Egy vállalat a zöld szemléletformálás szolgálatában
A Knauf cég nemcsak a szietelőanyagok gyártása, de a környezetvédelmi szemléletformálás terén is fontos szerepet tölt be.
A Knauf Insulation, a Knauf Csoport, építőanyagokat gyártó cég szigetelésekre specializálódott egysége már több, mint 10 éve van jelen Magyarországon, és ezalatt az idő alatt nemcsak az otthonok energiahatékonyságának fejlesztésében, hanem a lakosság környezettudatos szemléletének formálásában is hatékonyan részt vett.
Termékeik gyártása során is elkötelezettek a fenntartható fejlődés és a környezetvédelem iránt, ami többek között abban nyilvánul meg, hogy szigeteléseik újrafelhasznált vagy bőségesen rendelkezésre álló alapanyagokból készülnek.
Fenntartható termékek
A cég által gyártott üveggyapot 90%-ban újrahasznosított üvegből készül, melyhez Európa különböző pontjain található szelektív gyűjtőiből vásárolják meg a színes és fehér üveget. A termék különlegessége emellett, hogy új, megújuló forrásból származó, formaldehid- és kőolajmentes kötőanyagot tartalmaz. A cég másik környezetbarát terméke a Heraklith fagyapot, mely szintén megújuló alapanyagokból készül, károsanyag kibocsátás nélkül. Kőzetgyapot szigetelésük természetes bazaltból áll.
A gyárak gépsorait a világ legfejlettebb tesztelési eljárásainak vetik alá, így kiemelkedően hatékony gyártási környezetet hoznak létre, hogy a lehető legalacsonyabb széndioxid-kibocsátással járjon a legjobb minőségű anyagok előállítása. Nemcsak a gyártás, de a csomagolás terén is fontos szempont a környezettudatosság, a magas színvonalú, korszerű csomagolástechnikának köszönhetően a termékek kisebb helyet foglalnak el. Ez nemcsak a keletkező szemét mennyiségét csökkenti, hanem a szállításhoz szükséges üzemanyagét is. Fenntarthatósági jelentésük a gyártási irányvonal mellett egy szabályrendszert is felállít, mely az aktuális környezetvédelmi normáknál szigorúbb feltételeket támaszt. Ez szabja meg többek között a gyártás során felhasznált ivóvíz csökkentését és a károsanyag-kibocsátás minimalizálását. A fenntarthatósági irányvonalat minden leányvállalatnak szem előtt kell tartania országtól függetlenül, emellett a cég a gyárak környékének lakosságát is igyekszik megismertetni magával a céggel és a gyártás folyamatával - céljuk a teljes transzparencia.
Társadalmi felelősség
A társadalmi felelősségvállalás jegyében alkalmazottaikat elsősorban a környéken élők közül választják, és úgy vélik, az elesett sorsúakat kötelező támogatniuk. Fontosnak tartják, hogy a cég az adott helyi közösség részévé váljon. Erre az egyik legjobb példa Zalaegerszeg, ahol a magyarországi gyár üzemel. Itt a fiataloknak igyekeznek munkalehetőséget, szakmai gyakorlatot biztosítani, emellett a helyi önkormányzattal együtt segíteni őket, lakóépületeik hőszigetelési gondjainak megoldásában is.
Egy vizsgálat, mely magáért beszél
A Knauf Insulation nemcsak a piacon, hanem a szemléletformálásban is vezető szerepet tölt be. Ennek a tevékenységnek az egyik legfontosabb állomása a 2013-as Nálam szigetelnek elnevezésű program, Magyarország és Európa első, valós körülmények között végzett vizsgálata volt, mely a különböző épületek energiahatékonyságát hasonlította össze.
A program keretében két, közel azonos műszaki feltételekkel rendelkező családi házat és közel azonos életvitelt folytató családot választottak ki, majd az egyik család házát teljeskörűen leszigetelték. A szigetelt ház, mely Hajdúnánáson található, így „A” energetikai besorolásúvá vált, a tőle mindössze 6 km-re, Hajdúdorogon fekvő, szigeteletlen ház „F” kategóriájú maradt. Az ingatlanokat mérőműszerekkel szerelték fel, amelyek a nap 24 órájában mérték a fűtési energiára használt gázt és azt, hogy mennyibe kerül. A közel 7 hónapos fűtési szezon alatt a szigetelt házban lakó család 113 888 forintot spórolt meg a szigeteletlen házban lakó családhoz képest. Ahhoz, hogy a belső hőmérséklet azonos szinten maradjon, itt 46%-kal kevesebb gázra volt szüksége, sőt, a kazánok energiatakarékosabb működése okán még áramból is kevesebb fogyott. (Nemrég egyébként egy újabb érdekes kísérletbe fogott a vállalat: Vonatvagonokat alakítottak át lakásokká, raktárakká és irodákká, majd tesztelték a végeredményt. Erről itt olvashat.)
A Nálam szigetelnek program eredményei önmagukért beszélnek, a vizsgálat tehát remekül bizonyította a hőszigetelő anyagokban rejlő energiamegtakarítási lehetőséget, emellett nagy lépést jelentett a lakosság energiatudatosságának növelésében is, köszönhetően a különleges médiafigyelemnek. A programról ugyanis a teljes hazai média mellett a Financial Times is beszámolt, a vállalat szemléletformálásban betöltött szerepét pedig a tekintélyes Prizma-díjjal jutalmazták. A Financial Times és a Knauf Insulation szerint is e nagyfokú hatékonyság miatt lehet a szigetelés az egyik legeredményesebb európai eszköz az energiafüggőséggel szemben.
A vállalat marketingvezetőjével készült interjút itt tekintheti meg.
(Hirdetés)