Mire jó a napelemes útburkolat

Hír

2015/03/16


Egy amerikai házaspár különös ötlettel állt elő: napelemekkel borítanák be az autópályákat, közlekedési útvonalakat és LED-es kijelzés cserélné fel az utakon a hagyományos, festékkel felvitt útburkolati jeleket.

Scott and Julie Brusaw különös ötlettel állt elő: a napelemmel működő, LED-es autópálya tervével. Bár eleinte szkeptikusok tömege vette őket körül, az amerikai Közlekedési Minisztérium végül a projekt mellé állt, és elnyerték a közösség támogatását is. Így belefoghattak ötletük megvalósításába, bár a kivitelezés igencsak bonyolult, és sokakban felmerül a kérdés: vajon mi szükség van rá?

Egyre több támogatás
2009-ben a házaspár cége, a Solar Roadways 100 000 dolláros támogatást nyert az amerikai Közlekedési Minisztériumtól, kutatásokra. Scott Brusaw azonban úgy vélte, sokkal hatékonyabban jár el, ha mindjárt a prototípus elkészítésére fordítja az összeget. Így 2010 februárjára elkészültek az első LED-es út-tömbök, egyelőre még a napelemek nélkül, azért, hogy lássák, működik-e egyáltalán a beépített elektronika.

Nem sokkal később a projekt újabb támogatást kapott, ezúttal 50 000 dollárhoz jutott a GE Ecomagination versenyének keretében. Mindehhez jött még a kormányzat újabb, 750 000 dolláros támogatása, melyből végül elkészülhettek a bemutatódarabok, immár a napelemekkel, a LED izzókkal és a fűtőrendszerrel együtt.

Életszerű?
A Közlekedési Minisztérium még az út biztonságának és teherbírásának tesztelésében is segített. A munkát Eric Weaver, a Szövetségi Autópályahivatal munkatársa vezette. Véleménye szerint nem túlságosan életszerű elképzelés, hogy az egész úthálózatot lefedhetnék napelemekkel. Ugyanakkor persze, ha az ember el sem kezdi, sosem ér a végére. Az erőfeszítések általában meghozzák az eredményüket – tette hozzá.

Scott Brusaw, aki egyébként villamosmérnök, mindeközben úgy vélte, jól jönne még némi pénz, hogy folytathassa a kutatást és bizonyítsa koncepciójának helytállóságát. Ezért az Indiegogo-n a közösségi finanszírosára specializálódott weboldaon is meghirdette projektjét, a közösség finanszírozásában bízva.

Mire jó?
A videóból kiderül, hogy mégis mire lenne jó a csillagászati áron elkészült napelemes LED-es út: mivel ellenáll az időjárás viszontagságainak, biztosítja az akadály- és balesetmentes közlekedést az év minden időszakában, és megóvja autónkat a károsodástól. Az útburkolati jelek LED izzók segítségével lennének láthatóak és az út fűthető is lenne.

A kampány annyira sikeres volt, hogy 2,2 millió dollárt hozott a napelemes útnak. Persze, jószerével akadtak kétkedők is, akik szerint az egész pusztán egy jól megszervezett átverés, melynek segítségével vagyonokat sikerült kicsalni a fizikához és gazdaságtanhoz mit sem értő, hiszékeny támogatók zsebéből. A projekt viszont, a merész kijelentések ellenére nem átverés. A tesztelés folyamatosan zajlik, noha Weaver szerint még igencsak messze jár azoktól az eredményektől, melyeket a tervezők elképzeltek.

Biztonságos?
Jelenleg az egyik legnagyobb kérdés a biztonságé. Üvegfelületen vezetni ugyanis merőben más, mint aszfalton, hiszen az előbbi esetben sokkal kisebb a súrlódás. Nem tudjuk még, hogy biztonságos lesz-e – jelentette ki Weaver. – Dolgozunk rajta, hogy kiderítsük.
A Solar Roadways azt állítja, tesztelték már a felületet laboratóriumi körülmények között, és arra az eredményre jutottak, hogy azon egy 80 mérföld/órás sebességgel haladó jármű a szokásos féktávolságon belül képes megállni. Ugyanakkor ezeket az eredményeket még senki sem igazolta. A teherbírásáról sem tudunk még semmit, egyelőre csak a 3D-s modellezés eredményei készültek el, de hamarosan más módszereket is bevetnek.

- Kihívást jelentenek mindezen túl az anyagok és beépítendő szerkezetek is – folytatja Weaver. – Nem volt egyszerű ilyen nagyméretű áramköröket találni, és az is sok időbe telt, mire sikerült beépíteni őket. Összességében a LED-eket volt a legegyszerűbb beszerezni – mondja Brusaw.

Ami már megvalósult
Tehát van értelme arról álmodozni, hogy eljön az idő, amikor napelemes autóutak szelik keresztül-kasul az Egyesült Államokat? Weaver szerint egyelőre kisebb léptékben érdemes gondolkodni, például járdákat és parkolókat lehetne építeni ezzel a technológiával, mert ez kevesebb kockázatot rejt és kisebb költséggel is jár. Korátnsem biztos, hogy a befektetés megtérülne nagy léptékben is. Eddig egyetlen napelemes út létezik, Idahóban.


Képek forrása: solarroadways

 

A rovat új hírei

Hasonló

A rovat legolvasottabbjai