Megkezdte az Atlanti-óceán átszelését a Solar Impulse 2 napelemes repülő
Ez lesz a Solar Impulse 2 napelemes repülőgép idei leghosszabb távja: Bertrand Piccard pilóta nagyjából 90 óra alatt akar átérni New Yorkból a spanyolországi Sevillába, átszelve az Atlanti-óceánt.
Megkezdte idei leghosszabb távja, az Atlanti-óceán átszelésének teljesítését a Solar Impulse 2 napelemes repülőgép, amely hétfőn indult útnak New Yorkból. Bertrand Piccard pilóta nagyjából 90 óra alatt akar átérni a spanyolországi Sevillába. A kísérleti napelemes gép eredetileg vasárnap indult volna útnak New Yorkból, ám a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt végül el kellett halasztani a felszállást. Piccard csupán rövid pihenőket iktathat be a 90 órás útba. "Ez lesz a leghosszabb táv, amelyet idén meg kell tennünk".
A napelemes gép a pennsylvaniai Leigh Valle nemzetközi repülőtérről indulva, csaknem ötórás éjszakai út után - elrepülve a kivilágított Szabadság-szobor felett - érkezett meg június 11-én a New York-i John F. Kennedy nemzetközi repülőtérre, világ körüli utazásának 14. állomására. A Föld körüli út 2015 márciusában kezdődött Abu-Dzabiban, az Egyesült Arab Emírségek fővárosában, a napelemes repülő leszállt többek között Ománban, Mianmarban, Kínában és Japánban.
A két svájci pilóta, a pszichiáterként dolgozó Piccard és Andre Borschberg üzletember egymást váltva teljesíti a 35 ezer kilométeres távot.
A projekt 2002-ben indult, hogy felhívja a világ figyelmét a megújuló energiák fontosságára és az innováció erejére. A projektet Bertrand Piccard svájci fizikus és pilóta vezeti, aki másodpilótája volt annak a Breitling Orbiter nevű hőlégballonnak, amellyel egyhuzamban körberepülte a Földet 1999 márciusában Brian Jonesszal. A Solar Impulse projektben partnere és üzlettársa André Borschberg svájci pilóta és üzletember. Az első repülőgép (hivatalos neve Solar Impulse, svájci lajstromjele HB-SIA) egy egyfedelű, felsőszárnyas, tandemfutóműves, ultrakönnyű konstrukció volt, amely négy villanymotorjával hajtott légcsavarjainak köszönhetően önállóan képes felszállni és a levegőben maradni több mint 36 órán keresztül. Repülését egy teljes napi cikluson túl képes végrehajtani akkumulátorai segítségével, melyeket körülbelül 200 m² összfelületű napelempanel tölt fel nappali üzemben. Nappal a napelemek, éjszakai üzemben pedig az akkumulátorok táplálják a villanymotorokat. 2013 májusa és júliusa között viszont a gép külső beavatkozás nélkül, nyugatról keletre átrepülte az Egyesült Államokat. Az utat San Francisco és New York között tette meg. 2014-ben elkészült egy második prototípus, a Solar Impulse 2 (HB-SIB), ami több napelemet, erősebb motorokat és több más újítást kapott elődjéhez képest. A 2,3 tonnás, együléses repülőgépet 17 ezer napelem működteti, szárnyai szélesebbek, mint egy Boeing 747. 2015 márciusában a két pilóta Abu-Dzabiból indulva elkezdte a Föld körberepülését. 2015 júniusáig a repülőgép átrepülte Ázsiát, és júliusban végrehajtotta útja leghosszabb szakaszát, Japánból Hawaiiba. A szakasz során a repülőgép akkumulátorai megsérültek, ezeket hónapokig javították. A SI2 2016. április 21-én folytatta útját, amikor Hawaiiból felszállt és április 23-án megérkezett San Francisco-ba. Május 2-án ugyaninnen Phoenix felé vette útját. |