Itthon is egyre több a felelős vállalat

Hír

írta: Tóth Judit
2016/05/03

Változó világunkban a súlyosbodó társadalmi és környezeti problémák megoldása állami keretek között ma már egyre nehezebben megoldható, épp ezért felértékelődik azon vállalatok szerepe, melyek számára a profittermelés nem zárja ki a felelős magatartást és az értékteremtést.

A vállalatok társadalmi felelősségvállalása (Corporate Social Responsibility – CSR) egy olyan szemléletmód, melynek lényege, hogy a vállalatok beépítik a társadalmi és a környezeti szempontokat tevékenységükbe és partnereikkel való kapcsolatukba. S teszik mindezt önkéntesen, mert úgy ítélik meg, hogy hosszútávon ez a magatartás megtérül, és a nyereségorientált működés nem zárja ki a fenntarthatóságot és azt, hogy értéket is teremtsenek.

Lehetőségek és döntések
A vállalati felelősség jóval több mint a törvények betartása. Az eszköztár meglehetősen széles, éppúgy beletartozik a környezetvédelem, mint a megfelelő munkakörülmények biztosítása, a dolgozók lelki és testi egészségének szem előtt tartása vagy különböző társadalmi ügyek felkarolása, például hátrányos helyzetű csoportok támogatása, egészséges életmód népszerűsítése.

Környezetvédelem terén a szelektív hulladékgyűjtés vagy az energiatakarékosság ma már alapvető egy felelős vállalat számára, de ezeken túl is számos lehetőség van. Például a vállalat vezetése dönthet úgy, hogy a nagy távolságokról történő beszerzés helyett inkább helyi forrásokat részesít előnyben vagy, amennyiben van erre lehetőség, termékei gyártása során igyekszik újrahasznosított alapanyagokat használni.

Jótékonyságtól a tudatos CSR stratégiáig
A társadalmi felelősségvállalás a XIX. század második felétől kezdett megjelenni, amikor az egyre hatalmasabbá váló vállalatbirodalmak jótékonysági akciókkal próbálták az ellenük felszólaló hangokat lecsendesíteni. Mára a társadalmi felelősségvállalás vállalatszervezési filozófiává és versenyképességet növelő tényezővé vált. Itthon azonban a tudatos CSR-tevékenység még leginkább a nagyvállalatoknál és a multinacionális cégeknél figyelhető meg, a kis-és középvállalatoknál kevésbé, rájuk inkább az alkalomszerű jótékonykodás jellemző.

Adománybolt és madárvédelem
Persze vannak üdítő kivételek. Ilyen például az adományboltokat működtető Cseriti Szociális Szövetkezet, melynek legfőbb célja, hogy vásárlási lehetőséget és munkalehetőséget teremtsen a rászorulók számára, emellett pedig a termékek újrahasználatával és újrahasznosításával a lerakókra kerülő hulladék mennyiségének csökkentéséhez is szeretnének hozzájárulni.

A korábban Zöld Kiválóság Díjat is elnyerő MAVIR Zrt. többek között a madárvédelemben tevékenykedik. Természetvédelmi szakemberekkel együttműködve már évek óta helyeznek ki műfészkeket nagyfeszültségű vezetékek tartóoszlopaira, ugyanis az erdőterületek fogyatkozása miatt számos madárfaj- pl. kerecsensólyom, holló, vörös vércse, kabasólyom- a megfelelő fészkelőhelyek hiánya miatt az távvezetékek oszlopaira próbál fészket rakni.

A vállalati felelősségvállalás ma már egyre fontosabb tényező itthon is, mi sem jelzi ezt jobban, mint, hogy 2008 óta létezik a Magyar Üzleti Felelősség Díja is. A CSR Hungary Díjat több kategóriában osztják ki, többek között felelős kis, közép és nagyvállalatok valamint közintézmények számára.

Egy felelős vállalat portréja
A Knauf Csoporthoz tartozó Knauf Insulation a világ egyik legnagyobb és leggyorsabban fejlődő szigetelésgyártója. A vállalat számára a társadalmi felelősségvállalás különösen fontos, és amellett, hogy társadalmi, kulturális, tudományos és sporttal kapcsolatos projekteket és eseményeket támogat, a fenntartható fejlődés és a környezetvédelem elkötelezett híve.
A cég arra törekszik, hogy a gyártás során üzemeik ne szennyezzék a környezetet, és termékeiket a lehető legalacsonyabb szén-dioxid kibocsátási szint mellett állítsák elő. De nem feledkeznek meg irodáikban vagy a szállítás során alkalmazható energiatakarékossági intézkedésekről sem. Magas színvonalú csomagolási technikájuknak köszönhetően például igyekeznek csökkenteni a szállításkor elfogyasztott üzemanyag mennyiségét, 2014-ben pedig a csehországi Krupkában működő üzemüknél, a Románia és Törökország felé irányuló export során, a közúti szállításról átálltak a vasúti szállításra. Ezzel 15 hónap alatt 424 tonnával csökkentették a szén-dioxid- kibocsátást, ami kb. akkora mennyiséget jelent, mintha egy autóval százszor megkerülnénk a Földet. Ráadásul a vasúti szállítás nemcsak környezetbarátabb megoldás, de gyorsabb is.
A vállalat a lehetőségekhez mérten növeli az újrahasznosított alapanyagok arányát, a cég által gyártott üveggyapot szigetelés például 80%-ban újrahasznosított üveghulladékból készül. Mint környezete iránt felelősséget viselő nagyvállalat, a Knauf Insulation fokozott figyelmet fordít ökológiai lábnyomának csökkentésére is. 2009 folyamán például 11%kal kisebb teljes szén-dioxid- kibocsátás valamint 18,3%kal kisebb vízfelhasználás mellett valósította meg energiahatékony szigetelőanyagai gyártását.
A cég öt év alatt 50%-kal csökkentette a lerakókra kerülő hulladék mennyiségét is.

(Hirdetés)

 

A rovat új hírei

Hasonló

Interjú Fáy Zsolttal

Fáy Zsolttal, a MagNet Magyar Közösségi Bank alapító tulajdonosával, igazgatósági elnökével beszélgettünk.

Interjú Tulik Ágnessel

Arra voltunk kíváncsiak, hogy a Szerencsejáték zRt. mennyire gondolkodik - és persze cselekszik - „ökosan”?