Akarjuk látni! - Így él egy tipikus cipőmunkás Ázsiában

Magazin

2015/11/15

Az európai lakosság körülbelül felének van bármi tudomása a cipőgyártás körülményeiről. A nemrégiben indult kampány célja a tisztességes és átlátható cipőipar.

"Nem kell a világ végére utaznia, hogy megtudja az igazságot. Tegye meg az első lépést a tisztességes és átlátható cipőipar felé. Töltse le az alkalmazást még ma". - Ezzel a jelmondattal indult útjára nemrégiben a kampány, melyet a Labour Behind the Label (Munka a címke mögött) nevű szervezet több más európai intézménnyel együtt indított azért, hogy a fejlett országok vásárlói tudomást szerezzenek a cipőmunkások körülményeiről, történeteiről, és megtegyék az első lépéseket azért, hogy a cipőipar szigorúbban szabályozott és átláthatóbb legyen.

Miért kellene cipőt váltanunk?
Az európai lakosság körülbelül felének van bármi tudomása a cipőgyártás körülményeiről. Csak 2013-ban több mint 22 milliárd pár cipő készült, vagyis annyi, mintha a föld minden lakójának 3 pár jutna. Ezek 87%-át Ázsiában gyártották. A globális cipőipart az emberi jogok rendszerszintű megsértése jellemzi: nemcsak az éhbér, de a dolgozók egészségének és a környezeti terhelésnek a semmibevétele is.

Egy tipikus cipőmunkás
Naga Bai 65 éves varrónő körülményei jól példázzák azt, hogyan kell elképzelnünk egy cipőmunkás életét. Az asszony az indiai Ambur városában él és több, mint 20 éve varr cipőket. Otthonról dolgozik, ami azt jelenti, hogy nem illeti meg semmiféle juttatás, sem nyugdíj, sem egészségbiztosítás. Minden reggel leszállítják neki az összevarrandó anyagokat, este pedig érte jönnek. Naponta maximum 10 pár cipőt tud megvarrni, és páronként mindössze 14 centet (körülbelül 44 forintot) kap. Ez azt jelenti, hogy napi bevétele kevesebb, mint 1,5 Euró, vagyis 470 forint. Ebből még a napi betevőjét is nehezen fedezi, hiszen egy kiló rizs is legalább 60 centbe (körülbelül 190 forint) kerül. Több ezer dolgozó él hasonló körülmények között, a szegénység csapdájában azért, mert egy cipő eladási árának mindössze 2%-át kapja meg az, aki előállította a lábbelit.

Mit tehetünk?
A Válts cipőt kampánnyal a szervezetek szeretnék elérni, hogy az Európai Unió világos szabályokat vezessen be a cipőforgalmazás területén, mely magában foglalja a munkások jogainak biztosítását. Ezért virtuális menetet szerveznek, melyhez itt lehet csatlakozni. A kampány Facebook oldalán további információkat találunk az aktuális történésekről.

 

A rovat új hírei

Hasonló

Elveszik a munkánkat a robotok?

Ha sikerül radikálisan átszervezni a munkaerőpiacot, akár még hasznunkra is válhat a változás. Ám még így is vannak ...

Cipő szegény gyermekeknek

Kenton Lee adományozási céllal tervezett szandáljával a cipő "luxusa" végre eljut a szegény országokba.

Gyermekmunka a 21. században

A munkára kényszerült (5-17 éves életkor közötti) gyermekek száma világszerte a 200 millió főt is meghaladja.