Interjú Lakatos Zsófiával
Lakatos Zsófiával, a Magyar PR Szövetség Elnökével beszélgettünk a CSR-ről, avagy a Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalásáról, valamint Angliában megjelent könyvéről.
eco: Mennyiben befolyásolja egy-egy vállalat sikerességét a CSR?
LZs: Fogalmazzunk úgy, hogy a vállalatok ma már nem engedhetik meg maguknak, hogy ne törekedjenek a felelős működésre, mert a fogyasztó büntet. És a felelőtlen, ártó vállalat hamar elveszíti a szimpátiát, amely komoly pénzügyi veszteségben testesül meg.
eco: Miért Kelet-Közép Európa vállalatai voltak az elsődleges célpontok?
LZs: Magyarországot ismerem a legjobban, de egy külföldi üzletember számára a régió sokkal érdekesebb, mint egy-egy ország. Ezért régióban gondolkodtam, és innen adott volt, hogy Közép-Kelet Európa lesz a téma.
eco: Van különbség az európai régió országai és a nyugati országok nagyvállalatai között? Ha igen, mik azok?
LZs: Nyugaton a fogyasztók kényszerítették ki a vállalatoktól, hogy felelősek legyenek. A volt szocialista országokban pedig az anyacég nyomására kezdtek CSR-rel foglalkozni a cégek, tehát felülről jött az ösztönzés.
eco: Mennyire veszik figyelembe a vállalatok a kultúrák közötti különbségeket? Mennyi energiát fektetnek annak megismerésére?
LZs: Szerintem kevesebbet, mint ami ideális volna. Pont erről szól a könyv, hogy egy régió vagyunk, de nem egy ország és csak az a vállalat lehet sikeres, amely tiszteletben tartja a különbségeket és veszi a fáradtságot, hogy megismerje az adott ország népét, történelmét, szokásait és kultúráját.
eco: Angliában jelent meg a könyv, magyar nyelven is várható a kiadása?
LZs: Nem hiszem. Ez a könyv nem a magyar piacra íródott, hanem olyan üzletemberek számára, akik kacérkodnak ezzel a régióval, de még nem ismerik eléggé.
eco: Mi az üzeneted a könyvvel?
LZs: Egyrészt az, hogy felelős vállalatnak lenni nem jog, hanem kötelesség. Másrészt az, hogy a CSR nem egy „copy-paste” terület, és csak az lehet hosszú távon sikeres, aki megismeri ezt a régiót és tiszteletben tartja az országok sajátosságait.
eco: Nemrég kaptad meg a Fenntarthatóság Szakmai Követe díját is, amihez gratulálunk. Mit fed ez a díj, mennyire inspirál téged munkádban?
LZs: Köszönöm. Ezt a díjat a Budapest Klub és a Piac és Profit magazin alapította és olyan szakemberek kaphatják meg, akik sokat tesznek azért, hogy a felelős vállalati gondolkodás elterjedjen Magyarországon is. Én vagyok az első szakember, aki megkapta ezt az elismerést és ez óriási megtiszteltetés.
eco: Nemrég választottak meg a Magyar PR Szövetség elnökének. Várhatóak-e a szövetségen belül változások (pl. környezettudatosság kapcsán), ha igen, mik azok?
LZs: Nemcsak az elnök új, hanem szinte teljesen új az elnökség is. Azt gondolom, hogy sok változás várható, lépésről-lépésre haladunk. A CSR eddig is kiemelten fontos terület volt az MPRSZ-en belül, gondoljunk csak a sikeres CSR Best Practice díjra, vagy a CSR roadshow-ra. A fenntarthatóság kiemelt szerepet kap a jövőben is. Részletekről még korai beszélni, de biztosan folytatjuk a megkezdett programokat és például külön tagozatot hozunk létre, ahová a CSR-ügynökségeket invitáljuk majd.
eco: Anyaként, két gyermekkel háztartást vezetsz, mellette a Hill & Knowlton ügyvezetőjeként dolgozol és a Magyar PR Szövetség elnöki feladatait látod el, no meg sok más kötelezettségnek is eleget teszel. Az idővel hogy állsz? :)
LZs: Éjfél és hajnali kettő között még rá szoktam érni. :) Elég pörgős az életem, de van mögöttem egy fantasztikus család és csodálatos kollégák és barátok, akik feltöltenek energiával, amikor kell. Máshogy nem lehet ezt az életet élni; kell egy nagyon erős hátország, akik ugyanúgy odateszik magukat, csak én vagyok a kirakatban.
eco: 2014 kapcsán mi az üzeneted olvasóinknak?
LZs: Ez egy jó év lesz. Pörgős, dolgos, de jó év. Csak annyi kell, hogy ne egymás ellen, hanem egymással összefogva dolgozzunk, de már látom a szándékot az emberekben az összefogásra. Én optimista vagyok.
Lakatos Zsófia Szakértőként is segíti az ecolounge szerkesztőségének munkáját "Vállalati felelősségvállalás" témában.