikációjában a központi helyet betöltő „edzőcipő-bűnözés” (sneaker-related crime) problematikája olyan esetekre is felhívta a figyelmet, amikor gyermek- vagy fiatalokorúak gyilkoltak is a márkás edzőcipőkért.)
Főszerk: Az NBA sztárok gyermek rajongói azonosulni szeretnének a hőssel, azzal a sikeres emberrel, aki megmutatta a világnak, hogy bármi lehetséges: Ezt pedig mi mással lehetne elérni, mint a cipővel? - Az edzőcipő márkák marketingesei ezt nagyon jól tudják, tehát nem csak egy terméket adnak el, hanem egy életérzést, sőt, egy "álmot". Marburynak is ez a célja, csak ő körülbelül a tizedét kéri el érte, és épp ezzel követi el a hibát: Ugyanis a márkás sportcipő elkészítése a legkisebb költséget képviseli a termákláncban, hiszen az árára még rájönnek a logisztikai-, tárolási- kommunikációs és marketing (és persze a reklám) költségek. És akkor még nem beszéltünk a brand értékéről, melynek természetszerüleg meg kell mutatkoznia a termék árában is. A konklúzió tehát, hogy - bár Marbury céljai nemesek - valószínűleg tehetségtelen gazdasági- és márkaszekemberek adják neki a tanácsokat, és még senki sem világosította fel arról, hogy a piacon mindennek megvan a "beárazott" értéke, a márkás termékek / szolgáltatások pedig természetszerüleg egy magasabb árkategóriát képviselnek. Marbury gondolatmenetével van még egy probléma: bármilyen termékcsoporthoz fel lehetne állítani büncselekmény statisztikákat, gondoljunk pl. a fiatalok körében elkövetett márkás okostelefonok lopására, mely esetekből nagyságrendekkel több lehet, mint a cipőlopásokból - ergo erre a problémára is az lenne a megoldás, hogy olcsóbb okostelefonokat gyártunk?
A sportoló nemrégiben bejelentette, hogy szeretné újjáéleszteni a márkát, de a részleteket egyelőre még nem lehet tudni. Arról nem osztott meg információkat, hogy ki fogja tervezni, gyártani a cipőt és mennyibe fog kerülni. A Twitteren és az Instagramon néhány rajzot közölt, és azt, hogy hamarosan jön az új kollekció.