„Úsznak” a szemétben a tengerek
Itt a nyár és leginkább arról szólnak a hírek, hogyan tudunk védekezni a leégés, a káros napsugarak ellen. Arról nem igazán esik szó, hogy tudjuk megvédeni a környezetünket a nyaralás alatt. Az emberek többség egy-egy tengerparti üdülőhelyet választ úticélul a pihenés gyanánt. A nyaralás alatt sem szabadna megfeledkezni arról, hogy nem csak otthon kell környezettudatosnak lenni, de a nyaralás alatt is.
10 millió tonna hulladék évente a tengerekben…elképesztően magas szám. A leggyakoribb hulladékfajta, amit a nyaralók maguk után hagynak a vízben, vagy a vízparton az a műanyag hulladék. Műanyag palackok, műanyag zacskók, halászhálók és egyéb nyaraláshoz tartozó műanyag kellék. A műanyag hulladékok legnagyobb problémája, hogy a szerves anyagokkal ellentétben nem bomlanak le. A napfény, a sós víz és a hullámok darabokra szedi őket egy idő után, és összesodorják őket nagyobb foltokba. A legnagyobb szemét folt a Csendes-óceánon található a maga 3,5 millió tonna szemét nagyságával.
A víz szennyezettsége mellett komoly fenyegetést jelent a tengeri élőlények számára, akik elfogyasztják ezeket a műanyag hulladékokat, amit nem tudnak megemészteni, és elpusztulnak tőle. A másik veszély forrás az állatok tekintetében, hogy könnyen beleakadnak ezekbe a műanyag hulladékokba, ami szintén a pusztulásukhoz vezethet. A tengeri hulladék 15%-a marad a víztestben és 70%-uk pedig a tengerfenéken telepszik le, derül ki az UNEP kimutatásából. Az Algalita kimutatása szerint a bálna és delfin fajok 40%-a, míg a tengeri teknősök és tengeri madárfajok 36%-a fogyasztott már tengeri hulladékot.
A megelőzés a szárazföldön kezdődik, erre is szeretné felhívni a figyelmet a Médiaunió 2016-os „Nem nehéz…” kampánya, aminek a főcélja, hogy felhívja az emberek figyelmét arra, hogy mindenkinek egyéni felelősség a környezetvédelem.
Néhány tipp arra, hogy mit tudunk tenni a környezetért a nyaralás alatt:
1. Nyaraláskor is gyűjtsd szelektíven a hulladékot!
2. Vigyél magaddal kevesebb, egyszer használatos csomagoló anyagot!
3. Lehetőleg olyan nyaraló kellékeket vásárolj, amiket többször is tudsz majd használni, de ha már nincs is rá szükséged szelektív módon dob ki!
4. A pihenés alatt is figyelj oda arra, hogy ne maradjanak bedugva feleslegesen a töltők, elektromos eszközök.
„A Föld létezik néhány milliárd éve és még fog is. De az emberek nem lesznek rajta, ha tönkreteszik a környezetüket és nem lesz tiszta víz és levegő. Nekem ezért nem nagy áldozat 50 plusz lépést tenni a szelektív kukáig vagy előre gondolkodni” – mondta Geszti Péter, a Médiaunió elnökségi tagja.
Háttérinformáció:
A Médiaunió 2016-os kampányának célja, hogy megértesse az emberekkel egyéni felelősségüket a Föld szennyezésében, és, hogy döntéseikben szemponttá váljon a környezetvédelem. „A környezet védelme egyáltalán nem ördöngősség, nem bonyolult feladat, amely meghaladná bárki erejét. Olyan pofonegyszerű döntéseket kell csak meghozni, hogy „nem veszem meg a nyolcadik pöttyös ruhát, nem pazarlom az áramot, viszek táskát a bevásárláshoz és szelektíven gyűjtöm a hulladékot” – mondta Novák Péter, az idei kampány nagykövete.
Háttérinformáció: A Médiaunió Alapítvány 2008-ban azért jött létre, hogy évről évre nyilvánosságot biztosítson valamely fontos társadalmi ügynek. A Médiaunió legfőbb célja olyan közérdekű, társadalmi célú reklámkampányok szervezése és elhelyezése a médiában, illetve reklámhordozó-eszközökön, melyek érzékelhető és mérhető változást érnek el a magyar társadalomban. A kampányok elsősorban a közgondolkodás megváltoztatását célozzák. Az alapítványban részt vállaló médiumok önkéntes alapon felületet biztosítanak a kiválasztott téma kommunikációjának. A Médiaunió szervezete a kiválasztott társadalmi fontossággal bíró témát szakemberek és civil szervezetek bevonásával dolgozza fel és koordinálja a pr- és reklámügynökségek pro bono végzett munkáját. A Médiaunió Alapítvány éves kampányai sem gazdasági, sem politikai érdekeket nem szolgálnak. A Médiaunió egy naptári évben egy kiválasztott témára fókuszál. Az adott év üzenetét a témapályázatra beérkező ötletekből az Uniót alapító tagok által felkért kuratórium választja ki. Az öttagú kuratórium elnöke dr. Schmidt Mária, tagjai Novák Péter, Rudolf Péter, Csányi Sándor és Somody Imre.
Nem nehéz... kampány kreatív munkálatainak kidolgozását a Café Communications ügynökség vállalta (a reklámfilmek rendezője Salamon András, az operatőr Szabó Gábor), közreműködött a Post Edison és a Sparks, médiatervező partner az AdSol Média. A pr-feladatokat az Emerald PR intézi. Minden ügynökség pro-bono dolgozik a Médiauniónak. A kampány támogatója a Siemens.