Franciaországban felavatták a világ első napelemes autóútját
A napelemes útburkolat ötlete már korábban felmerült, és az Egyesült Államokban készült is belőle prototípus, a franciák innovatívabbnak bizonyultak.
Ségolène Royal környezetvédelmi miniszter karácsony előtt adta át a normandiai Tourouvre-au-Perche-ben található, 1 km-es útszakaszt, melyet 2800 négyzetméternyi napelem fed. A beruházás 5 millió euróba került, és a Bouygues nevű távközlési vállalat részeként működő Colas valósította meg, állami finanszírozással.
A Wattway nevű út paneljeit finom szilíciumlapokat tartalmazó gyantával fedték be, így bírják a forgalmi terhelést, beleértve a teherautókat is. A konstrukciót előzőleg már négy parkolóban tesztelték az ország különböző pontjain, most pedig két évnyi éles tesztelés elé néz, mely alatt várhatóan napi 2000 autó halad majd át rajta. Ez idő alatt dől el, hogy a napelemek elég energiát termelnek-e ahhoz, hogy biztosítsák a közvilágítást a 3400 lakossal rendelkező kisvárosban.
Bár ez az első napelemes út, melyet autókra terveztek, nem előzmények nélkül való: a holland Krommenie ugyanis már 2014-ben rendelkezett napelemes bicikliúttal. Ezek a fejlesztések ugyan nagy előrelépést jelentenek a környezettudatos várostervezésben, a megtérülési rátájuk azonban még hagy némi kívánnivalót maga után. A holland út egy év alatt 3000 kWh-nyi energiát termelt, vagyis annyit, amennyi egy átlagos otthon éves ellátásához elég. Az építési költségekből ugyanakkor 520,000 kWh-nyi hagyományos energiára futotta volna. |
A francia úttal kapcsolatban hasonló kétségek merülnek fel. Marc Jedliczka, az Energiaközvetítő Hálózat (CLER) alelnöke azt mondta, minden kétséget kizáróan technikai haladásként könyvehetjük el a beruházást, de a megújuló források fejlesztésében vannak fontosabb lépések is, mint az olyan „szerkentyűk” építése, melyek nagyon drágák, ám nem biztos, hogy megtérülnek. Jean-Louis Bal, a megújuló energia unió (SER) elnöke szerint még meg kell vizsgálni a költségek, az áramtermelés és az élettartam összefüggéseit, melyek menet közben derülnek ki. Addig nem lehet megmondani, mennyire hatékony ez a megoldás.
A kétségeket csak megerősíti, hogy Normandia nem mondható éppen "nap-nagyhatalomnak". Caenben, a régió székhelyén az intenzív napos időszak mindössze évi 44 napot tesz ki. Összehasonlításként Marseillesben ez eléri az évi 177 napot. Emellett az eddigi adatok szerint a napelemek nem annyira hatékonyak a lapos, mint a lejtős felületeken.
Royal mégis azt mondja, szeretné, ha még több napelem lenne a francia utakon, legalább kilométerenként elhelyezve. A Colas cég reméli, hogy sikerül csökkenteni a napelemgyártás költségeit, így jobban megéri majd a napelemes utak létesítése. Addig sem állnak azonban le a munkálatokkal, jelenleg körülbelül 100 napelemes útprojektjük van, melyek felét Franciaországban, a másik felét más országokban tervezik megépíteni.
Kép forrása: Eredetileg beágyazott Youtube videó (időközben megszűnt)